Kalle Rovanperä harmadszor győzött Észtországban, ezzel növelte előnyét a rali-világbajnokságon

A Toyota 22 éves finn pilótája ismét domináns győzelmet aratott: 21 gyorsasági szakaszból 15-öt nyert meg az Észt-ralin, amelynek végén 52,7 másodperccel előzte meg a második helyezett Thierry Neuville-t.

Kalle Rovanperä a Toyota Gazoo Racing World Rally Team színeiben sorozatban harmadszor is fölényes győzelmet aratott a Tartu környékén megrendezett Észt-ralin, ezzel 37-ről 55 pontra növelte előnyét a rali-világbajnokságon. Jonne Halttunen navigálásával a fiatal finn ismét más dimenzióban mozgott Észtországban, mint a riválisok, amit a 15 megnyert gyorsasági is jelez: csak péntek délelőtt nem nyert szakaszt, amikor elsőként rajtolva neki kellett takarítania a pályákat a többiek előtt, ezért a lazább talajon kisebb tapadással kellett számolnia.

Ennek ellenére a pénteki nap végén már szűk előnnyel, 3 másodperccel vezetett az összetettben a Hyundait vezető Thierry Neuville előtt, ezt követően pedig szó szerint verhetetlen volt: az előnyét fokozatosan növelve a szombati nap végén már több mint fél perccel, a vasárnapi Power Stage után pedig már több mint 50 másodperccel vezette az abszolút sorrendet. Nem csoda, hogy ez Rovanperä kedvenc versenye a szezonban: nem csak a pályák karakterét kedveli, de két évvel ezelőtt itt lett a WRC legfiatalabb futamgyőztese, amikor 20 évesen először állhatott a dobogó legfelső fokára (azóta már további kilenc alkalommal sikerült nyernie). Idén szombat reggeltől a vasárnap délutáni Power Stage-ig Rovanperä 13 egymást követő gyorsasági szakaszgyőzelmet szerzett, ezzel ő lett az első pilóta, akinek sikerült beállítania Sébastien Loeb 2008-as Német-ralin elért rekordját.

Elfyn Evans továbbra is második helyen áll a pilóták világbajnokságában, annak is köszönhetően, hogy Scott Martinnal másodikként értek célba a Power Stage-en. Az összetettben pedig a negyedik helyen végeztek, miután izgalmas küzdelmet vívtak a dobogó legalsó fokáért Esapekka Lappiékkal (Hyundai) – végül mindössze 7,3 másodperccel maradtak le a dobogóról. Kacuta Takamoto és navigátora, Aaron Johnston a hetedik helyen végzett, pechesen mindössze 0,3 másodpercre elmaradva a hatodik helyezettől – több mint 300 km száguldás után. Főleg Rovanperä 30 megszerzett pontjának köszönhetően a Toyota Gazoo Racing World Rally Team 48-ról 57 pontra növelte előnyét a gyártók bajnokságában.

A nagy átlagsebességű, sima felületű, puha murvás utakról ismert észtországi versenyt az augusztus első hétvégéjén Jyväskylä környékén megrendezendő, szintén igen gyors Finn-rali főpróbájának szokták tartani, amely a hazai futama a regnáló világbajnok Rovanperänak és a finnországi központtal rendelkező Toyota-csapatnak is. Ráadásul az idei Finn-rali a szokásosnál is különlegesebb lesz a Toyotának, mivel négy év után először a csapatfőnök, Jari-Matti Latvala is indulni fog versenyzőként, mégpedig egy csúcskategóriás GR Yaris Rally1 Hybriddel. A 18 WRC-győzelemmel rendelkező 38 éves csapatfőnök jutalomból kapta a lehetőséget Tojoda Akiótól, a Toyota elnökétől, aki nagyon elégedett a csapat élén évek óta végzett munkájával.

Kalle Rovanperä:

„Csodálatos érzés, hogy itt Észtországban arattuk a tizedik WRC-győzelmünket, és hogy sorozatban harmadszor is megnyertük ezt a ralit. Ez a hétvége különleges volt, szombat reggeltől kezdve minden szakaszt megnyertünk. Azt hiszem, megmutattuk a sebességünket és azt, hogy mire képes az autó, úgyhogy nagyon elégedett vagyok. Jonne-nal jó munkát végeztünk, a nagy sebesség ellenére sem voltak necces pillanatok, végig keményen nyomtuk a gázt, de közben élveztük is a versenyzést, ami nem mindig van így a raliban. Boldognak éreztem magam az autóban, élveztem a szép szakaszokat és a nagyszerű támogatást, amit kaptunk a lelkes szurkolóktól. Az is csodálatos volt, hogy Szato-szannal (Szato Kodzsi, a Toyota vezérigazgatója – a szerk.) ünnepelhettem közvetlenül a Power Stage után és utána a dobogón – annyira boldog volt! A bajnokság szempontjából nagyon lényeges volt ez a verseny, ahol sok pontot lehetett szerezni, és a terv is pontosan ez volt. Ez a kedvenc helyszínem a naptárban, így tudtam, hogy itt nyomnom kell a gázt, és ez jól is sikerült.”

Jari-Matti Latvala:

„Kalle igazán dominált ezen a ralin. Pénteken elsőként kellett rajtolnia a gyorsaságikon, de a nap végére mégis az élre állt, majd szombaton és vasárnap minden szakaszon a leggyorsabbnak bizonyult, megnyerte a Power Stage-et is – ez teljes dominancia. Valószínűleg ez a legerősebb rali számára a naptárban, olyan, mintha ez lenne a hazai versenye, és az, amelyen a legjobban szeret vezetni. A lehető legtöbbet hozta ki a hétvégéből, ami nagyszerű a címvédés szempontjából. Elfyn is nagyon jól küzdött, és a Power Stage-en jól vezetett, a második leggyorsabb volt, amivel értékes pontokat szerzett magának, de a gyártók bajnokságában a Toyotának is, ahol tovább növeltük előnyünket. Fantasztikus volt, hogy Szato-szan velünk volt ezen a hétvégén, és hogy együtt ünnepelhettünk vele. Most már nagyon várjuk a csapat két hét múlva esedékes hazai raliját Finnországban, reméljük, hogy ott is győzni tudunk.”

Végeredmény, Észt-rali:

1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2óra36p03.1mp
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +52.7mp
3. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +59.5mp
4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +1p06.8mp
5. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +2p21.1mp
6. Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 Hybrid) +3p09.9mp
7. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3p10.2mp
8. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 Hybrid) +6p25.6mp
9. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +9p54.1mp
10. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +10p03.8mp

Fotók: Toyota Gazoo Racing