Jön a Hyundai XCIENT Fuel Cell hidrogén üzemanyagcellás nehéz teherjármű
A Hyundai Motor az XCIENT Fuel Cell hidrogén üzemanyagcellás teherjármű megjelenésének és teljesítmény-jellemzőinek frissítésével készül a típus globális bevezetésére
- A 2021-es modellévben a Hyundai XCIENT Fuel Cell hidrogén üzemanyagcellás nehéz teherjármű merész rajzolatú hűtőmaszkot, valamint nagyobb motorteljesítményt kínál
- A Hyundai 2021 során további 140 darab XCIENT Fuel Cell teherjárművet szállít ki európai ügyfeleinek, összhangban a vállalat azon szándékával, hogy 2025-re összesen 1600 példányban értékesítse a hidrogén üzemanyagcellás járművet
- A Hyundai XCIENT Fuel Cell a Hyundai hidrogén üzemanyagcellás technológiákkal szerzett, több mint két évtizedes tapasztalatát hasznosítva járul hozzá egy hidrogén alapú társadalom létrehozásához Európában, Észak-Amerikában és Kínában
A Hyundai Motor Company a mai napon bemutatta a világ első sorozatgyártású, hidrogén üzemű nehéz teherjárművének, az XCIENT Fuel Cell modellnek az átdolgozott kiadását.
A formavilágában és teljesítményében egyaránt megújult, károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő nehéz teherjármű ezzel még vonzóbbá vált a világ vállalati flottái számára.
„A Hyundai Motor az üzemanyagcella-technológiával szerzett, több mint 20 éves tapasztalatára építve alapozza meg álma: egy környezetbarát, hidrogén alapú társadalom létrehozását.” – mondta Jaehoon (Jay) Chang, a Hyundai Motor Company haszonjármű részletének elnök-vezérigazgatója. „A 2021. modellévi XCIENT Fuel Cell teherjármű révén a Hyundai hozzájárul a hidrogén üzemű haszonjárművek széles körű elterjedéséhez.”
A Hyundai idén augusztusban megkezdi a 2021. modellévi XCIENT Fuel Cell teherjármű gyártását.
Kedvezőbb vezethetőség, tetszetősebb formaterv, jobb teljesítmény
A Hyundai átdolgozta az XCIENT Fuel Cell megjelenését és teljesítményét, még jobb vezethetőséggel vértezve fel a hidrogén üzemű teherjárművet.
Az XCIENT Fuel Cell módosított formavilága kifejezi a gépkocsi dinamikus, környezetbarát teljesítményét. A lineáris és merész ‘V’ alakú króm részletekkel díszített, többdimenziós rácsmintákat alkalmazó új hűtőmaszk jól tükrözi az ultramodern hidrogén üzemanyagcellás elektromos teherjármű páratlan kiállását, miközben fontos praktikus jellemzőkkel is bír. A hűtőmaszkot keretező kék szín és a felragasztott grafikai díszítőelemek az XCIENT Fuel Cell teherjármű környezetbarát hidrogén üzemanyagára utalnak.
A 2021. modellévi XCIENT Fuel Cell 180 kW-os hidrogén üzemanyagcellája két darab, egyenként 90 kW-os FC kötegből áll, amelyeket kifejezetten ehhez a nehéz teherjárműhöz módosítottak. Az üzemanyagcella tartósságát növelték, míg a jármű általános energiafelhasználását csökkentették, így az XCIENT Fuel Cell maximálisan összhangban áll a haszonjármű-flottákat üzemeltető ügyfelek elvárásaival. A 350 kW teljesítményű, 2237 Nm maximális forgatónyomatékú villanymotor fokozottan dinamikus menetteljesítményeket tesz lehetővé.
A fedélzeten elhelyezett hét (7) nagy kapacitású hidrogén üzemanyagtartályban összesen mintegy 31 kg-nyi üzemanyag fér el; az XCIENT Fuel Cell emellett egy három akkumulátorból álló, összesen 72 kWh kapacitású akkumulátor-csomaggal is rendelkezik. A 2021. modellév XCIENT Fuel Cell maximális hatótávolsága mintegy 400 km. A hidrogén üzemanyagtartályok teljes feltöltése a környezeti hőmérséklettől függően 8-20 percet vesz igénybe.1
A 2021. modellévi XCIENT Fuel Cell az elődmodellnél alkalmazott 4×2 hajtásképlet mellett immár 6×2-es, merev felépítményű kivitelben is választható.
Az XCIENT Fuel Cell Európa, Észak-Amerika és Kína útjain
A továbbfejlesztett modell bevezetésével a Hyundai fel kívánja gyorsítani a hidrogén üzemanyagcellás nehéz teherjármű globális térnyerését.
A Hyundai a tavalyi év során összesen 46 darab XCIENT Fuel Cell teherjárművet szállított le Svájcba. 2021 májusáig a már üzembe helyezett járművek összesített futásteljesítménye meghaladta a 750 000 kilométert. A becslések szerint a hidrogén üzemű teherjárművek ezen táv megtétele során mintegy 585 tonnával kevesebb széndioxidot bocsátottak ki, mint dízelüzemű társaik.2
A Hyundai 2021 végéig további 140 darab új XCIENT Fuel Cell teherjárművet szállít ki Svájcba annak a középtávú tervnek a keretében, amely szerint 2025-re 1600 üzemanyagcellás nehéz teherjárművet készül forgalomba állítani Európában. A Hyundai Hydrogen Mobility (a Hyundai Motor és a H2 Energy vegyes vállalata) már azon dolgozik, hogy az XCIENT Fuel Cell teherjárművet más európai piacokon is bevezethessék.
„Ügyfeleink rendkívül elégedettek a teherjármű minőségével és vezetési komfortjával. Svájcon kívül is jelentős az érdeklődés a jármű iránt. Bízunk benne, hogy jövőre más európai országokban is megjelenhetnek az XCIENT Fuel Cell teherjárművek.” – mondta Mark Freymueller, a Hyundai Hydrogen Mobility vezérigazgatója.
A Hyundai még az idei évben az észak-amerikai piacon is be kívánja vezetni az XCIENT Fuel Cell teherjárművet. Az Egyesült Államokban számos helyi önkormányzattal és logisztikai vállalkozással folytat tárgyalásokat a vállalat, arra törekedve, hogy különböző felhasználási területeken megosztott üzemeltetési konstrukcióban vezesse be hidrogén üzemű teherjárműveit. A Hyundai emellett olyan XCIENT Fuel Cell bemutatók és demonstrációs turnék szervezésében is gondolkodik, amelyen keresztül a nagyközönség is megismerheti a technológiát.
Kínában ugyancsak komoly, széles körű érdeklődés mutatkozik a hidrogén üzemű nehéz teherjárművek iránt. A Hyundai jelenleg is számos lehetőséget mérlegel arra, hogy kínai állami és versenypiaci szereplőkhöz eljuttassa hidrogén üzemanyagcellás technológiáját.
– Vége –
Legfőbb műszaki adatok:
* MEGJEGYZÉS: A műszaki adatok, illetve felszereltségi tartalmak előzetes bejelentés nélkül módosulhatnak.
A 2021. modellévi XCIENT Fuel Cell | |||
Modell | 4×2 Cargo | 6×2 Cargo | |
Jármű típusa | Csomagtér | Csomagtér | |
Fülke típusa | Alvófülke nélküli | Alvófülke nélküli | |
Hajtásképlet | Balkormányos / 4×2 | Balkormányos / 6×2 | |
Méretek [mm] | |||
Tengelytáv | 5130 | 5000 + 1350 | |
Teljes (járóképes alváz) | |||
Hosszúság | 9745 | 9745 | |
Szélesség | 2540 (oldalsó védőelemekkel, EU & Svájc) | 2540 (oldalsó védőelemekkel, EU & Svájc) | |
Magasság | 3730 (alapkivitelű spoilerrel) 3900 (kiegészítő spoilerrel) | 3730 (alapkivitelű spoilerrel) 3900 (kiegészítő spoilerrel) | |
Tömeg [kg] | |||
Megengedett legnagyobb össztömeg | 19 500 | 27 500 | |
Elöl / Hátul | 8000 / 11 500 | 8000 / 11 500 + 8000 | |
Járműszerelvény megengedett legnagyobb össztömege | 36 000 | 40 000 | |
Kalkulált menetteljesítmények | |||
Legnagyobb sebesség | 85 km/óra | 85 km/óra | |
Hajtáslánc | |||
Üzemanyagcella kötegek | 180 kW (90 kW x 2) | 180 kW (90 kW x 2) | |
Akkumulátor | 630 V / 72 kWh | 630 V / 72 kWh | |
Motor | 350 kW / 2237 Nm | 350 kW / 2237 Nm | |
Erőátvitel | Allison ATM (hatfokozatú) | Allison ATM (hatfokozatú) | |
Hidrogén tartály | |||
Kapacitás (hasznos) | 31 kg H2 (100%-ig töltött tartály esetén felhasználható hidrogén) | 31 kg H2 (100%-ig töltött tartály esetén felhasználható hidrogén) | |
Fékrendszer | |||
Üzemi fék | Tárcsa | Tárcsa | |
Segédfék | Retarder + regeneratív | Retarder + regeneratív | |
Felfüggesztés | |||
Típus | Elöl / Hátul | Légrugózás | Légrugózás |
Abroncs | Elöl / Hátul | 315/70R22.5 | 315/70R22.5 |
Funkció | |||
Elülső ütközés-elkerülő támogatás (FCA) | alapfelszerelés | alapfelszerelés | |
Intelligens sebességtartó automata (SCC): | alapfelszerelés | alapfelszerelés | |
Elektronikus fékberendezés (EBS) + | alapfelszerelés (a VDC tartalmazza az ABS funkciót) | alapfelszerelés (a VDC tartalmazza az ABS funkciót) | |
Járműdinamikai szabályozó rendszer (VDC) | |||
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDW) | alapfelszerelés | alapfelszerelés | |
Vezető oldali légzsák | alapfelszerelés | alapfelszerelés | |
Elektromos támogatású hidraulikus kormányszervo (MAHS) | Opció | Opció | |
1 Az XCIENT Fuel Cell 350 bar töltőnyomású hidrogén rendszerre épül.
2 Az XCIENT Fuel Cell teherjárművel azonos kategóriába sorolt dízelüzemű teherjárművek kilométerenként átlagosan 0,78 kg széndioxidot bocsátanak a légkörbe.