Íme a Toyota városi versenyautója

A Toyota lehántotta a GR Yaris látványos álcafóliáját, és véglegesítette a modell műszaki adatait: immár valóban gyártásra és bevetésre kész minden idők legbrutálisabb városi kisautója.

261 lóerős turbómotor, változtatható karakterű, állandó összkerékhajtás, karbon karosszériaelemek – a Toyota GR Yaris nem végletekig tuningolt utcai modellként, hanem a közutakra szelídített versenyautóként érkezik a városi sportautók rendkívül szűk, de annál nagyobb presztízsű piaci szegmensébe.

A Toyota hosszas titokzatoskodás után bemutatta a következő generációs Yaris WRC rali-versenyautó homologizációs modelljét. A sajtó képviselői már ismerkedhettek az autóval az elmúlt hónapok során, ők azonban a Yaris látványos rejtőszínekbe öltöztetett, provizórikus műszaki adatokkal rendelkező előszériás kiviteleivel találkoztak, így benyomásaik csupán megelőlegezhették azokat az élményeket, amelyeket a 2020 második felében érkező sorozatgyártású modell kínál majd az ügyfeleknek.

Nem túlzás versenyautó-alapként beszélni a GR Yarisról: ennek a szélsőségesen sportos csúcsmodellnek több köze van a ralipályákhoz, mint a hamarosan szintén piacra kerülő, negyedik generációs utcai modellhez. Konstrukciója pontosan demonstrálja a Toyota új generációs TNGA platformjában rejlő lehetőségeket: az autó első fele (GA-B) az új generációs Yaristól származik, a hátsó viszont arra a GA-C padlólemezre épül, amely a Corolla és a CH-R modellek alapját is adja. Ez lehetővé tette, hogy a mérnökök kifinomult és pontosan hangolható kettős keresztlengőkaros felfüggesztésre cseréljék a Yaris csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművét.

A módosított szerkezetből adódó tömegnövekedést könnyű anyagok felhasználásával ellensúlyozták. A motorházfedél, valamint a hátsó és oldalajtók alumíniumból, a sajtolással kialakított tetőlemez szénszálas polimer anyagból készült, így az autó menetkész tömege mindössze 1280 kilogramm.

A TNGA padlólemez eleve mély tömegközéppontot és kiváló torziós merevséget biztosít, ám itt még messzebb mentek a fejlesztők: a tömeg koncentrálása érdekében a motort hátrébb tolták, az akkumulátort pedig a csomagtartóban helyezték el. Az oldalsó hossztartókat megerősítették; a keret nélküli oldalablakokkal szerelt, háromajtós kialakítás szintén a vázszerkezet szilárdságát javítja, míg a kilenc milliméterrel csökkentett magasság és a kupés tetővonal kedvezőbb aerodinamikai jellemzőket eredményez.