Háromdimenziós nyomtatóval is készülnek Toyota oldtimer alkatrészek
A Toyota Gazoo Racing egyedülálló projektje keretében rég nem gyártott, ám a gyűjtők által annál inkább kedvelt típusokhoz kínál az autók üzemben tartásához elengedhetetlen alkatrészeket. A folyamatban mostantól a legmodernebb additív gyártástechnológiák is szerephez jutnak, mint például a 3D nyomtatás.
A Toyota Gazoo Racing 2020 nyarán indította útjára különleges alkatrészgyártó programját. A GR Heritage Parts néven ismert szolgáltatás veterán korú Toyota sportautókhoz – kezdetben a Toyota Supra A70 és A80 szériákhoz, majd a Toyota 2000GT szupersportkocsihoz – kínált újragyártott alkatrészeket. Idén nyáron a gyár történetének egy ikonikus modelljét: Toyota Land Cruiser J40-es szériát is felvették a palettára, így lefedve a veterán Toyoták egyre erősödő piacának oroszlánrészét.
A program néhány kulcsfontosságú alkatrésszel indult, a fejlesztők a visszajelzések, illetve a kereslet függvényében folyamatosan bővítik a portfoliót. A hiánypótló szolgáltatás létfontosságú a gyűjtők, hobbisták számára, hiszen az eredeti gyártásból már régen kivett alkatrészek utánpótlásával biztosítható, hogy üzemben tartsák, folyamatosan használják autóikat.
Ugyanakkor az ehhez kapcsolódó piaci sajátosságok különleges helyzet elé állították a Gazoo Racing szakembereit. Veterán autókhoz nem gazdaságos nagy mennyiségben, hagyományos gyártóüzemben előállítani alkatrészeket. Elengedhetetlen ugyanakkor a kiemelkedő minőség, a méretpontosság, a megfelelő megjelenést és esetleges kezelhetőséget (festhetőséget) biztosító textúra, már csak a Toyota márka minőségi hírneve miatt is.
A GR Heritage Parts program vezetői a háromdimenziós nyomtatás technológiájában találták meg az optimális megoldást. Ennek a területnek pedig a japán Solize az egyik úttörője és legnagyobb szakértője: a vállalat az 1990-es évek óta foglalkozik az additív gyártástechnológiák fejlesztésével és alkalmazásával.
A két cég együttműködése a Toyota Supra A70 első ajtajainak belső burkolópaneljével veszi kezdetét. A komplex, nagyméretű idom additív gyártása egyben ipartörténeti mérföldkő is: Japánban most először fordult elő, hogy 3D nyomtatóval állítsanak elő eredeti (azaz nem alkatrészpiaci) autóalkatrészt.
A 3D nyomtatás nem csak gyors gyártásindítást, gazdaságos és rugalmas termelést tesz lehetővé. Mivel a technológia feleslegesség teszi az öntő- és présformákat, az azok legyártásával, tárolásával és szállításával kapcsolatos logisztikai nehézségektől és környezeti terheléstől (CO2-kibocsátás) is mentesíti a gyártót.
A tapasztalatoktól függően a későbbiekben elképzelhető a Solize szélesebb körű szerepvállalása a GR Heritage Parts projektben. Ez az alkatrész-kínálat rugalmas bővítését, a megrendelések gyors teljesítését tenné lehetővé, valamint leegyszerűsítené további ikonikus Toyota modellek költséghatékony bevonását a programba.