Julie Mehretu álmodja valóra a BMW Art Cars kollekció huszadik guruló műalkotását
Az autóversenyzés művészeti hagyományokkal átitatott kötődéseiben jövőre új fejezet veszi kezdetét: a Le Mans-i 24-órás megmérettetésen bemutatkozik a BMW M Hybrid V8 Art Car versenyautó.
A BMW a New York-i Solomon R. Guggenheim Múzeumban újabb együttműködést jelentett be: a BMW Art Cars kollekció jubileumi, huszadik guruló műalkotását Julie Mehretu készítheti el. A New Yorkban élő kortárs képzőművészt egyhangúlag választotta ki a múzeumigazgatókból és kurátorokból álló nemzetközi zsűri, amely a jubileumi műalkotás elkészítésében teljes alkotói szabadságot biztosít. A BMW a 2024. június 15-i hétvégén megrendezendő Le Mans-i 24-órás versenyen mutatja be és állítja rajtrácsra a Julie Mehretu által valóra álmodott BMW M Hybrid V8 Art Car versenyautót, amellyel az autóversenyzés, a művészetek, a technológia és a mobilitás iránti közös szenvedély mintegy félévszázados hagyománya folytatódik tovább. A BMW Art Cars kollekciót 1975 óta olyan világhírű művészek színesítették, mint Alexander Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Jenny Holzer, Jeff Koons, Cao Fei és John Baldessari.
„Világéletemben imádtam az autókat, játékokként, tárgyakként és lehetőségekként egyaránt. Ezért is várom mindennél jobban, hogy megalkothassam a következő BMW Art Car guruló műalkotást” – mondta Julie Mehretu. „A sebesség iránti szenvedély, a Le Mans-i 24-órás verseny és a hibrid, illetve elektromos járművekben rejlő jövőbeni lehetőségek egy modellben egyesülnek” – tette hozzá.
„A BMW Art Cars kollekció a kultúra iránti elkötelezettségünk egyik központi eleme, immár lassan 50 éve” – fogalmazott Ilka Horstmeier, a BMW AG igazgatótanácsának emberi erőforrásokért és munkakapcsolatokért felelős tagja az együttműködés New York-i bejelentésén. „A technológia, a művészetek, a dizájn és a motorsport kombinációja időtlen egységgé áll össze. Évek óta nagy rajongója vagyok Julie Mehretu munkásságának és külön öröm számomra, hogy együttműködésünknek az általa tervezett modellen is túlmutató, maradandó kulturális hatása lesz – kiváltképp Afrikában” – tette hozzá.
Az autó mögötti művészi koncepció
A BMW és Julie Mehretu közötti együttműködés nem csupán a Le Mans-i 24-órás versenyre koncentrálódik.
Az afrikai kontinensen kevés lehetőség nyílik a művészek találkozására, eszmecseréjére és közös kibontakozására, illetve az olyan kísérletezgetésekre, amelyek elősegítik a helyi kontextusokon átívelő együttműködéseket. Julie Mehretu és az Emmy-díjra jelölt producer, író, az afrikai médiaökoszisztéma erősítésén dolgozó Realness Institute társalapítója, Mehret Mandefro kilenc hónapon keresztül nyolc afrikai városban rendez majd művészeti találkozókat, hogy teret adjanak az afrikai művészek eszmecseréjének, kibontakozásának és transzlokális együttműködéseinek. A találkozók egyetlen célja, hogy fórumot nyisson a művészek számára, akik így új utakat találva járulhatnak hozzá saját helyi közösségeik jövőjének fejlődéséhez és kihasználhatják a transzlokális kollektívák erejét.
A „Translocal Media Workshop Series” névre keresztelt találkozósorozat módszertana a Denniston Hill által kezdeményezett művészeti oktatási laboratórium, az Exodus Media Workshop (EMW) tézisein alapul, amely a képalkotás és a médiamegjelenés egymástól függő találmányaira összpontosít. Az egyik meghatározó tézis szerint az embernek el kell választania önmagát a mediatizált ábrázolásától, mert csak így szerezheti vissza és formálhatja újra saját identitását.
A találkozósorozat eredményei és alkotásai a huszadik BMW Art Car guruló műalkotás társaságában mutatkoznak majd be 2025-ben, az afrikai kortárs művészek munkásságait csokorba gyűjtő, fokvárosi Zeitz Museum of Contemporary Art Africa múzeumban.
A művész
Julie Mehretu 1970-ben született Etiópia fővárosában, Addisz-Abebában. Hétéves volt, amikor családjával az Egyesült Államokba költözött. A Michigan állambeli Kalamazoo College magánegyetemet elvégezve, 1997-ben a Rhode Island-i RISD művészeti iskolában szerzett képzőművészeti mesterdiplomát. Egy évet a szenegáli Cheikh Anta Diop Egyetemen is tanult. Festményei, grafikái és rajzai a történelmi palimpszesztek tanulmányozásából kiindulva kalauzolják el a nézőt a kortárs élmények vizuális artikulációjába, valamint a társadalmi viselkedéskultúra és a térbeli pszichogeográfia ábrázolásába.
Julie Mehretu 1999 óta saját stúdiót is működtet New Yorkban. Műveit számos kitüntetéssel, így többek között a MacArthur Díjjal és a US Department of State Medal of Arts díjjal is elismerték. Alkotásait 2019 és 2023 között a Los Angeles-i Country Museum of Art múzeumban, az atlantai High Museum of Art múzeumban, a New York-i Whitney Museum of American Art múzeumban és a Minneapolis-i Walker Museum of Art múzeumban is kiállították. 2021-ben Julie Mehretu az Amerikai Művészeti és Tudományos Akadémia, illetve a Nemzetközi Dizájnakadémia tagja lett.
Julie Mehretu munkásságát világszerte hirdeti a Marian Goodman Galéria, miközben a londoni White Cube galériában és a berlini Carlier Gebauer galériában is megtekinthető állandó kiállítása.
A szakmai zsűri nyilatkozatai
A múzeumigazgatókból és kurátorokból álló nemzetközi zsűri 2018-ban egyhangúlag választotta ki Julie Mehretu-t a huszadik BMW Art Car guruló műalkotás elkészítésére. A szakmai zsűriben világhírű múzeumok és galériák elismert vezetői foglalnak helyet:
- Cecilia Alemani, a New York-i High Line Art park vezető kurátora
- Richard Armstrong, a New York-i Solomon R. Guggenheim Múzeum igazgatója
- Anton Belov, a moszkvai Garage Museum of Contemporary Art múzeum igazgatója
- Anita Dube, a 2018-as Kochi-Muziris Biennálé művésze és kurátora
- Yilmaz Dziewior, a kölni Ludwig Múzeum igazgatója
- Okwui Enwezor (1963 – 2019), a müncheni Hausder Kunst múzeum korábbi igazgatója
- Massimiliano Gioni, a New York-i New Museum művészeti múzeum igazgatója
- Madeleine Grynsztejn, a chicagói Museum of Contemporary Art múzeum igazgatója
- Koyo Kouoh, a fokvárosi Zeitz Museum of Contemporary Art Africa múzeum igazgatója és vezető kurátora
- Matthias Mühling, a müncheni Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau művészeti múzeum igazgatója
- Hans-Ulrich Obrist, a londoni Serpentine Galéria művészeti vezetője
- Hervé Poulain, a BMW Art Cars kollekció kezdeményezője és a francia Artcurial aukciósház vezérigazgatója
- Stephanie Rosenthal, az abu-dzabi Guggenheim művészeti múzeum igazgatója
„Julie Mehretu a XXI. század elejének tökéletes művésze. Munkásságát egy száguldó autó alakjával és formájával egyesíteni valóban a tökéletesség megtestesülése. Julie évek óta dolgozik a sebesség megfestésén, és hosszú ideje nagyon sikeres a méretarányos munkák megalkotásában. Számomra mindez azt jelenti, hogy képes lesz olyan formát létrehozni, amelyet távolról is felismerünk, mert sok nagyméretű munkája esetében hátra kell lépnünk egyet, hogy igazán élvezhessük őket. Olyan tér- és sebességérzékkel rendelkezik, amely a BMW Art Cars kollekció tökéletes partnerévé emeli” – mondta Madeleine Grynsztejn, a chicagói Museum of Contemporary Art múzeum igazgatója.
„Julie Mehretu munkássága véleményem szerint a burjánzó vizualitást politikai háttérrel ötvözi. Ő a tökéletes művész arra, hogy moderálja a feszültséget a versengés, a technológia, az autóipar és a sebesség témakörében, és hogy mindezt a szélesebb közönség számára is olvasható formába öntse” – fogalmazott Koyo Kouoh, a fokvárosi Zeitz Museum of Contemporary Art Africa múzeum igazgatója és vezető kurátora.
„Julie Mehretu munkáiban a mozgás különböző kérdései merülnek fel. Egyazon formán belül képes kifejezni a dinamizmust. Nagyon világosan és átfogóan érti, hogyan viselkedik egy tárgy a térben. És azt hiszem, ez teszi igazán izgalmassá; hogy egy ilyen kaliberű művész, aki hosszú évek tapasztalatával rendelkezik, elvállalja ezt a projektet” – nyilatkozta Okwui Enwezor (1963 – 2019), a müncheni Hausder Kunst múzeum korábbi igazgatója.
„Julie Mehretu olyan festményeket készít, amelyek nagyon gyakran túlmutatnak a vásznon. Gyakorlata nagyon interdiszciplináris, és természetesen a BMW Art Car guruló műalkotással is pontosan ez fog történni. A művészek nem csupán egyedül dolgozzák ki az ötleteiket a műtermükben, hanem folyamatos párbeszédben a vállalat számos emberével, kiváltképp a mérnökökkel, a feltalálókkal és a formatervezőkkel” – így Hans-Ulrich Obrist, a londoni Serpentine Galéria művészeti vezetője.
„Julie-t csodálatos művésznek gondolom, aki képes a háromdimenziós valóságot a festmények és sík felületek kétdimenziós valóságába helyezni. Olyasvalaki ő, aki folyamatosan vizsgálja városainkat, a kultúra változásának sebességét és az irányvonalakat, és ezek mind olyan témák, amelyek a BMW Art Car guruló műalkotással is rezonálnak. A BMW Art Cars kollekció számára készített projektje lenyűgöző lesz, egy csodálatos platformban egyesítve mindezeket a szempontokat” – mondta Cecilia Alemani, a New York-i High Line Art park vezető kurátora.
„Julie Mehretu elsősorban nagyméretű kétdimenziós munkáiról ismert, amelyek a sebességre, a térre, valamint a tér megalkotására és elképzelésére épülnek. A BMW Art Car így most kibővíti a lehetőségeket, a térről alkotott elképzelések terén szerzett tapasztalatok egyfajta futurista, technológiát felfedező építészeti remekként öltenek majd testet. Julie Mehretu véleményem szerint briliáns választás” – fogalmazott Stephanie Rosenthal, az abu-dzabi Guggenheim művészeti múzeum igazgatója.
A BMW M Hybrid V8 versenyautó
A huszadik BMW Art Car guruló műalkotásnak a BMW M Hybrid V8 versenyautó biztosít vásznat. A BMW M GmbH új hosszútávú versenyautójának meghajtásáról egy körülbelül 640 lóerő maximális teljesítményre képes hibrid hajtáslánc-technológia gondoskodik, amelyben az elektromos motor egy 4.0 liter hengerűrtartalmú V8-as erőforrást támogat. A versenyautó végsebessége 345 km/óra (amely a versenypálya borításától és vonalvezetésétől is függ). A mindössze 1 030 kilogramm saját tömegű prototípus vérbeli poszterautó: hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiájának magával ragadó teljesítménye a legendás BMW M modelleket idézi.
A BMW M Hybrid V8 versenyautó sikeresen teljesít az észak-amerikai IMSA hosszútávú futamok prototípusoknak kiírt GTP (Grand Touring Prototype) kategóriájában. A 2024-es szezonban a BMW M Motorsport az FIA World Endurance Championship futamaira is visszatér, ahol a BMW M Hybrid V8 versenyautó a „Hypercars” kategória csúcskategóriás versenygépeivel néz majd farkasszemet. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a BMW M Hybrid V8 versenyautó a Le Mans-i 24-órás megmérettetésre is megérkezik, a BMW V12 LMR 1999-es győzelme óta a BMW M Motorsport első prototípusaként.
A BMW Art Cars kollekció
Az 1975 óta eltelt negyvennyolc évben tizenkilenc nemzetközileg elismert művész álmodta újra a BMW valamelyik modelljét. Ezen páratlan járművek családja a legendás BMW Art Cars kollekció. Az első BMW Art Car ötlete a művészetek iránt rajongó francia autóversenyző, Hervé Poulain fejéből pattant ki, aki felkérte művész barátját, Alexander Caldert, hogy formálja saját ízlésére versenyautóját. 1975-ben Jochen Neerpasch-csal, a BMW Motorsport akkori igazgatójával együttműködve született meg a BMW 3.0 CSL alapjaira megálmodott első BMW Art Car, amely a 24-órás Le Mans-i futamon egy csapásra a közönség kedvencévé vált: megszületett a BMW Art Cars kollekció.
A következő években olyan művészek készítették el egyedi guruló műalkotásukat, mint Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Rauschenberg, Esther Mahlangu, David Hockney, Jenny Holzer, Ólafur Elíasson és Jeff Koons. Legutóbb a kínai multimédia-művész, Cao Fei és a tengerentúli legenda, John Baldessari mutatta be a BMW M6 GT3 versenyautó alapjaira megálmodott BMW Art Car guruló műalkotását, 2016-ban és 2017-ben. A különleges gyűjtemény darabjai nem csupán otthonukban, a müncheni BMW Múzeumban tekinthetők meg, de a világ számos híres tárlatán és múzeumában is feltűnnek, Ázsiától kezdve, Európán át, egészen Észak-Amerikáig.