Honda HR-V e:HEV tervezése során a vezetési élményre összpontosítottak a szakemberek

Honda HR-V e:HEV tervezése során a vezetési élményre összpontosítottak a szakemberek

  • Menetteljesítményeit illetően is új szintre lépett a HR-V
  • A továbbfejlesztett karosszériaszerkezetnek és futóműrendszernek köszönhetően mozgékonyság és menetkomfort terén is elsőrangú a HR-V
  • A Honda kompakt, globális platformja megnövelt arányban tartalmaz nagy szakítószilárdságú acélt, hogy merevebb legyen a karosszéria 

A márka mérnökei minden egyes részletet megvizsgáltak és átdolgoztak, hogy a korábbinál is átütőbb vezetési élményt nyújtson a HR-V. Munkájuk gyümölcseként nemcsak a karosszériaszerkezet merevség javult az elődhöz képest, hanem a futómű, a kormányzás és a fékrendszer is hatékonyabbá vált, ebből fakadóan gyorsabban reagál az autó a vezető mozdulataira, ugyanakkor magabiztosabb, élvezetesebb és kényelmesebb vezetési élményt nyújt.

Továbbfejlesztett kormány- és futómű

A kormányoszlop merevségének és a torziós csillapításának 15%-os fokozásával még harmonikusabban kivitelezhetőek az irányváltások. Közvetlenebb és pontosabb viselkedése a kanyarok „bejáratánál” is tetten érhető, sőt, úgy általában minden manőver egyenletesen, meglepetések nélkül vihető véghez, a HR-V mindig stabil marad és számottevően fokozza a vezető magabiztosságát.

Maga a futómű is gyorsabban reagál a sofőr manővereire, amiben nagy szerepet játszik, hogy a HR-V kormányműve is közvetlenebbé vált – már az első mozdulatnál érezni, hogy „szorosabb” – közvetlenebb – a kapcsolat a kerekek és a volán között. Mivel jobban eltolták a spirálrugókat a lengőkar és a csonkállvány találkozási pontjához viszonyítva, csökkent a lengéscsillapítókat érő oldalirányú terhelés, ilyen formán a lengéscsillapítók belső súrlódása is. Ráadásként kis súrlódású gömbfejeket és optimalizált gumiágyakat (más néven szilenteket) építettek be, még egyenletesebbé és kifinomultabbá téve az irányítást.

Áthelyezték és újraformálták hátsó szilenteket is, ebből fakadóan precízebbé vált a kerekek felfüggesztése és a menetkomfort is tovább javult. Utóbbihoz a folyadékkal töltött gumibakok is hozzájárulnak, hiszen fokozzák az úthiba-elnyelő képességet és kiszűrik az alacsony frekvenciájú rezgéseket. Az új szilentek érdekessége, hogy speciális peremet kaptak, így kisebb az oldalirányú elmozdulás. Azáltal, hogy biztosabbá vált a kerékfelfogatás, a szilentek kissé puhábbak lehettek, ami a kezelhetőségre és a menetkomfortra is jó hatással van.

Honda Agilis Vezetési Segédlete (AHA)

Az AHA számottevően javítja az autó útfekvését, különösképpen gyors kormánymozdulatoknál, nagy sebességű kanyarokban és hirtelen, balesetet megelőző kitérőmanőverek esetén. A rendszer a menetstabilizálóra épül (Vehicle Stability Assist, VSA), működésének lényege pedig, hogy a kormány elfordításakor finoman megfékezi a belső íven futó kerekeket. Ennek hatására javul az úttartás, gyorsabbak a kormányreakciók, még kiszámíthatóbb az autó és fokozza a vezetési élményt.

Határozott fékerő

A biztos megállásról 293 mm-es, hűtött első és 282 mm-es, tömör hátsó tárcsákra épülő erőteljes fékrendszer gondoskodik. Az új, kifejezetten az e:HEV rendszerhez fejlesztett szervofék került az autóba, melynek vezérlőegysége a regeneratív és az üzemi fék működését egyaránt szabályozza jól adagolható, hatékonyabb, fékérzetet biztosítva.

Maga a pedálelhelyezés is a kényelmet és a könnyű használhatóságot is segíti elő, így nagy távokon sem fárad el a HR-V vezetőjének lába. Megnövelték a pedál felületének méretét is, így a gáz- és a fékpedál közötti távolságot 5 mm-rel csökkentették. Ugyan kis változtatásnak tűnik, de igen jelentős a különbség, mikor a jobb láb átlép a fékről a gázpedálra.

Az elektronikus szabályozású fékrendszer az alábbi részegységeket foglalja magában: Menetstabilizáló (VSA), Vészfékasszisztens (BAS), Hegymeneti Asszisztens és Automatikus Fékerőtartás (ABH). A lejtmenet-szabályozó most először érhető el az európai HR-V-hez, bekapcsolásához legalább 3 km/órával kell haladnia a kocsinak. Ez a technika nagyobb kontrollt és precízebb irányítást szavatol csúszós, meredek lejtőkön, így jelentősen fokozza a vezető magabiztosságát például a kocsibeállókon és a lejtős, havas utakon.

A kategóriaelső menetteljesítményekhez és kényelemhez szükséges platform 

A HR-V a Honda kompakt, globális platformjának továbbfejlesztett változatára épül, melynek különlegessége, hogy megnövelt arányban tartalmaz nagy szakítószilárdságú acélt, így rendkívüli karosszériamerevség jellemzi. A B-oszlopokhoz és a padlólemez – B-oszlopokhoz kapcsolódó – keresztmerevítőjéhez például 980 MPa szakítószilárdságú acélt alkalmaztak, így még erősebbé vált a konstrukció, mindazonáltal tömege 1,5 kg-mal csökkent. „Gyűrűs” megerősítést kapott a futómű-bekötési pontokat magában foglaló, C-oszlop mögötti rész is, ezáltal még precízebb lett irányíthatóság és tovább javult a menetkomfort.

Az NVH-értékek javítása

A hibrid rendszer súlyának a minimalizálása, illetve a merevség növelése kombinálva az alacsony súrlódású futómű elemekkel lehetővé teszi a meggyőző stabilitást. Ez azt jelenti, hogy az úthibákat is hatékonyan elnyeli a HR-V e:HEV futóműve – zökkenőmentes futást eredményezve -, miközben az út felől érkező vibrációk is kiszűrődnek a motor okozta rezonanciával együtt. 

A HR-V tervezőcsapata különösen nagy hangsúlyt fektetett az NVH-értékek (Noise, vibration, harshness azaz zaj, vibráció és nyersesség) javítására, így akkor sem zavaró a hajtáslánc hangja, ha éppen EV-üzemmódról áll át benzinesre az autó, vagy magas fordulatszámon pörgő erőforrással halad. Még a tetőt is merevebbé tették a Honda mérnökei, hogy kevésbé vegye és adja át a motor vibrációját. Kevésbé hallatszik az útfelület változásai által keltett, alacsony rezgésszámú zaj is, még nyugodtabb és pihentetőbb tehát az utazás, különösképp elektromos üzemmódban.

A belső égésű erőforrás és a villanymotor zúgásának kiszűrésében a műszerfal alsó panelje játssza a legfontosabb szerepet, ezért 0,8-ról 1,4 mm-re növelték vastagságát, jelentősen csökkentve az átjutó zaj és rezgés mértékét. Azzal, hogy egy darabból áll a műanyagelem, és több ponton rögzítették, mint korábban, tovább javult a vibrációszűrő-képesség, a mérnökök azonban nem álltak meg itt: a műszerfal felső részébe, a motorháztetőre, az ajtókárpitokra, a középkonzolra és a kerékdobok belső felületére is tettek szigetelőanyagot.

Összességében elmondható, hogy a vezetési élményt befolyásoló összetevők folyamatos tesztelése és finomítása meghozta a kívánt eredményt, hiszen a Honda HR-V új, dinamikus karaktere tökéletesen illik a kortárs formavilághoz, valamint a tágas és kényelmes belsőtérhez.

Az autó részletes bemutatását hamarosan folytatjuk! >>>