Hogyan lesz egy autógyártó a kerékpársport elkötelezett támogatója
A közlekedésben a kerékpárosok és az autósok között többször van nézeteltérés, mint egyetértés. Ennek azonban nem kell feltétlenül így lennie. Egy autógyártó is lehet elhivatott támogatója a kerékpársportnak. Ilyen vállalat a Škoda is, amelynek több mint százéves történelme pont a kerékpárokkal indult.
Kevesen tudják, hogy a Škoda autógyártó cég múltja igazi kerékpáros gyökereket rejt. 1895-ben Václav Laurin, aki a Cseh Kerékpáros Klub tagja volt és Václav Klement alapította meg a Škoda márka elődjét, a Laurin & Klement céget, mely a Slavia nevű kerékpárt gyártotta. A két lelkes vállalkozó olyan jó minőségű kerékpárokat gyártott, hogy sokan felfigyeltek rájuk a szakmából is. Ahogy haladtak a kor igényei, úgy fejlődött a cég is. Idővel áttértek a motorbiciklik gyártására, majd már autók gördültek le a gyártósorukról. Végül pedig 1911-ben egyesültek a Škodával, így született meg a mára már az egész világon ismert autógyártó cég.
Így már talán kevésbé meglepő, hogy egy autómárka miért is támogatja ilyen kimagaslóan a kerékpársportot. A kerékpározás szeretete a kezdetektől jelen van a márka életében, jelenleg is több neves nemzetközi kerékpárversenyt is szponzorál a cég. Ezek közül a legrangosabbak a Tour de France és a Vuelta. Ezek mellett támogatóként szerepel még a Párizs-Nizza, Critérium du Dauphiné, Párizs-Roubaix, La Flèche Wallonne, Liège-Bastogne-Liège és L’Etape du Tour kerékpárversenyeken is. A Tour de France, a La Vuelta, a Párizs-Nizza és a Critérium du Dauphiné pontverseny élén álló versenyzőinek járó zöld trikóját is a Škoda szponzorálja.
A zöld trikó mellett a Tour de France hivatalos gépjármű-partnere is a Škoda. Aki követi ezeket a rangos eseményeket, az láthatja, hogy hatalmas autóflottákra van szükség a versenyek háttér támogatásakor. Autókat biztosítanak a szervezőknek, csapatoknak, versenybíróknak egyaránt. Ez 2023-ig egészen biztosan így is marad, hiszen addig szól a jelenlegi szponzori megállapodás a verseny szervezői és az autógyártó között.
A tavalyi év óta pedig még zöldebben van jelen a mezőnyben a márka, hiszen ekkor debütált a flottában az elektromos Škoda Enyaq iV. Ez a tisztán elektromos autó versenyigazgatói járműként mutatkozott be először több Grand Tour szakaszon. A tavalyi versenyeken összesen 250 Škoda vett részt a szervezésben, és ezekből 30 már Enyaq iV volt. A cég számára a támogatás mellett egyre fontosabb célkitűzés az is, hogy ezek a kísérő és segítő autók egyre zöldebb technológiával működjenek. Ha a mezőnyben a versenyzők között ilyen járművek közlekednek, akkor az nemcsak a környezetet kíméli, de a sportolók egészségét is védi.
Ebből is látszik, hogy a kerékpárgyártói alapokkal rendelkező cseh márka komolyan elhivatott a kerékpársport támogatásában. Fontosak számukra a fenntartható fejlődést szolgáló fejlesztések és újítások is. Elektromos autóikkal nagymértékben hozzájárulnak az autóipar zöldítéséhez és környezetkímélőbb kerékpárversenyek szervezéséhez is.