Íme a vadonatúj Honda Jazz e:HEV

2020 Honda Jazz e:HEV & Jazz Crosstar e:HEV

A KATEGÓRIA LEGKÉNYELMESEBB AUTÓJÁNAK SZÜLETÉSE

  • Új, átdolgozott szerkezetű ülések fokozzák a vezető és utasa kényelmét
  • A sofőr medencéjét és a derekát megtámasztó ülés révén immáron kevésbé fárasztó a hosszú távú vezetés
  • Jelentősen nőtt a hátul ülők lábtere, emellett pedig az ülőlap is vastagabbá, kényelmesebbé vált
  • Összességében az ergonomikus belső kialakítás, a módosított üléshelyzet és a kezelőszervek ideális (ergonomikus) elhelyezése mérsékli a vezetés közben fellépő stresszt és fáradtságot.

Már első ránézésre is egyértelmű, hogy az új Jazz megalkotásakor egy közös cél vezérelte a tervezőket és mérnököket – a vezető és utasa kényelme. A fejlesztés során egy egységként kezelték az autót, így a formaterv, a szerkezet és a belső tér kérdéseiben is egyszerre hoztak döntést a különböző területek vezetői. Ennek eredményeként továbbra is kategóriaelső a Jazz helykínálata és kényelme, ráadásul ilyen téren messze felülmúlja elődeit és versenytársait.

Központi szerepe van ebben a Honda vadonatúj fejlesztésének, a testet körülölelő és nagyobb stabilitást nyújtó ülésváznak, valamint az üléshuzat alatt megbújó, rugalmas matracszerkezetnek. Ez a friss konstrukció található az ülőlapban és a háttámlában is, míg a korábbi modellekben hagyományos, S-alakú rugók biztosították a kényelmet. Többek között azért előnyös a most bemutatott, szélesebb ülőlap, mert ebből kifolyólag 30 mm-rel nőtt a párnázás vastagsága és amint helyet foglalunk, nyomban feltűnik, mennyivel puhább, kényeztetőbb elődeinél. Emellett az új ülésszerkezet vastagabb párnázása lehetővé teszi, hogy az ülőlap enyhén meghajolva igazodjon a vezető testalkatához, de ideális merevségének köszönhetően ne süppedjen be teljesen.

A háttámla alsó részének továbbfejlesztett szerkezete még határozottabban támasztja meg a csípőt és a derekat, hatékonyan csökkentve a hosszú utak alatt jelentkező deréktájéki és hátfájdalmat. Természetesen más előnyei is vannak az új kialakításnak, például a testet körülölelő szerkezet eredményeként kanyarodáskor és rossz minőségű úton haladva is stabilan tartja a sofőrt.

Az újonnan kialakított ülések, ívesen elvékonyodó szerkezete lehetővé teszi a háttámlák gazdagabb párnázását, mely ezáltal teljes felületen érintkezik a bent ülők hátával, még jobb tartást nyújtva. Nem mellesleg az új, karcsúbb formaterv révén több hely marad a két ülés között, ennélfogva még könnyebben beszélgethetnek az elöl, illetve hátul utazók. Tegyük hozzá, a módosítások eredményeként még inkább lekerekítettek az ülés sarkai, míg az ülőlap legalsó pontja 14 milliméterrel közelebb került a talajhoz, jelentősen megkönnyítve a ki- és beszállást.

„A Hondánál elkötelezettek vagyunk amellett, hogy rendkívül kényelmes és egyedülálló vezetési élményt nyújtó autókat gyártsunk – nyilatkozta Takeki Tanaka, a vállalat projektvezetője. – Ezúttal nemcsak az ülések szerkezetét, alapanyagát és helyzetét vizsgáltuk meg részletesen, hanem az emberi test felépítését is, hogy utánozhatatlanul kényelmes legyen az utastér. Ennek gyümölcseként a Jazz megőrizte tágas és praktikus utasterét, ami oly népszerűvé tette az elmúlt évtizedekben, de immáron még jobbá, élvezetesebbé vált” – tette hozzá.

Vállvetve dolgoztak a Honda formatervezői és mérnökei, hogy tágasabb tér és kényelmesebb ülés fogadja a hátul helyet foglalókat. Olyan apróságok is hozzájárultak a komfortosabb utazási élményhez, mint a hátsó üléssor sarokpántjainak átalakítása. Ezek immáron a háttámla szerkezetén kívül találhatóak, így még hatékonyabb párnázást kaphatott az ülés. Továbbá átdolgozták az üléssor vázát adó csöveket is, és az így felszabadított helyre 2,4 cm-rel vastagabb szivacsot építettek be a mérnökök.

Az ergonómiai fejlesztések gyümölcseként kényelmesebbé vált az utastér

A Honda sajátos tervezési szemlélete azt szolgálja, hogy az új Jazzben a karosszéria felépítése, az ülések kialakítása és a felhasználóbarát kezelőszervek együttesen fokozzák az utazási élményt, valamint a bent ülők kényelmét. Jóllehet, milliméterekben mérhető változásokról van szó, mégis összességében csökkentik a sofőrt érő stresszt, egyben pihentetőbbé teszik a vezetést.

Olyan apróságok is hozzájárultak az eredményhez, mint a mélyebbre helyezett fékpedál. Ennek jelentősége, hogy nem elsősorban a pedálokhoz, hanem a kormányhoz és a test számára ideális helyzethez állítható be az ülőlap, valamint a háttámla helyzete. Természetesen ez azzal járt, hogy változott a fékpedál szöge is, a láb immáron 5˚-kal nagyobb szögben mozgatható felette, ami hozzájárul a természetesebb pedálkezeléshez. Ehhez igazodik az ülőlap új kialakítása is, mely fékezés közben stabilan alátámasztja a combot.

Soha nem volt még ilyen könnyű az ideális üléshelyzet megtalálása, tudniillik az új Jazzben sokkal nagyobb tartományban állítható a – vezetőhöz 14 mm-rel közelebb rögzített és 2˚-kal meredekebb szögben álló – kormánykerék. Összességében ez azt eredményezi, hogy a kormány tekerése közben kisebb kézmozdulatokra van szükség, ezáltal a váll 18 mm-rel közelebb esik a háttámlához, mint korábban.

Nem véletlenül kerültek egymástól távolabb az első ülések vezetősínei sem, ugyanis ezáltal még nagyobb hely jut a második sorban helyet foglalóknak. A lelkiismeretes tervezés eredményeként 989 mm-re nőtt a hátul ülők lábtere, ami jelenleg is kategóriaelső értéknek számít. Több szempontból is páratlan a Jazz, elvégre kategóriájában egyik vetélytárs sem büszkélkedhet a tömegközépponthoz közel eső, az első ülések alatt rögzített üzemanyagtartállyal. A megoldás vitathatatlan előnye, hogy az új Jazzbe is beépíthették a Magic Seats Ülésrendszert, mely a csomagok és utasok számától függően mozgatható, illetve összecsukható, páratlan rugalmassággal és helykihasználással felruházva az autót.

Ebből is tisztán látszik, hogy a tágas és remekül kihasználható belső tér, valamint az utasok kényelme volt az elsődleges szempont az új Jazz tervezésekor. Másrészt maga a tervezés folyamata is valódi mérföldkőnek tekinthető, hiszen forradalminak számít a kompakt szegmensben, hogy e két cél elérését tűzték ki az autó minden egyes alkotóelemének papírra vetésekor. Végeredményben egy kívül-belül új, hibridüzemű városi autó született, mely hatékonyságával, sokoldalú utasterével és kiemelkedő használati értékével tökéletesen kielégíti korunk autóvásárlóinak igényeit.