Honda CRF450R (Modellév: 2023)

A Honda krosszmotor-választékának csúcsmodellje folyamatosan fejlődik, köszönhetően, hogy folyamatosan jól kell teljesítenie a világbajnoki versenysorozatban  és az ott megszerzett tapasztalatokat hasznosítják a fejlesztések során. A 2023-as modellváltozat nyomatékosabb az alsó fordulatszám-tartományban és kifinomultabban adja le erejét a kanyarokból kifelé. Mindemellett új, merevebb vázat kapott, és futóművét is tovább optimalizálták, hogy fordulékonyabbá váljon, stabilabb legyen a fékezéseknél, jobban tapadjon az első abroncsa és könnyebben, magabiztosabban haladjon a kerékvájatokban. A módosítások során nemcsak egyszerűbb kezelhetőségre és gyorsabb körökre koncentráltak a mérnökök, hanem a megjelenést is ütősebbé tették. A 2023-as kivitel vadonatúj, áttervezett HRC-emblémákkal gördülhet pályára, sőt idén egy különleges, CRF450R 50th Anniversary névre keresztelt változat is rajthoz áll, ami az ikonikus CR250M Elsinore idézi és a márka fél évszázados MX-története előtt tiszteleg. Ráadásként érkezik még egy különleges kivitel, mely a nyolcvanas évek legendás CR-jeinek stílusában fogant.

Bevezetés

A legendás CRF450R 2002-ben jelent meg a Honda kínálatában és szinte azonnal közönségkedvenccé vált. Kiegyensúlyozott, villámgyors modellként az amatőr és a profi pilótáknak is ugyanazt nyújtja: pontos és könnyed irányíthatóságot, hogy a lehető legtöbbet hozhassák ki magukból. Mindezt a Hondákra jellemző kimagasló összeszerelési és anyagminőségben tárja elénk a nagy múltú japán gyártó, a vásárlók pedig annak tudatában ülhetnek fel rá, hogy folyamatos, évtizedes fejlesztés eredménye a különleges konstrukció.

Az újítások mindig a Honda motorsportban szerzett tapasztalatain alapulnak, csak úgy, mint maga az „Absolute holeshot!” filozófia, ami a 2017-es teljes modellfrissítés fejlesztési folyamatát is meghatározta. Ekkor vadonatúj, magas fordulaton is roppant erős motort és teljesen új vázat, illetve futóművet kapott a CRF450R, így sikerült tovább fokozni gyorsaságát, tapadását és irányíthatóságát. Az önindító 2018-ban lett alapfelszereltség, míg 2019-ben a HRC-fejlesztésű, nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot szavatoló hengerfej és a HRC-rajtelektronika jelentett újdonságot.

Két éve a Honda Selectable Torque Controllal (Honda Állítható Nyomatékszabályozó, HSTC) tették ütősebbé a modellt, tavaly pedig a kerekeket és a motorkonstrukciót leszámítva tulajdonképpen mindent átdolgoztak, hogy a sorozatgyártású változat a lehető legközelebb álljon Tim Gajser 2019-es MX GP-győztes CRF450RW-jéhez. A népszerű versenyző és a HRC 2020-ban is megszerezte a trófeát, mi több, 2021-ben is a dobogón végzett. A tökélyre csiszolás folyamata 2022-ben sem állt le, így a 2023-as CRF450R a legújabb – Európából és Amerikából átvett – HRC-frissítésekkel lőhet ki a versenykapukból. Méghozzá gyorsan… elképesztően gyorsan…  Minden pilóta gyorsabb lehet vele, és körről körre még dinamikusabbá válhat.

Az idei év igazán különleges a Honda off-road motorjait illetően, hiszen kereken 50 éve mutatkozott be a márka első azonnal versenyre fogható krosszmotorja, a CR250M Elsinore. Erre a nagy pillanatra emlékszik vissza a Honda a korlátozott példányszámban készülő, csak 2023-ban elérhető CRF450R 50th Anniversary-val, míg az átdolgozott HRC-logókkal piacra dobott CRF450R a modern grafikák híveit hivatott megszólítani.

Bárhogy is, a CRF450R megmaradt kőkemény, ultramodern HRC-versenymotornak, amit bárki megvásárolhat.

Áttekintés

A CRF450R fejlesztéséhez ezúttal is az – FIM World MXGP, az AMA Supercross és a Pro Motocross bajnokságban induló – HRC-pilóták visszajelzései adták az alapot, ennek köszönhető, hogy még könnyebb gyorsan és hosszan motorozni vele.

Hála a merevebb váznak, pontosabb irányítást lehetővé tévő rugó és teleszkóp kerülhetett hátra anélkül, hogy túl feszessé vált volna a felfüggesztés. Ez az első abroncs tapadását is fokozta, így a 2023-as modell stabilabb és gyorsabban fordul, mint a 2022-es, futóműve pedig gyorsabban reagál az egyenetlenségekre és hatékonyabban nyeli el a bukkanókat.

A kemény kigyorsításokat nemcsak a megújult futómű támogatja, hanem az átdolgozott szívócsatornákkal, hosszabb szívótölcsérrel, kisebb fojtószelep-átmérővel és gyári versenypilóták által kikísérletezett gyújtástérképpel hatékonyabbá tett, alacsony fordulatszámon nagyobb, ámde finomabban adagolható nyomatékot leadó erőforrás is. A hosszú élettartam érdekében a korábbinál tartósabb kipufogódobot alkalmaztak a Honda mérnökei, és új, átrajzolt HRC-emblémákkal látványosabbá tett grafika került a típusra, egyértelműen jelezve, hogy a Honda gyári versenycsapata oroszlánrészt vállalt a fejlesztésben. További jó hír, hogy CRF450R 50th Anniversary néven 2023-ban megvásárolható egy korlátozott példányszámú verzió, amelynek idomzata az 50 évvel ezelőtt bemutatott Honda CR250M Elsinore előtt tiszteleg.