Használt autós tanácsok (6.)

Kísérettel vegyünk kocsit

Ha gyakran jár nagy forgalmú helyeken, hetente lát valóságos füstfelhőt kibocsátó személyautót, vagy olyat, amelyik oldalazva halad, mert valamikor kapott egy nagyot. Többek között ezért is jobb, ha valaki jön utánunk, amikor próbaútra megyünk a szabadpiacon kiválasztott autóval.

A füst a motor nagymértékű kopására utal, az viszont a motorolajjal van összefüggésben. Ha nem cserélik időben a motorolajat, intenzívebben kopik a motor. A kopott motorban pedig az olaj bejut az égéstérbe, és ott kékes füstöt kibocsátva elég. A motorkopás együtt jár a teljesítménycsökkenéssel, ami miatt megnő a hajtóanyag- és az olajfogyasztás egyaránt.

Aztán ott van a karambolos kocsik esete. Nem ritka, hogy totálkáros autókból szobrászkodnak szemre egyben lévő darabot, de ha egyszer egy fémalkatrész deformálódik, az energiaelnyelő képessége csökken, és ha nem gyári technológiával javítják ki, csupán az ütközési energia harmadát fogja elnyelni. Erről korábban ITT írtunk. Használtautó vásárláskor tehát sok múlik azon, hogy bizonyos részegységeket milyen technológiával javítottak, vagyis mi van a glett és a festék alatt.

Külön veszélyt jelentenek a műszaki totálkárkárból felépített kocsik. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a vevő élete veszélyben van. Ugyancsak életveszélyesek a több karambolos autó használható részeiből összerakott gépkocsik is, ezért ajánlatos olyan helyen vásárolni autót, ahol visszakövethető a jármű teljes története. Hogy miért? Arról ITT írtunk korábban. Arról pedig ITT, hogyan döntsük el, megbízható-e az eladó. 

A 14 donortól származó autó esete

Sajnos vannak olyan elővigyázatlan emberek, hogy este, esőben, sötétben, az utcán körüljárják a kocsit, és beleszeretnek – az árába. Ilyen történt Csizmadia Ferenc, a Das WeltAuto VIP értékesítési tanácsadójának barátjával is, aki a tanácsok ellenére sem vitte az adásvétel előtt állapotfelmérésre az autót. Sajnos rövidesen kiderült, hogy a makulátlan állapotúnak jellemzett kocsiért nem vételárat kellett volna fizetni, hanem bontási díjat. Szó szerint 14 különböző autó maradványaiból rakták össze, olyannyira, hogy a karosszériaelemek fényezése nappal láthatóan eltért egymástól.

Nem ritkán történik meg, hogy valaki beleszeret egy kocsiba, az eladó (nepper) pedig még ravaszul bele is hajszolja az elhamarkodott döntésbe, mondván, ha nem veszi meg most, holnap már nem lesz meg a kocsi, mert annyi biztos érdeklődője van, és azé, aki előbb fizet. Mondani sem kell, hogy emiatt a vevők jó része úgy érzi, le kell csapnia erre az alkalmi(nak látszó) vételre, aztán pedig azzal szembesül, hogy egy reménytelen romhalmazt vásárolt. Arról, hogyan válasszuk ki a megfelelő eladót, ITT írtunk korábban.