Honda CRF1100L Africa Twin (Modellév: 2024)

24YM Africa Twin

Áttekintés: A Honda kőkemény terepes kalandorának 1084 cm3-es, soros, kéthengeres motorja ezentúl még nagyobb forgatónyomatékot ad le az alsó fordulatszám-tartományban, és immáron SHOWA EERA™ futóművel, CRF1100L Africa Twin ES néven is megrendelhető. Ennél a futómű feszessége és a hátsó rugó előfeszítése is elektronikusan szabályozott, sőt fűthető markolat és 12 voltos csatlakozóaljzat is szerepel a felszereltségi listán. Mindkét modellváltozat tömlő nélküli abroncsokkal, átdolgozott fejidommal és nyereggel, valamint nagyobb, öt lépcsőben állítható szélvédővel érkezik a szalonokba. Mivel népszerű modellről van szó, a műszaki alapok nem változtak a következő modellévre: sportos, karcsú váz és ralistílusú idomzat öleli körbe a rendkívül nyomatékos erőforrást, melyet hattengelyes helyzetérzékelőhöz (IMU) társított kipörgésgátló, kanyar-ABS, illetve az első és hátsó kerék elemelkedését egyaránt meggátoló rendszer felügyel. A színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelzőn elérhető az Apple CarPlay® alkalmazás, valamint a műszer Bluetooth®-kapcsolatra képes, és sebességrögzítő (tempomat) is az alapfelszereltség része. Szintén szót érdemel, hogy a duplakuplungos erőátvitellel felszerelt modellekben a váltó vezérlőegysége a dőlésszöget is figyelembe veszi fel-, illetve visszakapcsoláskor. Ráadásként Honda Eredeti Kiegészítők széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, és Urban, Rally, Travel, illetve Adventure tartozékcsomaggal is megvehetik a modellt.

Bevezetés

Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épül, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.

Sikerének egyik titka az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll, melyből 85 000 egység talált gazdára.

A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a duplakuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (throttle-by-wire, TBW) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékony időjárás-védelmével, nagyobb üzemanyagtartályával és rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.

Újabb fontos mérföldkő volt az Africa Twin történetében a 2020-as modell új, nagyobb össz-lökettérfogatú és hosszabb lökethosszú, 1084 cm3-es erőforrása. Persze nemcsak a hajtómű változott, hiszen ekkor kívül-belül teljesen megújult a CRF1100L Africa Twin is, mely elődjénél is kompaktabb, ralimotorokat idéző, még inkább terepképes enduróként folytatta pályafutását. Eközben a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports* is sokat fejlődött, az egyik legfontosabb újítás a Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés megjelenése volt. A megújult műszaki alapokhoz vonzóbb külső is jár, ezért a mérnökök alaposan áttervezték az idomzatot. Ezáltal még kompaktabbá vált a modell, jobban hasonlít a ralimotorokra, egyszersmind hatékonyabban használható terepen. Összességében erősebbé és nyomatékosabbá vált, ugyanakkor továbbra is a kiváló kezelhetőség volt a cél, ezért a nagyobb erőforrás dacára lényegesen könnyebb lett, megfelelve a Honda örök érvényű elveinek.

A 2024-es év fontos mérföldkő a típus történetében, hiszen tovább nőtt a forgatónyomaték, még kifinomultabbá vált a DCT erőátvitel, gazdagabb lett a felszereltség és immáron ES (Electronic Suspension) kivitelben, elektronikus szabályozású futóművel is megvásárolható a modell.

*További részletekért, kérjük, olvassa el a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports sajtóanyagot!

Anita és Sanyi is felpattant az Africa Twinre

Áttekintés

A 2024-es CRF1100L Africa Twin fejlesztésekor messze átlagon felüli terepképességekre törekedtek a mérnökök, ezért éppoly karcsú, látványos és élvezetes lett, mint egy ralimotor. Hála az átdolgozott szívó- és kipufogóoldalnak, valamint a hatékonyabbá tett égési folyamatnak, a soros, kéthengeres, 1084 cm3-es kéthengeres az alsó és a középső fordulatszám-tartományban is erősebbé vált. Csúcsteljesítménye maradt 102 LE (75 kW), legnagyobb forgatónyomatéka viszont 112 Nm-re nőtt, azaz 7%-kal gyarapodott.

Jövőre már kétféle kivitel is elérhető: a hagyományos Showa felfüggesztésekkel kínált CRF1100L Africa Twin és az elektronikus szabályozású SHOWA EERA™ (Showa Electronically Equipped Ride Adjustment) futóművel felszerelt CRF1100L Africa Twin ES. Az extraként megvásárolható SHOWA EERA™ felfüggesztés menet közben is állítható, így mindig az aktuális útviszonyokhoz igazodhat a csillapítás feszessége és a rugó-előfeszítés. A CRF1100L Africa Twin ES vonzerejét alapáras markolatfűtés és 12 voltos elektromos aljzat fokozza, pont úgy, mint a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports esetében.

Mind a két kivitel esetében változatlan maradt a masszív, de könnyű acélváz, a csavarkötéssel rögzített, alumínium segédváz és a CRF450R alumínium lengővillájára épülő hátsó felfüggesztés is. Ugyanakkor újdonság, hogy a motorok tömlő nélküli abroncsokkal érkeznek, megkönnyítve ezzel az esetleges javítást, hiszen a kerekeket nem kell eltávolítani.

Hogy még kényelmesebb legyen egy hosszú túra az új, erőteljesebb kialakítású elülső fejidomra egy 5 lépcsőben állítható szélvédőt szereltek így a motoros még jobban védve van a széltől.

Az Africa Twin elektronikai arzenálja továbbra is változatlan, melynek egyik legfontosabb eleme kétségtelenül a hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU), ami nemcsak a 7 fokozatú kipörgésgátlót (HSTC) vezérli, hanem a 3 fokozatú Wheelie Controlt, a kanyarstabilizáló ABS-t (terepbeállítással), a hátsó kerék elemelkedését gátló rendszert és a továbbfejlesztett DCT-t is.

A könnyed és biztonságos motorozást szolgálja a négy előre beállított üzemmód, nevezetesen az URBAN (város), a TOUR (túra), a GRAVEL (murva) és az OFF-ROAD (terep).

A precíz irányíthatóságot szem előtt tartva, magasra helyezték a kormányt és keskeny nyereggel látták el az Africa Twint, így ugyanis ülve és állva is könnyebb vezetni a típust. Az alapfelszereltség része a biztonságot és a láthatóságot fokozó, rendkívül nagy fényerejű, LED nappali menetfény (DRL) és a sebességrögzítő. Szintén a korábbi újítások fontos eleme a színes Multiinformációs Kijelző (Multi Information Display, MID). Ez 6,5”-os képátlójú érintőképernyőn jeleníti meg a motor legkülönfélébb adatait, és Bluetooth®-kapcsolattal, valamint Apple CarPlay® és Android Auto® alkalmazással teszi egyszerűbbé az okostelefonok társítását a fedélzeti rendszerhez®.

A 2024-es CRF1100L Africa Twinhez háromféle fényezés közül választhatnak a vásárlók, melyeket egytől egyig merész, hegyet ábrázoló grafika díszít.

Grand Prix Red

Matte Ballistic Black Metallic

Pearl Glare White

A Glint Wave Blue Metallic Tricolour (háromszínű metálfényezés, csak a CRF1100L Africa Twin ES-hez kérhető)

Honda CRF1100L Africa Twin podcast