Meghekkelik a legmodernebb kocsik kilométeróráját is

A német szövetségi rendőrség szerint Németországban legalább minden harmadik gazdát cserélt használt kocsi kilométer óráját visszapörgették.

A csalók ezzel esetenként átlagosan 3000 euróval (1,1 millió forinttal) növelik az értéket, megtévesztik a használt autók vásárlóit vagy a lízingcéget. A becsült teljes kár Németországban körülbelül hatmilliárd euró évente.

Az órapörgetés persze már nem úgy megy, mint régen, amikor valóban pörgették az óra bowdenjét. A mechanikát leváltotta az elektronika, és amint a német autóklub, az ADAC írja, még a mai chipekkel tömött kocsikat is könnyű manipulálni.

tacho3_m.jpg

Németországban (is) könnyű hozzáférni azokhoz a pár száz euróba kerülő berendezésekhez, amelyekkel percek alatt csökkenthető egy-egy autó futásteljesítménye, sőt az autóklub rámutat, hogy amint új modell kerül a piacra, a készülékgyártók az interneten szinte azonnal kínálják a megoldást hekkelésre. Illetve nem hekkelésre kínálnak megoldást, hanem szerényen csak azzal hirdetik a termékeiket, hogy azokkal könnyű beállítani a sebességmérőt.

Az ADAC nem a levegőbe beszél. Az autóklub vett egy szabadon hozzáférhető eszközt, és ráeresztette egy 2019-es Ford Kugára, egy Peugeot 208-ra és egy tavalyi Opel Grandland X-re.

tacho4.jpg
Fotó: ADAC

A Ford és a Peugeot esetében elég volt csak a diagnosztikai aljzatba csatlakoztatni az eszközt; az Opelnél azonban a sebességmérőt is be kellett kapcsolni.

És lássunk csudát: a futásteljesítmény néhány perc múlva a hamisított értékre ugrott.

tacho1_m.jpg
Fotó: ADAC

Ezek az eszközök olyan szoftvereket tartalmaznak, amelyekkel az autók túlnyomó többségénél másodpercek alatt bármilyen futásteljesítmény beállítható.

A leggyakoribb áldozatok azok, akik a szabadpiacon vásárolnak mindenféle szakmai segítség és hozzáértés nélkül. (Ne higgyünk az olyan hirdetéseknek, amelyekben nyugdíjas tanárnő ritkán használt, garázsban tartott autóját nagyon olcsón kínálja!)

Sajnos a dörzsölt nepperek simán átverik az alkalmi vételben reménykedő civileket, és nem csupán a vételárral.

Az egy dolog, hogy súlyos összegekkel csapják be a kuncsaftot, aki beleszeretett a „nyugdíjas tanárnő alig használt” kocsijába. De ahogy Markus Sippl, az ADAC járműtechnológiai vezetője mondja, akár több ezer euróba kerülő motorkárosodáshoz vezethet, ha nem ismerjük a kocsi valódi futásteljesítményét.

tacho5.jpg

Általában 180-210 ezer kilométeres futásteljesítmény között jön el az idő, hogy a szokásos motorolaj, szűrő, egyebek mellett komolyabban is hozzá kell nyúlni a motorhoz. Így például cserélni kell a vezérműszíjat és tartozékait (szíjvezető és feszítő görgők), valamint, ha a vízpumpát is a vezérműszíj hajtja meg, akkor azt is.

De mi van akkor, ha olyan kocsit veszünk, amely valójában megtett 180 ezret, de a visszapörgetés után csak 80 ezret mutat az óra?

Azt hisszük, hogy a nagy szervizig van még 100 ezer kilométerünk, de így fennáll a veszélye, hogy az elmaradt csere miatt a vezérműszíj elszakad, és károsodik a motor. Ugyanez áll a fékbetétek cseréjére is, csak akkor már életeket is veszélyeztet a szervizelés kihagyása.