Kalle Rovanpera zsinórban a második világbajnoki címét szerezte meg a Toyotával

A finn pilóta és navigátora, Jonne Halttunen a Közép-Európa-rali második helyezésével annyi pontot gyűjtött, hogy biztossá tették a címvédést. A gyártók között a Toyota Gazoo Racing már az előző versenyen, Chilében megszerezte a bajnoki címet.

Az idén először megrendezett, három ország (Ausztria, Németország, Csehország) által szervezett Közép-Európa-ralin már csak Rovanperä és csapattársa, Elfyn Evans küzdött a bajnoki címért. A finn versenyzőnek a 31 pontos előnye birtokában csak el kellett kerülnie, hogy Evans megelőzze, hiszen egy fordulóban legfeljebb 30 pontot lehet gyűjteni, és a passaui központú versenyen kívül már csak a szezonzáró maradt.

Csehországban, az esős pénteki napon erős rajtot vett Rovanperä: kihasználta, hogy elsőként rajtolva kevesebb sárfelhordással kellett megküzdenie, mint a többieknek, a hat gyorsaságiból négyet megnyert, így a nap végén már 36,4 másodperccel vezetett Thierry Neuville (Hyundai) előtt. De a körülmények akkor sem lettek könnyebbek, amikor a rali szombat reggel Ausztriában folytatódott, mert a pályák nehezen száradtak fel.

Rovanperä egyszer ki is csúszott a fák közé, és megpördült egy hajtűkanyar előtt, de nem törte össze az autót, és ugyan 20 másodperccel kisebb előnnyel, de tudta folytatni a versenyt az első helyen. Az ekkor a harmadik helyen álló Evans már nem volt ilyen szerencsés, a 11. gyorsaságin kisodródott egy tempós jobbkanyarban és nekicsúszott egy istállónak, amitől a Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid olyan sérüléseket szenvedett, hogy nem tudott továbbmenni.

Evans vasárnap a megjavított autóval, jelentős időbüntetéssel újraindulhatott. Még mindig volt esélye a pontszerzésre a záró Power Stage-en, de csak akkor nem dőlt volna el a bajnoki cím most, ha Rovanperä kevesebb pontot szerzett volna nála, amire kis esély mutatkozott. Nem is tette meg ezt a szívességet csapattársának a finn, aki éretten versenyezve jelentősen visszavett a tempóból a csapattárs balesete után, és még így is a második helyen ért célba Neuville mögött. Ezzel 18 pontot zsebelt be, míg Evans a Power Stage megnyerésével is csak összesen 5 pontot szerzett a Közép-Európa-ralin.

Rovanperä a hetedik dobogós helyezését szerezte a szezonban, amely eddig összesen három győzelmet hozott számára. Ami döntő fontosságú volt, és a kiegyensúlyozottságát, valamint a Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid megbízhatóságát is jól mutatja, hogy a 12 helyszínből Finnország kivételével mindegyiken az első négyben végzett. Miután 2022-ben minden idők legfiatalabb világbajnokává koronázták, a 23 éves finn most a hatodik olyan pilóta lett a világbajnokság 1973 óta íródó történelmében, aki egymás után kétszer is bajnok tudott lenni.

Ez az ötödik év egymás után, hogy a Toyota egyik versenyzője nyerte a pilóták és a navigátorok bajnokságát (2019-ben Ott Tänak és Martin Järveoja, 2020-ban és 2021-ben Sébastien Ogier és Julien Ingrassia győzött), és a harmadik év egymás után, amikor a japán csapat diadalmaskodni tudott a gyártók között is.

Sébastien Ogier a negyedik helyen végzett az összesítésben, Evanshez hasonlóan összesen négy gyorsasági szakaszt nyert meg. Bár a pénteki defektet és felnitörést követően motivációs problémákkal küzdött (a gumigyártót tette felelőssé), a hétvége hátralévő részében a kedvezőtlen rajtpozíciója ellenére visszaküzdötte magát a dobogó közelébe. Kacuta Takamoto a negyedik Toyotával az ötödik helyen végzett, pénteken nem találta a ritmust a rendkívül saras, csúszós pályákon, de aztán ő is magára talált, és egyre jobb időket autózott.

A 2023-as WRC szezon a november 16-án kezdődő Japán-ralival zárul, amelynek központja tavalyhoz hasonlóan Aichi prefektúrában, a Toyota főhadiszállása mellett lesz.

Nyilatkozatok:

Kalle Rovanperä

„Most nagyon jól érzem magam. Igazán megkönnyebbültem, mert mindig nagy teher van az ember vállán, amikor egy bajnoki címért küzd. Azt hiszem, idén nagyobb volt a kihívás, mint tavaly. Szorosabb és keményebb volt a verseny, de nagyon jó munkát végeztünk. Büszke vagyok a szezonunkra, amit végigcsináltunk, szerintem ezt a címet jobban ki fogom élvezni, mint az elsőt. Ez egy nehéz verseny volt, hosszú ideje a legtrükkösebb körülményekkel, de megőriztük a hidegvérünket és ragaszkodtunk a tervünkhöz. Ki kellett használnunk a pénteki előnyös rajtpozíciónkat, ami sikerült is, de miután Elfyn kiesett, egyértelmű volt, hogy már nem kell a győzelemért harcolnunk, mert volt egy nagyobb cél, amely fontosabb volt számunkra. Nagy köszönet Jonnénak és az egész csapatnak, valamint mindenkinek, aki támogat minket. Most pedig élvezni fogom a Japán-ralit” – nyilatkozta a boldog Rovanperä a célban.

Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)

„Nagyon örülök és büszke vagyok Kalléra és Jonnéra: igazán megérdemlik ezt a második bajnoki címet. Kalle elképesztően egyenletes teljesítményt nyújtott a szezon során. Ezt a bajnoki címet nehezebb volt megnyernie, mint a tavalyit, Elfyn ugyanis jó munkát végzett, hogy fenntartsa a nyomást rajta, de a végén képes volt megcsinálni. Azt mondanám, hogy a hozzáállása Juha Kankkunenéhez hasonlított, inkább számolgatott és a szükséges pontokra gondolt, mint hogy minden egyes versenyen a győzelemre törjön. Elfyn is nagyon szép szezont futott. Kallét kellett volna megelőznie, hogy életben maradjanak a bajnoki reményei. Sajnos ez nem jött össze neki, de mindent megtett, amit ebben a helyzetben megtehetett. Most, hogy mindhárom bajnoki címünk biztosítva van, nyomás nélkül megyünk vissza a Japán-ralira, és arra kérjük a versenyzőinket, hogy ott is hajtsanak a győzelemre.

Fotók: Toyota Gazoo Racing

A 2024-es Honda NT1100