Kegyvesztetté váltak a dízelek, de van alternatíva

Évtizedeken át a takarékos autózás jelképei voltak, mostanra erkölcsi és egészségügyi szempontból is vállalhatatlanok lettek: az autóipar módszeresen kivégezte a dízel technológiát. Szerencsére nélküle is tudunk gazdaságosan, tisztán autózni.

Amikor 2015. szeptember 18-án az Egyesült Államok környezetvédelmi hivatala, az EPA hivatalosan panaszt tett a Volkswagen ellen, amiért az állításuk szerint megszegte a légtisztasági törvényt, olyan lavina indult útjára, amelynek sem a mértékére, sem a következményeire nem készült fel az autós társadalom.
Egyrészt gyanúba keveredett a világ összes olyan gyártója, amelyik jelentős mennyiségben forgalmaz dízel üzemű gépkocsit (mindenekelőtt az európai szereplők), és ezek a balsejtések független teszteken sorra beigazolódtak: a legkülönfélébb állami ellenőrzéseken a vizsgált típusok 80-90 százaléka valós körülmények között képtelen volt teljesíteni a törvényben megkövetelt károsanyag-kibocsátási szinteket. Ezen tesztek nyomán több globális autógyártó konszern ellen is hivatalos vizsgálatot kezdeményeztek, sőt, egyes esetekben polgári peres eljárást indítottak vagy jelenleg fontolgatnak az észak-amerikai hatóságok.
Másrészt a Volkswagent sújtó, a hatóságok által kötelezően előírt visszahívásokon túl olyan gyártók is elkezdték ingyenes szoftverfrissítésre visszahívni dízelüzemű járműveiket, amelyek ellen eddig nem merültek fel hivatalos vádak, és akik váltig állítják, hogy soha, semmilyen formában nem alkalmaztak a norma szerinti tesztfolyamatokat felismerő, és ilyen esetben a motor működési paramétereit átmenetileg környezetvédelmi szempontból kedvezőbbre módosító szoftvereket.
Ez a beavatkozás autónként szerény becslések szerint is 70-100 euróba kerül, amelynek költségét hosszú távon minden bizonnyal beépítik autóik árába az érintett vállalatok. Németországban augusztus elején ülnek össze az autóipar képviselői és politikusok, hogy egy dízel-csúcstalálkozó keretében megvitassák, hogyan lehetne kivezetni az iparágat ebből a szakmai és morális krízisből.
Már ha egyáltalán ki lehet: az Automotive News Europe számos piaci elemzőre hivatkozva azt jósolja, hogy Európában 2020-ra a jelenlegi közel 50 százalékról 30 százalék alá csökkenhet a dízelek részesedése az újautó-eladásokban – utoljára 1999-ben volt ilyen alacsony a technológia keresettsége*.
A Német szövetségi gépjármű-közlekedési hivatal (Kraftfahrt-Bundesamt) statisztikái** szerint Európa legnagyobb nemzeti piacán a botrány kirobbanása óta stagnálnak a dízelek eladásai, és egyre több nagyváros (például Párizs, Madrid vagy Athén) jelenti be, hogy belátható időn belül kitiltják útjaikról a gázolaj üzemű járműveket. Mi több, már a német autóipar fellegváraiban, Stuttgartban és Münchenben is erősen fontolgatják a dízelek korlátozását. A technológia kegyvesztettsége a használt autók körében is tapasztalható: a Használtautó.hu statisztikái szerint az elmúlt 2,5 évben 59-ről 41 százalékra esett a dízelautókat kereső potenciális vásárlók aránya.

Az Egyesült Államokban is a gázolaj érájának végét jelentik be?

Az Egyesült Államok gépjárműpiaca soha nem volt igazán fontos piac a dízelmotorral hajtott autók eladásainak térképén. 2013-ban – még a „Dieselgate”-nek nevezett botrány előtt – az összes gázolajjal hajtott új gépjármű eladása az USA-ban az összes eladás alig 2,7 százalékát tette ki. A személygépkocsik emellett a teljes eladási értéknek 0,84 százalékát adták.
Az amerikai piacról befolyó hivatalos adatok szerint a dízelmotoros autók sokáig szűk szegmenst alkottak. A 2017 január és április közötti időszakban nem sokkal több, mint 28 ezer darab ilyen autót adtak el, ami 35 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest. Jelenleg – egyes európai gyártók számításai szerint – az Egyesült Államokban eladott minden száz gépkocsiból csak egyet hajt dízelmotor. Ez a piac így megszűnt vonzónak lenni e technológia számára, ezen felül pedig – ahogy a Bloomberg írja – az amerikai környezetvédelmi hatóságoktól a megfelelő tanúsítványok beszerzésének járulékos kötelezettsége miatt már nem mutatnak be új dízelmotoros modelleket az USA-ban.
Jelenleg az USA piacán kilenc dízelmotoros modell érhető el, öt gyártó kínálatában, 2015-ben a kínálatban még nyolc márka 22 modellje szerepelt. A Bloomberg újságírói szerint a dízeleladás és forgalmazás ilyen mértékű visszaesése jelentős részben a legnagyobb német gyártó piaci magatartásának következménye, amely a botrány kirobbanása előtt – több saját márkát is forgalmazva – közepes méretű szereplőnek számított az USA területén.
A gázolajjal hajtott gépkocsik piacának helyzete a húsz évvel ezelőttire zuhant vissza. Akkor a dízel motorokat elsősorban a kisteherautók használói választották – hangsúlyozta Dave Sullivan, a gépjárműpiac vizsgálatával foglalkozó AutoPacific Inc. cég elemzője.
A szakértő hozzátette, hogy a 2020-as év után nem lesz értelme befektetni ebbe a technológiába – az égéstermék-kibocsátási normák szigorítása okozza majd, hogy az ilyen motorok gyártása egyszerűen nem lesz kifizetődő.
Az amerikai szakértők emellett úgy értékelik, hogy a helyzet Európában – ahol a dízelmotorok aránya sokkal magasabb – szintén a technológia számára kedvezőtlen változások irányába mutat. 2020-ig a dízelmotoros autókra irányuló kereslet a jelenlegi teljes eladott mennyiség körülbelül 30 százalékára fog mérséklődni.
Hogyan fog az elemzések szerint kinézni a világpiac a következő évek tükrében? Az USB Group svájci pénzügyi vállalat által publikált jelentés szerint a dízelek aránya a globális személygépjármű-piacon a jelenlegi 13,5 százalékról 2025-ig mindössze négy százalékra fog visszaesni.
Az is lehet, persze, hogy nem a dízelek rehabilitálása, hanem a végleges búcsú a megoldás. Ehhez nyilván egy nagyon erős gyártói elszántság szükséges. A Toyota példátlan módon dízel opció nélkül bocsátotta piacra vadonatúj városi modelljét, a CH-R crossovert, amely ehelyett a takarékos és tiszta üzemeltetés igényét egyszerre kielégítő hibrid hajtásláncot kapott.
A modell bevezetésekor Didier Leroy alelnök úr úgy nyilatkozott a Reuters-nek***, hogy ha ma kellene dönteniük kis- és alsó-középkategóriás modelleik hajtáslánc-palettájáról, valószínűleg azoknál is búcsút intenének a dízel meghajtásnak. A CH-R esetében döntésük helyesnek bizonyult: Nyugat-Európában 80, Magyarországon 66 százalék körül alakul a hibrid verziók aránya a modell eladásain belül. A Toyota Motor Europe eladásaiban 2017 első negyedévében 50 százalékkal nőtt a hibridek részaránya, megközelítve a 40 százalékot; a Lexusnál ugyanez az arány döbbenetes: 99%. A két márka az elmúlt húsz évben 10,7 millió hibrid gépkocsit hozott forgalomba, amelyek ez idő alatt 82 millió tonnával mérsékelték az autóipar CO2-kibocsátását. Figyelemre méltó tény, hogy mindkét érték magasabb, mint az iparág valamennyi szereplőjének összesített adatai.
Források:
* http://www.acea.be/statistics/tag/category/share-of-diesel-in-new-passenger-cars
** https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-19/mercedes-recall-points-to-diesel-s-decline
*** http://www.reuters.com/article/autoshow-paris-toyota-diesel-idUSL8N1C52WM

Fotók: AFP/Getty Images, Shutterstock, Toyota, Lexus
Kegyvesztetté váltak a dízelek, de van alternatíva (1)
Kegyvesztetté váltak a dízelek, de van alternatíva (2)