Hilux, a világvégejárgánytól a sportautóig

Három egészen extrém pickup-tanulmányt mutatott be a Toyota a Bangkoki Autószalonon. A helyben gyártott Hiluxokból különleges átiratokat készítettek a thaiföldi tuningmesterek.

A modern platós kisteherautó, alias pickup az egyik legsokoldalúbb könnyű gépkocsi. Haszonjárműként robusztus mechanikával rendelkezik, komoly terheléssel képes megbirkózni; összkerékhajtása az aszfalttól távol is ütőképessé teszi; ugyanakkor szórakoztató és biztonsági szolgáltatásai felveszik a versenyt a személygépkocsikéval. Mindez fokozottan igaz a Toyota Hiluxra, amely a világ első számú kompakt pickupjaként évente messze több mint félmillió példányban talál gazdára a világ 180 piacán, és amelyet jelenleg a világ hat országában gyártanak. Ezek közül messze a legnagyobb a thaiföldi gyártóbázis: minden tíz Hiluxból hat itt látja meg a napvilágot.

Nem véletlen tehát, hogy a Bangkoki Autószalonon a Hilux (illetve ahogy itt nevezik: a HiLux Revo) uralta a Toyota standját. Az itt felsorakoztatott öt pickup között három olyan, különlegesen átépített modell is szerepelt, amely igényes és látványos kidolgozásával, valamint értékes műszaki tartalmával az egész világ figyelmét kiérdemli. Ezeket helyi tuningműhelyek bevonásával alakították ki, és mindegyik egy-egy markáns tematikát képvisel.

Toyota HiLux Revo 54th fantázianevű pickup a modell kalandkereső, világjáró arculatát ragadta meg. A szélesített kerékívek alatt nagyméretű terepabroncsok harapják a sarat, elöl-hátul megnövelt terepszöget eredményező, emelt lökhárítók, valamint masszív védőlemezek segítik az extrém terepakadályok leküzdését. A módosított hűtőmaszk gallytörő rácsot mintáz – nem lehetetlen, hogy annak ütésvédelmi funkcióját is betölti – a motor a gépházfedélbe vágott légkivezető nyíláson keresztül adja le hőjét, a szélvédőkeretre pedig széles LED-es fénysort erősítettek. A lehajtható fellépőn keresztül megközelíthető utastér rejtelmeiről nem adott hírt a Toyota, annyi azonban kiderül a fényképekből, hogy a tervezők alul és felül egyaránt egyenesre vágott kormányt szereltek az autóba.

Toyota HiLux Revo Dragster a terepverzió szöges ellentéte: a név által sugallt profilt agresszíven leültetett futóművel, kis átmérőjű, zömök abroncsokkal, valamint az aszfaltot karistoló aerodinamikai köténnyel igazolja a munka. A motorházfedél és a hátfal szénszálas kompozit panelből készült, az utastér kagylóüléseket és bukócsövezést kapott. Mindez több magamutogatásnál: a 2,4 literes dízelmotor teljesítményét közelebbről nem részletezett módosításokkal 500 lóerőre húzták fel.

Valahol a két szélsőség között helyezkedik el a Toyota HiLux Revo Twin Turbo, amely letisztult vonalaival és minimális futóműültetésével alkalmasnak látszik a mindennapi feladatok ellátására. Ugyanakkor, ahogy a neve is mutatja, a 2,4 literes dízelmotoron megduplázták a feltöltők számát: az ikerturbós erőforrás teljesítménye így eléri a 305 lóerőt, azaz pont másfélszer olyan erős, mint az Európában forgalmazott 2,8 literes verzió. Nem kizárt egyébként, hogy ebben a motorban már a hamarosan sorozatgyártásban bevezetésre kerülő mild hibrid rendszer dolgozik. Ami viszont a távlatokat illeti, hamarosan új lehetőségek nyílnak meg a tuningmesterek előtt, hiszen a 2025-ben érkező, új generációs Hilux a várakozások szerint akkumulátoros elektromos hajtáslánccal is elérhető lesz.

Fotók: Toyota