Íme hat értelmetlenül túlmotorizált autó

Amikor a józanság helyett az őrület veszi át a hatalmat… 

Ki írja elő, hogy egy adott járműkategóriának milyen keretek közé kell beférnie? Összegyűjtöttünk hat legendás autót, amelyek nemcsak feszegetik, de egyenesen porrá zúzzák a korlátaikat.

Az autóipar általában a beteges szintű optimalizálásról szól. Költségek és képességek, környezeti és menetteljesítmények, élmény és kezelhetőség egyensúlyát kergetik a fejlesztők, és amikor elkészülnek, a végeredmény rendszerint belül esik a józan ész határain. Nagy ritkán azonban előfordul, hogy a fejlesztőcsapat átveszi a hatalmat egy projekt felett, elbarikádozzák az ajtókat, és a puccs végeredménye minden racionális képzeletet felül múlóan szórakoztatóra és/vagy rémisztőre sikerül. Lássunk öt emlékezetes szteroidbombát az autóipar újkori történetéből.

Dodge RAM SRT-10

A Chrysler fennhatósága alá tartozó márkák összefogásából született meg a világ mindmáig legőrültebb pickupja. A nagyteljesítményű modellek fejlesztéséért felelős Performance Vehicle Operations részleg már 1996-ban négy kerékre állította egy olyan platós sportjármű prototípusát, amelyet a Dodge Viper szupersportkocsi motorja hajtott volna. A Dodge Ram VTS soha nem valósult meg, de nyolc évvel később gyártásba került még észveszejtőbb „utóda”, a Dodge RAM SRT-10. Az időközben 8.3 literesre hizlalt V10-es motort megerősített vázba suvasztották bele, a futóművet teljesen áthangolták és leültették, a fékeket motorsport-ihletésű, illetve versenyfejlesztésű komponensekkel javították fel. A motorházfedélbe vágott légbevezető torok és a hátfalra biggyesztett légterelő egyaránt valós funkcióval bírt, és hozzájárultak ahhoz, hogy a modell 2004-ben a világ leggyorsabb sorozatgyártású pickupjaként (248,8 km/h) beírja magát a Guinness Világrekordok Könyvébe. Három év alatt nem egészen tízezer darab készült az akár ötszemélyes kivitelben is megvásárolható haszonjárműből.

Nissan Juke R

A városi legenda szerint a Nissan akkor állt elő a V8-as városi szabadidőjármű ötletével, amikor Sir Chris Hoy, a kerékpáros fenoménból lett autóversenyző egy bemutató alkalmával összetört egy GT-R kupét, és hirtelen felszabadult egy motor. Ez persze nem igaz, de az tény, hogy ésszerű érvek aligha szóltak a Juke R, majd utódja, a Juke R 2.0 megépítése mellett. Az 545, később 600 lóerős vadállat igazi öszvérmunka volt: a törpe crossover karosszériáját a GT-R rövidített tengelytávú padlólemezére erősítették rá, így nemcsak a motor és a hajtás, hanem a komplett futómű, de még a műszerek is a legendás sportkupéból származtak. Sorozatgyártásról szó sem volt, de akkora volt az érdeklődés a versenyülésekkel szerelt, masszívan becsövezett autó iránt, hogy a gyár hajlandó volt néhány példányt építeni. Az árat soha nem hozták nyilvánosságra, de jól értesült források szerint magasan százmillió forint fölötti összegek cseréltek gazdát…

Renault Espace F1 Concept

A Renault 1995-ben nem tudta eldönteni, mit ünnepeljen hangosabban: Európa első buszlimuzinjának, az Espace-nak a tizedik születésnapját, vagy hogy a Benetton motorbeszállítójaként megnyerték a Forma-1 konstruktőri világbajnokságot. Salamoni döntést hoztak hát, és megépítették az Espace F1 tanulmányt. A gyári vázat szénszálerősítésű műanyagokkal erősítették meg, a futómű a Forma-1-ben szokásos geometriát követte, a motor pedig az 1993-as Williams-Renault versenyautóból származott, 700 helyett 800 lóerős teljesítménnyel! A 3.5 literes V10-es versenymotort középre építették be, és a hátsó kerekeket hajtotta meg, ám még így is maradt hely két versenyülésnek a második sorban, hogy egyszerre akár négyen is átélhessék, amint az autó 6,9 másodperc alatt eléri a 200 km/h-s sebességet, vagy 600 méteren nulláról 270 km/h-ra gyorsul, és onnan meg is áll, köszönhetően a karbon-kerámia fékeknek.

Lexus TS650

2013-ban a Toyota Motorsport GmbH minden figyelmét a hosszú távú világbajnokságban részt vevő hibrid versenyautók fejlesztése kötötte le, de ez nem jelentette azt, hogy a mérnökök ne lettek volna kaphatók egy kis mókára. Fogtak például két Lexust: egy LS szedánt és egy IS-F sportlimuzint. Utóbbi ötliteres V8-as szívómotorját az alapokig átdolgozták, és két Garrett turbófeltöltőt akasztottak rá, majd beépítették az LS szénszálas elemekkel könnyített és megerősített karosszériájába. A felpiszkált nyolchengeres alapkivitelében is 650 lóerőt teljesített, ami a hátsó kerekeken keresztül találkozott az aszfalttal. Az egykori luxusszedán minden látható és rejtett felületén áramlás-optimalizáló idomokat helyeztek el, a fékeket és a lengéscsillapítókat a Lexus LFA szupersportkocsiból emelték át. Utóbbi később alighanem megbánta nagylelkűségét, a TS650 ugyanis a nardói oválpályán 320 km/h feletti sebességet ért el, amivel a valaha épített leggyorsabb Lexusnak számít, lekörözve az LFA-t is. Ugyanakkor a mérnökök ügyeltek arra, hogy a szuper-LS ne csak gyors, de pontosan és élvezetesen is vezethető legyen: állítólag olyan könnyedén lehetett vele driftelni, mint egy GT86-ossal. A félelmetes szedán egyetlen példánya ma a TMG kölni múzeumában pihen.

Toyota iQ GRMN Supercharger

Miközben a TMG a TS650 építésével volt elfoglalva, japán társaik a Gazoo Racing csapatánál egy egészen más kategóriába tartozó típusba mélyesztették karmaikat. A Toyota iQ parányi motorterének fényében szó sem lehetett V8-as monstrumról, ám a mérnökök megtették, amit tudtak: az 1.33 literes benzinmotort kompresszorral szerelték fel, ami 30 százalékos teljesítménynövekedést hozott. Az így kapott 122 lóerő persze említésre sem méltó ebben a társaságban, ám mivel az autó nem egészen egy tonnát nyomott, mégis rendkívüli menetdinamikával ruházta fel a modellt, és hogy a száguldás ne érjen rossz véget, átdolgozták a felfüggesztést és a fékeket is. A Toyota iQ GRMN Superchargerből száz darabot építettek, és természetesen az összes elkelt, még mielőtt kihirdették volna a közel kilencmillió forintnak megfelelő vételárat.

Aston Martin Cygnet V8 2018

Persze vannak még távlatok az iQ konstrukcióban. A Toyota iQ klónja, az Aston Martin Cygnet (a brit luxusmárka 2009 és 2013 között forgalmazta saját neve alatt a Toyota városi csöppségét) különleges csemegét tartogat az idei Goodwoodi Sebességfesztiválra: a Vantage S 4,7 literes V8-as motorját műtötték bele az autóba! Hogy a hatalmas motor elférjen, teljesen át kellett építeni a kisautót: új tűzfalat építettek neki, valamint kapott egy kardánalagutat is, hogy a 436 lóerő eljuthasson a 19 colos, hajtott hátsó kerekekhez. A futómű és a váltó a motorral együtt érkezett a Vantage-ból; a félelmetes törpe mindössze 4,2 mp alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége pedig meghaladja a 270 km/órát.

További fotók: Aston Martin, Dodge, Nissan, Renault, Lexus, Toyota  >>>