Így előzzük meg a baleseteket szárazon és vízen
Június első vasárnapján a balatonudvari strandon egy fiatalember a vízibicikliről a vízbe ugrott, és csak fél órával később találták meg a holttestét. Azért idézzük fel a tragédiát, mert már június első hetében durván megugrott bizonyos vízi és közúti balesetek száma.
Vízparti nyaralók számára a legfontosabb tanács: felhevült testtel nem szabad a vízbe menni, mégis sokan beszaladnak, beugranak anélkül, hogy előtte lehűtenék a testüket, illetve fokozatosan merülnének a vízbe. Ez különösen veszélyes most, hogy a szabadvizeink csak az elmúlt hetekben kezdtek el felmelegedni. De amikor már 24-25 fokos lesz tavaink vízhőmérséklete, akkor is meg lehet halni hirtelen szívhalálban (akár tizen-huszonévesen is), ha az ember felhevült testtel megy be a vízbe, vagy beugrik egy vízibicikliről.
Forrás: Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata
Magyarországon nem áttetszőek a természetes vizek, ezért addig nem szabad beugrani, amíg meg nem győződtünk arról, hogy a víz elég mély, valamint nem rejtőzik fatuskó, vagy felborult horgászállás a felszín alatt.
Forrás: Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata
A gyerekeket sohasem nem szabad felügyelet nélkül hagyni a vízparton! Annak is komoly az esélye, hogy egy kisgyerek bemegy a vízbe, és ha megbotlik, elmerül, nehéz megtalálni az átláthatatlan vízben.
A hétvégére a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz készülőknek nincs könnyű dolguk, hiszen péntek délután és szombat délelőtt már Budaörsnél, az M7-es, M1-es közös kivezető szakaszán érezhetőn lassul a forgalom.
Ilyenkor aztán rendszeresen láthatunk olyanokat, akik türelmetlenül cikáznak a sávok közt, így igyekezve előrébb jutni, illetve a belső sávban fényszórók villogtatásával és a követési távolság be nem tartásával próbálják „letolni” a lassúbb járműveket. Csakhogy azok előtt még száz másik cammog, úgyhogy a türelmetlenség balesethez vezethet.
Ezért a legjobb, ha úgy tervezzük a napunkat, hogy eleve másfél órával többet szánunk a hétvégi Balatoni autópályára, mert akkor nem idegeskedünk, jó esetben viszont a vártnál hamarabb érünk célba.
Egyébként az a legjobb, ha az autósok alkalmazkodnak a forgalom pillanatnyi dinamikájához, ugyanakkor kerülik a gyorshajtást és az autópályára nem való lassú haladást is. A busznyi magasságra megpakolt tetőcsomagtartóval való cammogásra inkább ne válasszuk az autópályát.
A sávváltást nem szabad kikényszeríteni, és csak akkor váltsanak sávot, ha ezzel nem kényszerítik fékezésre vagy a haladási irány megváltoztatására a másik sávban haladót. Egyáltalán: ha vigyáznak a többi járműre is, nagyobb az esély, hogy senkit sem ér baleset.
Figyeljenek az autópálya fel- és lehajtóinál, hiszen mindkettőnél kialakulhat torlódás. Segítsék a felhajtó autók besorolását lassítással, sávváltással, de csak akkor, ha nem akadályozzák vele a mögöttes forgalmat, vagy a belső, gyorsabb sáv forgalmát.