Hogyan válasszunk nyári gumiabroncsot?
• Futófelületi mintázatuknak és keveréküknek köszönhetően nyáron, csak a nyári abroncsok biztosítanak megfelelő tapadást vizes és száraz úton egyaránt
-
A megfelelő gumiabroncs kiválasztásában segítségünkre lehet az abroncs-címke
• A nyári gumiabroncsok magas hőmérsékleten is nagy kanyarstabilitást és optimális futásteljesítményt nyújtanak
Bár az autósok túlnyomó része már túl van a szezonális abroncs cserén, még előfordulhat, hogy akadnak olyan járműtulajdonosok, akik téli gumiabroncsokkal közlekednek. A Continental összegyűjtött néhány hasznos tanácsot azoknak, akik még gumiabroncs vásárlás előtt állnak. „A nyári abroncsok összetételükből adódóan sokkal jobb tapadást nyújtanak a forró aszfalton, mint a téli abroncsok, melyek a melegben megmerevednek és elvesztik rugalmasságukat” – hívta fel a figyelmet Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. szakértője.
Abroncsvásárlás előtt érdemes számításba venni, hogy milyen járműre szeretne szettet vásárolni a tulajdonos. Nem mindegy, hogy városi terepjáróra, hibrid vagy elektromos hajtású személyautóra, esetleg sportkocsira kell gumiabroncsot venni. Az egyes járműtípusok közötti különbségek növekedésével egyre fontosabbá válik, hogy minden jármű a teljesítményéhez leginkább illeszkedő gumiabroncsot kapja. „Vásárlás előtt célszerű felírni magunknak egy papírra a méretet is, mely az abroncsok oldalfalán található” – tanácsolta a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. Hozzátette: a vásárlókat az abroncscímke is segíti a választásban.
A biztonságos vezetés szempontjából kulcsfontosságú a vizes útfelületen nyújtott tapadás, mely a jármű fékútjának hosszát is befolyásolja. Éppen ezért ajánlott olyan gumiabroncsot választani, melynek címkéjén a lehető legkedvezőbb érték szerepel. Ez azért is fontos, mert az A és az F-kategóriájú gumiabroncsok fékútja között akár 18 méteres különbség is lehet.
Alacsonyabb üzemanyag-felhasználás
Az autósok szempontjából szintén fontos kérdés, hogy az adott gumiabroncs modell milyen hatással van a jármű üzemanyag-felhasználására, ezzel ugyanis jelentősen csökkenthetők az üzemeltetési költségek. Éppen ezért fontos a lehető legkisebb gördülési ellenállással rendelkező gumiabroncsot választani, hiszen az egyes kategóriák közötti különbségek akár 0,1 – 0,15 l/100 km értékeket is elérhetnek. „Az az abroncs, mely A értékelést kapott a gördülési ellenállás terén, kevésbé fogja megterhelni a pénztárcánkat, mint mondjuk az E, vagy az F” – hangsúlyozta a szakértő.
A tényleges üzemanyag-fogyasztás mértéke és a közlekedés-biztonság ugyanakkor nagyban függ a vezető stílusától. „A környezettudatos vezetés járulhat a legjobban hozzá az üzemanyag-felhasználás csökkentéséhez. Érdemes a járművel hosszabb kigurulásokat tenni például a közlekedési lámpák előtt, de a lejtőn lefelé sem kell feltétlenül nyomni a gázt, hanem ki kell használni a gravitáció adta lehetőségeket” – hívta fel a figyelmet a Continental szakértője. Szintén fontos szempont lehet a menetzaj, hiszen az alacsonyabb gördülési zajjal rendelkező gumiabroncsok komfortosabb utazást nyújtanak.
Érdemes a teszteket figyelni
Fontos felhívni a figyelmet ugyanakkor arra, hogy az EU-s abroncscímke csak három lényeges paramétert vizsgál, holott a gumiabroncsoknál további kritériumokat is figyelembe kell venni. Ilyen például a vízre felúszás elleni védelem, a vezetési stabilitás, a száraz és vizes útfelületen való kezelhetőség, valamint a száraz útfelületen történő fékezési teljesítmény. A gumiabroncsgyártók ezeknek a szempontoknak is igyekeznek a lehető legjobban megfelelni. Az ezekkel kapcsolatos információkat a vásárlók leginkább a független abroncstesztekből ismerhetik meg.