Honda CB500F erőforrás

22YM HONDA CB500F

  • Az élénk, kéthengeres erőforrást jól kihasználható teljesítmény és forgatónyomaték jellemzi a teljes fordulatszám-tartományban, ráadásul vérpezsdítő hanggal pörög fel, hála a sajátos, dupla csőben végződő kipufogódobnak
  • Még nyomatékosabbá és karakteresebbé vált az erőforrás az átdolgozott PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek köszönhetően
  • Szebb és könnyebb hűtőradiátor
  • A kuplungasszisztens és a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló megkönnyíti a fel- és visszakapcsolásokat
  • Az erőforrás károsanyag-kibocsátása megfelel az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak

A 2022-es CB500F nyolcszelepes, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Egyenletesen felépülő nyomatéka és pörgős, lendületes karaktere szinte ellenállhatatlanná teszi a 471 cm3-es hajtóművet, mely a legutóbbi, 2019-es fejlesztések okán az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt dinamikusabban gyorsul – akkor 3000 és 7000 f./perc között 4%-os forgatónyomaték- és teljesítménynövekedést értek el a mérnökök. A – 8600-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 35 kW (47,6 LE), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 43 Nm (6500 f./perc), tehát A2 jogosítvánnyal is vezethető a modell.

A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, ezáltal a gázreakció rendkívül spontán, ráadásul a 2022-es modell új üzemanyagbefecskendező-hangolása úgy tette nyomatékosabbá, egyben karakteresebbé az erőforrást, hogy közben jottányit sem csökkent a csúcsteljesítmény. A dupla csőben végződő kipufogódobból jellegzetes, pulzáló hang árad, miközben az erőforrást alaposan felpörgetve vérpezsdítő üvöltés fokozza a gyorsulásérzetet. Szót érdemel az új, esztétikusabb hűtőradiátor is, hiszen a motor éke, egyben kereken 100 g-mal könnyebb a korábbi alkatrésznél, ennek dacára a hűtés hatékonysága nem változott.

A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, miként a 180˚-os főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat és mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó-tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, ezek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legkisebb, vagyis csekélyebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel az motor.

A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik a vázon. Vezérlésének görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony tömeget garantálnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók, valamint a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést.

A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, ennek eredményeként tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált az alkatrész a szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0 mm, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez.

A dugattyú alakját úgy tervezték, hogy csökkentse az alkatrész „zaját” magas fordulatszámon. Hogy a belső súrlódás tovább mérséklődjön, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még hatékonyabb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban. A főtengelyt, a váltótengelyt és a kiegyensúlyozó-tengelyt egymáshoz közel, háromszög alakban helyezték el, így még kisebb, kompaktabb lehetett az erőforrás. Szintén érdekesség, hogy a hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, a motor belső kialakítása pedig csökkenti – a 180°-os főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket. Ráadásként fokozott áramlású olajpumpa felel a kenésért, s maga az olajteknő kifejezetten mély, ennek köszönhetően kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A gondtalan motorozást szolgálja az alapáras, kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott tengelykapcsoló, mely kisebb erővel működtethető, biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat, egyben megkönnyíti a vajpuhán járó hatfokozatú váltó használatát. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.