Fuvarozhatok-e “B-s” jogsival 3,5 tonna alatt?

Februárban kezdtek írni róla szakportálok, hogy május 21-től új szabályozás lép életbe. Szükség lesz ugyanis szakhatósági engedélyre a B-kategóriás jogosítvánnyal vezethető 3,5 tonna alatti furgonokhoz is. Miért alkották meg ezt a kormányrendeletet? Kiket nem érint a változás? Blogposztunkból kiderül!

Milyen jogosítványra lesz szükséged?

A szabályozás nem érinti a jogosítvány típusát. Azaz a B-kategóriás jogosítvány továbbra is elég lesz a 3,5 tonna alatti furgonok vezetéséhez. A Magyar Közúti Árufuvarozók Egyesülete (MKFE) az alábbi választ írta a 24.hu megkeresésére:

“A gépkocsivezetőknek továbbra is B kategóriás jogosítványra lesz szükségük, ha 3,5 tonna alatti járművet vezetnek.”

Illetve:

 “A nehézteher-gépjárművek vezetéséhez előírt GKI-vizsgát sem kell letenniük a 3,5 tonna alatti járművet vezető sofőröknek.”

A B-kategóriás jogosítvány továbbra is elég a 3,5 tonna alatti furgonokhoz.

Mi változott akkor?

Az, hogy a kisebb, 2,5-3,5 tonnás furgonokkal való, díjért végzett áruszállításhoz is kell szakhatósági engedély, amit a kormányhivatalokban lehet megszerezni. Az ennél nagyobb járművekhez egyébként eddig is kellett, ezt bővítették most ki.

Mi a szigorítás oka?

A szigorítás egy uniós jogharmonizáció része. Azaz a magyar szabályalkotó egy Európai Uniós irányelvhez akarja szabni így a szabályozást. Árvay Tivadar, a MKFE kommunikációs menedzsere az alábbi választ írta az Index.hu szerkesztőségének:

“A szigorítás azért történik, mert nagy számban végeznek a jelzett járműkategóriával is közúti áruszállítást – nemzetközi és belföldi forgalomban is -, miközben a 3,5 tonna alatti járműveknél jelenleg nincs semmilyen – elsősorban a közlekedésbiztonság szempontjából fontos – előírás, amelyet be kellene tartaniuk.”

Azaz eddig ha valaki ilyen járművekkel fuvarozott, nem vonatkozott rá a nagyobb tehergépjárművekre érvényes szabályozás (pihenőidő stb.). Ezt a kvázi joghézagot tömte most be a magyar hatóság.

Immár a 3,5 tonna alatti járművekkel fuvardíj ellenében végzett áruszállításhoz is szükséges szakhatósági engedély.

Mik a szakhatósági engedély kiváltásának feltételei?

  • Vagyoni biztosíték
  • Szakmai irányító foglalkoztatása a 2,5 tonna össztömeget meghaladó össztömegű fuvareszközöket üzemeltető vállalkozásoknál (a nehézteherautók esetén eddig is kellett).
  • A korábbi tisztességes piaci magatartás (tiszta előélet)
  • A jármű jobb első ajtaján fel kell tüntetni az üzembentartó nevét és telephelyét, vagy a közlekedési hatóság által erre a célra rendszeresített jelet és azonosítási számot jól látható méretben szükséges feltüntetni.

Kikre nem vonatkozik a szabályozás?

A szabályozás alól vannak kivételek. A kormányrendelet hatálya nem terjed ki:

  • a postai szolgáltatásokról szóló törvény alapján postai szolgáltatásnak minősülő szállítására,
  • saját árujukat fuvarozókra (pl. építőiparban dolgozó brigádok, mezőgazdasági termelők, kézművesek stb.),
  • valamint a hulladékról szóló törvény alapján hulladékgazdálkodási engedély birtokában végzett szállításra.

Összefoglalás

A 3,5 tonna alatti gépjárművekhez továbbra is elég a B-s jogosítvány. Aki fuvardíj ellenében fuvarozást végez, az 2,5 tonna felett szakhatósági engedély kiváltására kötelezett, kivéve, ha postai árut, saját árut vagy hulladékot szállít.

schiller.hu