Kevés szó esik róla, pedig fontos

Ha valaki sokat vezet nagyforgalmú helyeken, hetente lát valóságos füstfelhőt kibocsátó személyautót. A füst a motor nagymértékű kopására utal, az viszont a motorolajjal van összefüggésben.

Ha nem cserélik időben a motorolajat, annak következménye a motor fokozott kopása. A kopott motorban pedig az olaj bejut az égéstérbe, és ott kékes füstöt kibocsátva elég. A motorkopás együtt jár a teljesítmény-csökkenéssel, ami miatt megnő a hajtóanyag- és az olajfogyasztás egyaránt.

Autózás közben óhatatlanul kopik a motor, különösen, ha még hideg az olaj. A hideg olaj kenése még nem megfelelő, ez pedig apró fémszemcséket eredményez. A motorolaj viszont amellett, hogy csökkenti a súrlódást és kopást, elvezeti ezeket a hengerek falát károsító mikroszemcséket, amelyek leülepednek az olajteknő aljára. Tehát azért kell meghatározott időnként olajat cserélni, hogy megszabaduljunk ettől a finom fémportól, illetve azoktól az apró szennyeződésektől, amelyek a légszűrőn keresztül kerülnek a motorba.

Az adalékanyag elősegíti a motor tisztulását

Fontos tudni, hogy a jó olajokban olyan adalékanyagok vannak, amik oldják a lerakódásokat és elősegítik a motor belső tisztítását. A használat során az égéstérben ugyanis korom és más szennyeződések jönnek létre, amelyek bejutnak az olajba, viszont az adalékok nem engedik összetapadni a szennyező anyagok molekuláit, így fennmarad az olaj kenőképessége. Az Ázsiából származó nagyon olcsó olajok azonban nem tartalmazzák ezeket a fontos adalékokat.

A megfelelő olaj használata mellett az olajcsere-intervallumok betartása azért is fontos, mert a hőmérséklet változása és az oxidáció fokozatosan rontja a motorolaj eredeti összetételének minőségét, ráadásul telítődik az említett szennyező anyagokkal és egy idő után már veszít a kenőképességéből. Amikor 30 ezer kilométeres olajcsere periódust ír elő a gyártó, azért – biztos, ami biztos – érdemes rendszeresen ellenőrizni az olajszintet. Különösen akkor, ha olajfogyasztást tapasztalunk.

Ezért veszélyes az olajfogyasztás

Az olajfogyasztás önmagában nem baj, minden motor fogyaszt olajat, a kérdés csak az, mennyit? Általában 1000 kilométerenként 0,6-0,8 litert még elfogadhatónak tartanak az autógyártók. Az olajmérő pálca két jelölése között 0,8 – 1 liter a különbség: erre figyelni kell. Tehát az ellenőrzést nagyjából ezer kilométerenként illik megtenni. Amikor a műszerfalon villog a sárga olajkanna-szimbólum, akkor már nagyon kevés olaj van a motorban. Ha láthatóan csökkent a szint, ugyanolyan karakterisztikájú olajat kell utántölteni, mint ami benne van, illetve, amit a gyártó előírt. Vigyázzunk arra, hogy a modern autókban a gyártó rendszerint nem fix olajcsere-periódust ad meg, hanem úgynevezett rugalmas olajcsere-ciklussal jár az autó. Ez azt jelenti, hogy maga az autó jelzi az olajcsere szükségességét az olaj elhasználódásának függvényében. De természetesen vannak megadott maximumok, ez általában 30 ezer kilométer vagy két év – a longlife, vagyis hosszú élettartamú olajoknál.

dasblog.hu