Hamarosan sorozatgyártásra érett lehet a Toyota továbbfejlesztett hidrogén üzemanyagcellás kamionja
Egyre közelebb kerül a Toyota új generációs, teljesen emissziómentes nehéz teherautóinak sorozatgyártása. A most tesztelt legújabb generációs prototípus-sorozat a Toyota nehézteherautós, üzemanyagcellás fejlesztéseit és a márka ilyen irányú határozott elkötelezettségét példázza: vadonatúj új üzemanyagcella-generáció és a hozzá tartozó hajtáslánc minden eddiginél magasabb hatásfokkal működik, és teljesítménye is nagyobb a korábbiaknál.
A Toyota új generációs üzemanyagcellás hajtása már az amerikai előírások szerinti Class 8-as besorolású prototípusokat hajtja. A rendszerben működő üzemanyagcella-csomag azonos az hamarosan Magyarországon is forgalomba kerülő vadonatúj Mirai szedánéval, s ezeken a műszaki alapokon a Toyota Motor North America kutató- és fejlesztőközpontjának mérnökei már egy kisebb sorozatnyi nehéz teherautót is elkészítettek, kifejezetten a későbbi sorozatgyártás előkészületeként. A próbadarabok Los Angeles és Long Beach kikötőiben dolgoznak majd, miközben a fejlesztők folyamatosan figyelik a működésüket, viselkedésüket és teljesítményjellemzőiket.
A hajtásláncot eleve úgy tervezték, hogy a lehető legtöbb nehézteherautó-márka típusaiba beépíthető legyen; a prototípusok az amerikai Kenworth T680-asának szerkezetében futnak. Az eddiginél jóval kompaktabb felépítésű hidrogéntárolókat a vezetőfülke mögé szerelték, a hat tartály együttes befogadóképessége azonos a korábbi prototípusokéval. A rendszerben az elektromotorok teljesítményigénye és a cellacsomag teljesítmény-leadása közötti különbségeket kiegyenlíteni hivatott lítiumion szerkezetű akkumulátor új fejlesztés. Ebben a kialakításban a második generációs üzemanyagcellás rendszer több mint 300 mérföldes (480 kilométeres) teljes terheléses (36 tonna) üzemre képes, méghozzá kiváló vezethetőség, csendes működés és teljesen emisszió-mentes üzem mellett.
„Ezek a prototípusok komoly előrelépést jelentenek a teljesen károsanyag-kibocsátás nélküli nehéz teherautók és kamionok sorozatgyártásának irányába.” – avat be Andrew Lund, a Toyota Motor North America kutató és fejlesztőközpontjának vezető mérnöke. „Már első prototípusaink is bebizonyították, hogy az üzemanyagcellás hajtás tökéletesen alkalmas a nehézüzemi napi áruszállításra. Legújabb kamionjaink már a sorozatgyártás előkészítését szem előtt tartva születtek, ugyanakkor lehetővé teszik számunkra, hogy a tiszta technológia további alkalmazásait is kutassuk és fejlesszük.”
A program fontos mozgatórugója a légszennyezés csökkentése Los Angeles és Long Beach kikötőiben. A Toyota Environmental Challenge 2050 program célja, hogy 2050-re lényegében teljesen megszűntesse a márka járműveiből, üzemeiből és kereskedelmi hálózatából származó környezeti CO2-kibocsátást. Az ezekben a kikötőkben jelenleg dolgozó nehéz teherautók elektromos üzeművé alakításával a Toyota jelentősen közelebb kerülhet céljaihoz – úgy, hogy közben a kikötőkben dolgozó és a környéken lakók emberek életkörülményei is jelentősen javulnak.