Honda CBR1000RR-R Fireblade SP (Modellév: 2024)

24YM CBR1000RR-R FIREBLADE SP

Modellfrissítés

Nagyot lépett előre a CBR1000RR-R Fireblade SP. Soros, négyhengeres, fogaskerekes-láncos vezérlésű motorját teljesen áttervezték, hogy még erősebb legyen a középső fordulatszám-tartományban és még jobban húzzon a felső régióban. Módosítottak a hengerfejen, a sűrítési viszonyon, a szelepvezérlésen és a szeleprugókon is, továbbá új, könnyebb főtengelyt, valamint hajtórudakat alkalmaztak. Szintén új a rövidebb áttételezésű váltó, valamint a kétmotoros, precízebb irányítást és nagyobb motorféket szavatoló elektronikus gázmarkolat (Throttle By Wire, TBW), és kedvezőbb alakot öltött az alumínium hídváz, hogy tovább javuljon a kormányzás pontossága és a tapadás. Mindemellett RC213V-S-t idéző lengővillát, hattengelyes helyzetérzékelőt (Inertial Measurement Unit, IMU), háromfokozatú, elektronikus szabályozású kormány-lengéscsillapítót (Honda Electronic Steering Damper, HESD) és versenysport-minőségű Öhlins Smart Electronic Control (S-EC03) felfüggesztést kapott orsószeleppel, valamint OBTi kezelői felülettel, ami az előfeszítés műszerfali beállítására is lehetőséget ad. A fékrendszert a Brembo szállítja, beleértve a négydugattyús Stylema R első nyergeket is. Az új légterelő szárnyak fokozzák a leszorítóerőt, ugyanakkor 10%-kal mérsékelik az oldalirányban ható nyomatékot a kanyarokban. Az új Fireblade SP üléspozícióját úgy alakították, hogy a pilóta szabadon mozoghasson és irányíthassa a motort. A színes, folyadékkristályos műszeregység ösztönösen kezelhető és egyebek mellett a teljesítményleadás, a motorfék, a HSTC, az egykerekezésgátló és a rajtprogram (Start Mode) beállítására is lehetőséget ad. Természetesen minden alapbeállítást úgy hangoltak, hogy passzoljon a megváltozott motor- és váltókarakterisztikához. A kanyar-ABS magabiztos lassításokat szavatol, különösképpen, hogy immáron RACE, azaz versenyüzemmódban is használható. Mindezt a Smart Key okoskulcs és az alapáras, menetbiztonságot fokozó automatikus Vészfékezést Jelző Rendszer (Emergency Stop Signal, ESS) koronázza meg. Korlátozott példányszámú CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition ugyancsak megvásárolható.

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP képgaléria – néhány videóval színesítve

Bevezetés

Az ikonikus Honda Fireblade 1992-ben bukkant fel a horizonton, és azonnal átrendezte a gyorsasági motorok piacát. Azóta a japán legenda 1000 cm3-esre nőtt, és olyan gépek alapjául szolgált, melyek tulajdonképpen minden világversenyt megnyertek, beleértve a Man-szigeti TT-t is.

Hogy megőrizhesse előkelő pozícióját az utakon és a pályákon, a mérnökök 2020-ban még magasabb műszaki színvonalra emelték. Munkájuk gyümölcseként két vadonatúj motor született: a CBR1000RR-R Fireblade[1]* és a CBR1000RR-R SP Fireblade.

Ezek a világelső technikai fejlettséget képviselő gépek a sokszoros vb-győztes Honda Racing Corporation, azaz a HRC közreműködésével készültek, így az RC213V-S idomzatánál, vázánál, futóművénél és erőforrásánál alkalmazott műszaki megoldások köszönnek vissza róluk, a kezelhetőséget illetően pedig messze túlszárnyalnak mindent, hogy a világ leggyorsabb pályamotorjai legyenek.

Ezt a csodás párost tovább fejlesztve született meg a modell 30. születésnapját ünneplő, 2022-es Fireblade, melynél átdolgozták a szívócsatornákat és -tölcséreket, a levegőszűrő házát, az ahhoz kapcsolódó légbeömlőt és a kipufogó középrészét, ezáltal még nyomatékosabbá vált az erőforrás a középső fordulatszám-tartományban s még dinamikusabb lett a gyorsulás. Ebben a nagyobb hátsó lánckeréknek is komoly szerepe volt, ugyanis 40 helyett 43 fogat számolhattak meg rajta a tulajdonosok. Átdolgozták a Honda Állítható Nyomatékszabályozót (HSTC) is, és még kifinomultabbá tették az elektronikus gázmarkolatot, így könnyebben kontrollálhatóvá vált a teljesítményleadás.

A 2024-es modellév ismét jelentős előrelépés a Fireblade SP történetében. Motorját és váltóját egyaránt tovább fejlesztették, így még nagyobb teljesítményt ad le a középső fordulatszám-tartományban, nem mellesleg több visszajelzést nyújtó, precízebben kezelhető gázmarkolatot, valamint frissített Brembo fékrendszert és Öhlins futóművet kapott, és a vezető üléshelyzettét is megváltoztatták, hogy valóban semmihez nem fogható élménnyel és dinamikával nyűgözze le tulajdonosát.

Áttekintés

A Fireblade SP soros, négyhengeres, fogaskerekes-láncos vezérlésű erőforrásának legnagyobb forgatónyomatéka 113 Nm, csúcsteljesítménye 160 kW, azaz 217,6 LE (160 kW). Ez azt jelenti, hogy a száraz adatok nem változtak, maga a motor viszont a HRC hathatós közreműködésének köszönhetően egészen más lett – jobban húz a középső és felső fordulatszám-régióban, így még dinamikusabban gyorsíthat ki a kanyarokból a pilóta.

A kétmotoros elektronikus gázmarkolattal (Throttle By Wire, TBW) pontosabban adagolható a motorerő, és a motorfék fokozását is lehetővé teszi, ha szükséges. Változtattak a sűrítési viszonyon, a vezérlés hangolásán és a szívócsatornákon is, továbbá új szeleprugókat, könnyebb főtengelyt és optimalizált, könnyebb, titán hajtórudakat alkalmaztak. Emellett minden fokozat rövidebb áttételt kapott, hogy növekedjen a hátsó kerékre jutó hajtóerő.

A gázcsere folyamatát 4-2-1 rendszerű, ovális csövekből összeállított leömlő, valamint – Akrapovič-csal közösen fejlesztett – titán végdob teszi még hatékonyabbá, utóbbi valamelyest nagyobb lett, ámde 5 dB-lel halkabb, mint az elődmodell esetében.

A három – új motorkarakterisztikához igazított – menetüzemmód szinte minden élethelyzetre megfelelő, mivel ezeken belül is széles tartományban szabályozható a teljesítményleadás és a motorfék jellege, az egykerekezés-gátló érzékenységi szintje és a HSTC működése. Mi több, az elektronikai csomagban már megtaláljuk az állítható rajtelektronikát (azaz Start Mode-ot) és az alapáras gyorsváltót is.

Az alumínium hídvázban az erőforrás hátsó része – a legújabb nemzedéknél is – a központi rugóstag bekötési pontjaként szolgál, és az is beszédes, hogy a modell sajátos lengővillája az RC213V-S alkatrésze alapján készült. A váznyúlványok merevségének meghatározásakor rendkívül körültekintően jártak el a Honda mérnökei, hogy minden összetevő igazodjon a megnövekedett teljesítményhez, s meglegyen a kellő tapadás, illetve visszajelzés az első és a hátsó keréknél, s igazán pontos legyen a kormányzás.

Az esések elkerülésében a hattengelyes helyzetérzékelőnek (Inertial Measurement Unit, IMU) is jelentős szerepe van, hiszen folyamatosan, „térben” figyeli a motor pozícióját és rendkívül fontos adatokkal járul hozzá menetbiztonsági eszközök működéséhez. Egyebek mellett az átmenőrudas, háromállású Honda Elektronikus Kormány-lengéscsillapító (Honda Electronic Steering Damper, HESD) karakterisztikáján is képes változtatni.

A 2024-es CBR1000RR-R Fireblade SP az első sorozatgyártású motorkerékpár a világon, aminél az új, harmadik generációs, 43 mm-es Öhlins Smart Electronic Control (SE-C3.0) NPX (SV) teleszkópvillát és TTX36 (SV) hátsó rugóstagot alkalmazták. Ezek az orsószelepes futóműelemek versenysport-minőséget képviselnek, működésüket pedig az Öhlins Object Based Tuning (OBTi) felhasználói felületen szabályozhatja a pilóta. A speciális rendszer immáron az előfeszítés műszerfali beállítására is lehetőséget ad.

Hogy féktávon is brillírozzon a motor, négydugattyús Brembo Stylema nyergek fogják közre az első féktárcsákat és a Brembo szállítja a fékkart és a fékfőhengert is. A kanyar-ABS ezentúl RACE üzemmódban is használható, sőt ilyenkor a hátsó keréken ki is kapcsolható.

Az áttervezett idomzat középrészén elhelyezett, leszorítóerőt generáló légterelő szárnyak növelik a motor stabilitását a fékezések során, egyszersmind folyamatos, kiszámítható első tapadást szavatolnak, így 10%-kal kisebb erőkifejtéssel vehetők be a nagy sebességű kanyarok. Üléspozícióját úgy módosították, hogy a pilóta még könnyebben irányíthassa a gépet. Ennek érdekében a kormánycsutkák feljebb, a lábtartók lejjebb kerültek.

A minden paraméterében személyre szabható, 5”-os, ösztönösen kezelhető TFT-műszeregységet a kormány bal oldalán elhelyezett, négyirányú kapcsolóval vezérelheti a pilóta. Érdekesség, hogy hidegindításnál a fordulatszámmérő piros tartománya alacsonyabb percenkénti főtengelyfordulatnál kezdődik, és a motor bemelegedésével párhuzamosan kerül egyre feljebb és feljebb a határ.

A Fireblade átlagon felüli ergonómiájáról és menetbiztonságáról a Smart Key intelligens kulcs és a hirtelen fékezésnél önműködően bekapcsoló Automatikus Vészvillogó (Emergency Stop Signal, ESS) gondoskodik.

  • A 2024-es modellévű CBR1000RR-R Fireblade SP Grand Prix Red TriColour fényezéssel lesz elérhető.

A CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition

A CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition modellt lélegzetelállító Matt Pearl Morion Black festéssel vehetik át a vásárlók. Különleges mivoltát egyebek mellett karbonszálas első és hátsó sárvédőjének, valamint szintén karbonszálas középső és alsó védőelemeinek, illetve légterelő szárnyainak köszönheti.

A Carbon Edition igazán exkluzív élményt nyújt majd a leendő tulajdonosoknak, hiszen mindössze 300 darabos példányszámban értékesíti a márka és egyedi sorszámplakettel látják el. Karbonelemei 10-40%-kal könnyebbek a műanyag idomoknál, így 1 kg-mal könnyebb, mint az alap SP modell.

[1] * Kérjük, tekintse meg a CBR1000RR-R Fireblade anyagainkat is!

Az új CB1000 Hornet, a visszatérő CBR600RR és az innovatív Honda E-Clutch áll a Honda standjának középpontjában a Milánói Motorkiállításon