Hármas Toyota-győzelem a Dakar kilencedik szakaszán

Ahogy a végéhez közeledik a negyvennegyedik Dakar-rali, a kirobbanó teljesítményt és a magas sebességet egyre inkább a háttérbe szorítja a megbízható technika és a versenyzői rutin. A legjobb példája ennek a Toyota Gazoo Racing South Africa tripla szakaszgyőzelme a táv háromnegyedénél.

Január 11-én Wadi Al Dawasir városából kiindulva tett meg egy közel ötszáz kilométeres kört a Dakar-rali mezőnye; ebből 287 kilométer volt a mért gyorsasági – jóval rövidebb, mint az előző két nap bármelyikén, ám ez nem jelentette azt, hogy a versenyzők félvállról vehették volna a szakaszt. Ellenkezőleg: a széles tartományban változó tengerszint feletti magasság és a túlnyomórészt sivatagon, illetve homokdűnéken át vezető útvonal különös figyelmet igényelt a sportolóktól.

Giniel de Villiers és Dennis Murphy, akiket az idei Dakaron végig kísért a balszerencse, ezúttal nem hogy műszaki probléma, de egyetlen árva defekt nélkül teljesítették a napot, így megérdemelten könyvelhették el első szakaszgyőzelmüket. Ezzel a páros ismét az élmezőnybe emelkedett: két nap alatt a 46. helyről az összesített ötödikre jöttek fel.

De Villiers élete tizennyolcadik Dakarján érte el pályafutása tizennyolcadik szakaszgyőzelmét – matematikailag méltó teljesítmény attól a versenyzőtől, akit kiszámíthatóan egyenletes teljesítménye miatt sokan csak ’metronóm’-ként emlegetnek a ralisportban.

Míg de Villiers maga a megtestesült rutin, honfitársa, Hank Lategan csak most tanulja a Dakart. Ehhez képest a fiatal versenyző kiváló idővel indította a kilencedik szakaszt, ám a táv elején, 40 kilométer körül egy defekt megfosztotta őt és navigátorát, Brett Cummingst a lehetőségtől, hogy másodszor is szakaszgyőzelmet érjenek el. Mivel a korábbi napokon rengeteg időt veszítettek, a hátralévő távon arra koncentrálnak, hogy versenyben maradjanak, és szükség esetén csapattársaik segítségére siessenek, illetve erősítsék a Toyota Gazoo Racing South Africa csapatát.

Míg de Villiers és Lategan között mindössze kilenc másodperc volt a különbség, Nászer el-Attija és Matthieu Baumel a biztonságra törekedve autóztak, így további ötvenöt másodperccel később, harmadikként értek célba Wadi Al Dawasirban. Hibátlan teljesítményükkel összesítésben annak ellenére tovább tudták növelni előnyüket a második helyen autózó Sébastien Loeb/Fabian Lurquin páros előtt, hogy utóbbiak a telemetriai adatok tanúsága szerint szinte mindvégig padlógázon haladtak a köves, murvás, homokos talajon.

A Toyota Gazoo Racing South Africa negyedik párosa, Shameer Variawa és Danie Stassen ugyancsak hibátlan napot tudhatott maga mögött. Jelenleg összesítésben a tizennegyedik helyen állnak, ahol nem egészen egy óra választja el őket a Top 10-től.

Ami az Overdrive Toyota csapat teljesítményét illeti, négy pilótájuk is a legjobb húsz között zárta a napot. Jazíd el-Radzsi és navigátora, Michael Orr harmadik napja őrzi az összesített harmadik helyét, és bár a legutóbbi szakaszokon nem szegődött melléjük a szerencse, még bőven van esélyük arra, hogy fordítsanak az álláson, és a Toyota kettős győzelemmel zárja az idei Dakart.

Fotók: Toyota Gazoo Racing