Kevés az eladnivaló

Visszaesett az új autók forgalomba helyezése az első félévben.

Az idei első félévben 57 411 új személygépkocsi forgalomba helyezésével 11,4 százalékot esett vissza a magyar autópiac a tavalyi év azonos időszakához képest – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Az eladásokon belül a 2021-es adatokhoz kpest 84,6 százalékkal több, vagyis 2265 elektromos autó, és 19,1 százalékkal több, vagyis 2436 plug-in-hibrid állt forgalomba. Az értékesítés túlnyomó részét a benzines autók teszik ki. A 9302 eladott kishaszongépjármű 23,9 százalékos visszaesést jelent, nagyhaszongépjárműből viszont több közlekedik, 2942-vel ez a kategória 27,2 százalékos emelkedést ért el.


Az MGE a gépjárműpiac visszaesését a kedvezőtlen nemzetközi feltételekkel magyarázta. Egyre súlyosabb hiányok hátráltatják az autógyártást, akadozik az alkatrészellátás, a szállítási idők kitolódtak, és egyre általánosabb, hogy már árgarancia sem védi a vásárlókat. Európában a tavalyinál legalább 25 százalékkal kevesebb autó készül, bár az amerikai és ázsiai gyártóknak köszönhetően világszintű hiány nem várható. A várakozási idő átlagosan fél évvel nőtt a járvány előttihez képest.


Az MGE éves szinten 125 ezer új személyautó forgalomba helyezésével számolt a januári előrejelzésében. Ehhez most annyit tettek hozzá, hogy akkor még nem volt háború, a járvány lecsengésével a piac helyreállására lehetett készülni. Ma már tudható, hogy az autóipar 2 nehéz év után az idén sem lélegezhet fel, a piac az utóbbi évtizedek legnehezebb időszakába jutott, beleértve a javítási szolgáltatásokat is.