• Egyéb

Gondoltad volna? Használtan még többet érnek a Toyota hibridjei

Az autóipari értéktartás nemzetközi szakértője felmérte a hibrid járművek várható értékvesztését. Megdöbbentő értékeket találtak.

Az autóipari kockázatelemzéssel és értékbecsléssel foglalkozó nemzetközi szervezet, a CAP HPI a piaci igényekre reagálva külön felmérésekben foglalkozott a részlegesen és teljesen elektromos járművek értéktartásával.

Ami a vásárlást követő első évben várható értékvesztést illeti, kiemelkedően jó értékekre számíthatunk minden hibridtől, de mindenekelőtt a Toyota és a Lexus modelljeitől. Ennek okairól nem tesz említést a Nagy-Britanniában elvégzett felmérés, hiszen az csupán a tényekkel foglalkozik, de minden bizonnyal a fejlett technológia és a megbízható hírnév együttes hatásának köszönhető, hogy a használtpiaci árak alig mutatnak visszaesést az újkori költségekhez képest.

Egy éves használat, illetve 16 ezer kilométeres futásteljesítmény után a következő átlagos értékvesztést mutatták ki:

Modell (évjárat)

Átlagos értéktartás (%)

Toyota C-HR (2016–)

84,5

Lexus NX (2014-2017)

79,5

Toyota Prius+ (2015–)

78,6

Suzuki Ignis (2017–)

78,3

Toyota RAV4 (2015–)

77,4

Kia Niro (2016–)

77,2

Toyota Prius (2015–)

76,6

Kia Niro (2016-2017)

74,8

Lexus IS (2016–)

74,4

Hyundai IONIQ (2016–)

74,1

„A hibrid modellek eladásai folyamatosan emelkedtek az elmúlt években, összességükben azonban még mindig viszonylag ritkának tekinthetők a piacon a hagyományos üzemanyag-típusokhoz viszonyítva” – értelmezte a kutatás eredményeit Chris Plumb, a CAP HPI szerkesztője. „A hálózatról tölthető, részben vagy teljesen elektromos járművek előfordulása pedig ma még elhanyagolható a flottapiacon. Összességében a használtautó piacon a kereslet messze meghaladja a kínálatot.”

A világ 85 országában tevékenykedő Solera csoporthoz tartozó CAP HPI egy másik felméréséből ennél is megdöbbentőbb adatok derültek ki: ha valaki egyéves korában vásárol Angliában részben vagy teljesen elektromos gépkocsit, egy évvel később akár érezhető haszonnal tudja eladni azt – azaz az autó második éve során nem csökken, hanem nő annak használtpiaci értéke!

A jelenség a tisztán elektromos járművek esetében érezhető a legmarkánsabban, ugyanakkor a szervezet két olyan hibrid járművet is talált, amelyek 24 hónaposan többet érnek, mint 12 hónaposan:

Modell (évjárat)

Átlagos értéktartás (%)

Peugeot Ion

108,6%

Opel (Vauxhall) Ampera

105,3%

Nissan Leaf

104,0%

Toyota Yaris Hybrid

102,6%

Lexus GS 300h/450h

100,7%

A CAP HPI szervezet piaci szegmenstől és üzemanyagtól független értéktartási rangsoraiban egyébként is visszatérő szereplők a Toyota és a Lexus típusai. A március elején közzétett legfrissebb, 13 legcsekélyebb értékvesztésű modellt tartalmazó, nem rangsorolt listájukon* a Toyota C-HR és a Lexus IS 300h modellek is szerepeltek.

Mark Bulmer szerkesztő szerint a „divatos Toyota C-HR hiteles átmenetet képez a szabadidőjárművek és a kupék között, dizájnja abszolút elnyerte a vásárlók tetszését. A hibrid és a benzines verziók egyaránt népszerűnek bizonyultak. Habár a szegmensben nagyon kemény a verseny, az autó bizonyította rátermettségét, és máris a hibrid piac egyik vezető szereplőjévé lépett elő.” Ami a Lexus sportszedánját illeti: „Sok okunk van szeretni az IS 300h-t. Az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás elképesztően alacsony, a formaterv és a belső tér kialakítása szerethető. Ráadásként ott van a márka közmondásosan legendás megbízhatósága.”

* A listán szereplő modellek ABC-sorrendben:
Audi A1, Dacia Duster 1.6, Dacia Sandero Stepway, Ford Focus RS, Ford KA plus, Honda Civic, Lexus IS 300h, Mercedes Benz CLA Coupé, Peugeot 3008 1.2 Puretech, Porsche Macan, Suzuki Ignis 1.2 Dualjet, Toyota C-HR, Volkswagen California.

Fotók: Toyota, Lexus