Honda CRF300L – 2021

2021 HONDA CRF300L

Összegzés

Nagyobb erőforrással, módosított szívócsatornával, valamint továbbfejlesztett vezérléssel és kipufogórendszerrel lép színre a CRF250L utódja, a CRF300L. A módosítások eredményeként a teljes fordulatszám-tartományban nőtt a közkedvelt, többcélú enduró forgatónyomatéka és teljesítménye, emellett az első 5 váltófokozat rövidebb, míg a 6. hosszabb áttételezésű lett. Szintén újdonság, hogy immáron csekély erővel működtethető, nyomatékhatárolós tengelykacsoló gondoskodik az erőátvitelről. Legyen szó városi közlekedésről vagy végtelen földutak meghódításáról, az új, átdolgozott lengővilla, az oldalirányban rugalmasabb váz és a módosított üléshelyzet egyaránt segíti a pilótát az akadályok leküzdésében. Nem maradt érintetlen a felfüggesztés sem, az új futómű hosszabb rugóútjával és az ebből fakadó, megnövelt szabad hasmagassággal kemény terepen is otthonosan mozog a CRF300L. Újdonság az idomokat díszítő, feltűnő grafika, az LCD-műszeregység, és az sem mellékes, hogy 4 kg-ot faragtak le a CRF tömegéből, így mindössze 142 kg-mal mérlegel, így 13%-kal javult a teljesítmény-tömeg arány.

 Bevezetés

A Honda már hosszú évtizedek óta élen jár a remekbeszabott, többcélú endurók gyártásában, elég csak az 1970-es évek végén megjelent XL250S-re gondolni, mely közúton és kemény terepen is tudása legjavát nyújtotta. Nem is meglepő hát, hogy a negyedliteres modell és az azóta született XL-ek egytől-egyig legendaként vonultak be a motorozás történetébe. Egyhengeres erőforrásukkal és nagy tartalékokkal rendelkező felfüggesztésükkel egyszerre töltötték be a sokoldalú mindenes, a gazdaságos ingázó és persze rendkívül élvezetes enduró szerepét.

Bő egy évtizeddel ezelőtt úgy döntöttek a Honda Kutatás és fejlesztés központjának mérnökei – hosszas piackutatást követően –, hogy belefognak egy vadonatúj enduró-család fejlesztésébe. Munkájukat nagyban segítette, hogy a vállalat évtizedek óta sikerrel szerepelt terepversenyeken, és a szakemberek hasznos tapasztalatokkal gazdagodtak a közútra gyártott, többcélú típusok tervezése során is.

Fontos kérdésre keresték a választ: milyen enduróra vágynak napjaink vásárlói? Néhány pilótának fontos szempont a kiemelkedő csúcsteljesítmény és az extrém terepképesség, ám a többség sokoldalú, a mindennapokban remekül használható, praktikus és kényelmes járművet szeretne. Olyan motorkerékpárra vágynak tehát, amely modern enduró benyomását kelti, és ugyanúgy helytáll a nagyvárosok forgatagában, mint a hétvégi terepezések, kalandozások során.

A Honda új, többcélú modelljének tervezésekor arra összpontosítottak, hogy a lehető legszélesebb vásárlói rétegnek legyen ideális. Ehhez pedig nem elég a lehengerlő teljesítmény vagy a kedvező fogyasztás, nélkülözhetetlen a városi és terepakadályok leküzdésére alkalmas futómű is. Emellett fontos, hogy megfizethető, csekély fenntartási költségű, minőségi jármű legyen, mely ár/érték arányával kiemelkedik a vetélytársak tömegéből.

Így született meg az Európában 2012-től kapható CRF250L.

Bejött a Honda-mérnökök számítása, elvégre világszerte sikert sikerre halmozott a CRF250L és a később bemutatkozott Honda CRF250 RALLY[1] is.

Persze az idő nem áll meg, ezért nemrégiben úgy határoztak a tervezők, hogy új szintre emelik, továbbfejlesztik a modellt. A 2021-es CRF300L is a neves ősök nyomdokában jár, azaz pont olyan sokoldalú, mint elődei, csak éppen könnyebb, erősebb, sőt minden részletében kifinomultabb a CRF250L-nél.

Áttekintés

A 286 cm3-re bővült hengerűrtartalomnak köszönhetően 10%-kal, 27,33 LE-re nőtt a csúcsteljesítmény (8500 f./perc), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 18%-kal, 26,6 Nm-re (6500 f./perc). Emellett középtartományban is erősebb, rugalmasabb lett az erőforrás, mivel jelentősen átdolgozták a szívócsatornát, módosították a szívószelep nyitási idejét és továbbfejlesztették a kipufogórendszert. Az első 5 váltófokozat rövidebb, míg a 6. hosszabb áttételezésű, ezáltal javult a gázreakció, illetve a gyorsulás, és nagy sebességnél is viszonylag alacsony fordulatszámon cirkálhat a vezető. Komoly változást hozott a rásegítős, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló, elvégre ötödével csökkent a kuplungkar működtetéséhez szükséges erő, és gyors visszakapcsoláskor sem blokkol, illetve csúszik meg a hátsó kerék.

Nagyban javítja a CRF300L kezelhetőségét a továbbfejlesztett acélváz, alumínium lengőkar és alsó villahíd is, hiszen ezek módosításával 4 kg-mal könnyebbé vált a motorkerékpár, egyben sikerült ideális merevségű, ugyanakkor rugalmas vázkonstrukciót kialakítani, így még több visszajelzés jut el a vezetőhöz. Természetesen változott a futómű-geometria is, hogy a hosszabb első-hátsó rugóút, tengelytáv és szabad hasmagasság mellett is rendkívül spontán és stabil legyen a Honda újdonsága.

Szintén a könnyed irányítást szolgálja a keskenyebb nyereg és üzemanyagtartály és a módosított üléshelyzet, s ezek eredményeként még lazábban lavírozhatunk a városi vagy a valódi dzsungelben. Új, látványosabb idomzat öleli körbe a karcsú tankot, valamint ülést, és további lényeges változás, hogy még könnyebben leolvasható LCD-műszeregység került a CRF300L-re.

https://egyszermarlattamautot.hu/2020/12/01/a-honda-megujult-enduroi-az-uj-crf300l-es-crf300rally/