Honda Monkey 125 (Modellév: 2023)

23YM HONDA MONKEY 125

A Honda zsebcirkálója 2023-ban is készen áll, hogy mosolyt csaljon a pilóták arcára. Egyhengeres, léghűtésű, 124 cm3-es motorja, ötfokozatú váltója, erős acélváza, fordított teleszkópvillája, 12”-os kerékgarnitúrája és IMU-vezérelt blokkolásgátlója garancia a hatékony, környezetbarát, örömteli motorozásra, miként a minden elemében LED világítás és a folyadékkristályos műszeregység is arról árulkodik, hogy prémium modellel állunk szemben.

A 2023-as évben már Pearl Shining Black színben is megrendelhető a Monkey, sőt a korábbi fényezések, a Banana Yellow és a Pearl Nebula Red is megújultak. A váz, az első és a hátsó villa, a kétoldali hátsó rugóstag és az üléstakaró egyaránt az idomok színében pompázik, az üzemanyagtartály stílusa pedig a hatvanas évek végét idézi.

 Bevezetés

Noha a hetvenes évek ikonikus járműveként tartják számon, az első Honda Monkey már 1961-ben napvilágot látott. Eredetileg a tokiói Tama Tech vidámparknak készült, de olyan nagy népszerűségre tett szert, hogy idővel a – szintén 49 cm3-es – közúti változat fejlesztésének is hozzáláttak a Honda mérnökei. Az ötcolos, rugózás nélkül kerekekkel felszerelt, sorozatgyártású változat 1963-ban érkezett meg az európai és az amerikai kereskedésekbe, s igen sikeresnek bizonyult, ugyanis a jellegzetes formavilág, a krómozott üzemanyagtartály és a chopperes kormány a szélesebb közönség tetszését is elnyerte.

Közkedveltségéhez a rendkívül kis tömeg, a karcsú felépítés és a magával ragadó vezetési élmény is nagyban hozzájárult, mondhatni, páratlan élmény volt nyergében átszelni a várost. Később, egészen pontosan 1969-ben nagyobb, 8”-os abroncsok váltották a korábbi köpenyeket, 1970-ben pedig megjelent az egyetlen mozdulattal eltávolítható első villa, ami azért volt valódi mérföldkő a Monkey történetében, mert – az ötletes megoldásnak köszönhetően – kényelmesen elfért egy kiskocsi csomagtartójában.

Újabb nyolc év elteltével, 1978-ban indult be igazán a típus karrierje, tudniillik ekkor leleplezték erősebb, egyszersmind látványosabb megjelenésű változatát, ami cseppalakú tankjával főként az amerikai piacon lett sikeres. Az emberek szívesen áldoztak a kisméretű, mégis fürge, milliók szívét elhódító Hondára, hiszen ezzel könnyedén bejárhatták a nagyvárosokat, miután leparkoltak méretes lakóautóikkal. Mivel a Monkey erőforrásához röpsúlyos tengelykapcsoló és könnyen kezelhető, háromfokozatú váltó csatlakozott, bárki pillanatok alatt megbarátkozhatott a technikával.

Ennek köszönhetően több embert csábított motorozásra, mint bármely egyéb kétkerekű, különösképp, hogy a „lufis” abroncsszett, a chopperes kormány, az aprócska üzemanyagtartály és a nagy, kényelmes ülés egyedivé, vonzóvá és – korántsem utolsó sorban – örökzölddé tette.

Sokak nagy örömére a Monkey 2018-ben visszatért a színre, méghozzá éppoly aranyos, ellenállhatatlan formában, mint ősei. Hogy minden szempontból igazodjon a jelenkor elvárásaihoz, modern, pörgős, 125 cm3-es erőforrással kezdte meg hódítását az európai utakon, a tavalyi évre pedig számos egyéb újítást hajtottak végre rajta a Honda mérnökei. Hatékonyabbá tették motorját, ötfokozatúra cserélték váltóját, finomítottak hátsó futóművén és számos egyéb részletét is tökélyre csiszolták, hogy még könnyebb legyen használata és napról napra egyre szélesebb mosolyt csaljon az emberek arcára.

A 2023-as modellév nem hozott szerkezeti változásokat, viszont három vadonatúj, ultraretró fényezése jelent meg a palettán, így minden eddiginél jobban néz ki a Monkey.

Áttekintés

Az MSX Gromból érkező kétszelepes, léghűtéses erőforrás 9,4 LE-s csúcsteljesítménnyel és 11 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékkal ruházza fel a Monkey-t. Ez bőven elegendő az élvezetes motorozásokhoz, és a modell kimagasló használati értékhez is hozzájárul, különösképp, hogy a tartós, könnyen kezelhető, ötfokozatú váltóval hosszabb távok is leküzdhetőek. Elsőrangú a menetkomfort is, tudniillik fordított teleszkópvilla és kétoldali hátsó rugóstag kapcsolódik a masszív acélvázhoz.

Természetesen nem vették félvállról a biztonság kérdését sem, így helyzetérzékelővel (IMU) kiegészített blokkolásgátló rendszert kapott a típus, melynek egyedi megjelenése egyebek mellett a magasra helyezett kipufogódobnak tudható be.

A 2023-as Monkey az 1967-es kivitel előtt tiszteleg, erről tanúskodik a „kockás” üléskárpit és a maga az örökzöld Honda-stílus. Érdekesség, hogy a 67-es változat volt az első Monkey, amelyet Japában is forgalmaztak. További információért, kérjük, olvassa el A Monkey történetének főbb állomásai című fejezetet!