Kiderült, ki az Év Toyota Technikusa
Az Év Toyota Technikusa verseny komoly szakmai megmérettetést jelent
A novemberi elődöntő során egy 44 szakmai kérdésből álló kérdőívet kellett kitölteniük a jelentkezőknek, az 54 versenyzőből 8 jutott tovább az idén januárban megrendezett döntőbe. A Toyota Central Europe Kft. budaörsi oktatóműhelye erre a napra egy valóságos műhellyé változott, ahol a 8 technikusnak 8 állomáson, valós autókon, valóban el kellett végezni a feladatokban előírt szervizmunkákat. A feladatok értékelését a Toyota Central Europe Kft. vevőszolgálati dolgozóiból és a Toyota magyarországi partneriskolája, a Fáy András Közlekedésgépészeti és Műszaki Szakgimnázium oktatójából álló zsűri végezte. A zsűri tagjai átlagosan 15 éve dolgoznak a Toyotanál, Toyotával, így alapos szakmai háttérrel rendelkeztek ezen feladat elvégzéséhez. A zsűri munkáját és az egyes állomások gördülékeny működését a Fáy András Közlekedésgépészeti és Műszaki Szakgimnázium 11 tanulója segítette. A Toyota fontosnak tartja a jövő autószerelő generációjának bevonását egy ilyen rendezvénybe, hiszen ezzel betekintést nyerhetnek, hogy mi várhat rájuk, amennyiben egy Toyota márkaszervizt választanak jövőbeli munkahelyüknek: elképzelhető, hogy pár év múlva már a versenyen részt vevő technikusok között sorakoznak majd és esélyük lesz az Év Toyota Technikusa címet is megszerezni. A döntőben 6 gyakorlati feladatot kellett teljesítenie minden versenyzőnek. A feladatok a manapság leggyakoribb vagy legnagyobb odafigyelést igénylő szervizmunkákra épültek. Alapfeladat a márkaszervizekben az időszakos karbantartás, melynek során lökhárítótól-lökhárítóig ellenőrzik a technikusok a szervizbe érkező autót, valamint elvégzik az előírt folyadék- és alkatrészcseréket. Ebben a feladatban egy hibrid C-HR modell 15.000 km-es karbantartását kellett elvégezni, kiegészítve a Hibrid Állapotellenőrzéssel. Ez az ellenőrzés az alapja a Hibrid Akkumulátor ExtraCare garanciának, melyet sikeres állapotellenőrzés után kap meg az autó és melynek keretében a gyári garancia letelte után, egy éven keresztül vagy 15 ezer km megtételéig jogosulttá válik arra, hogy egy Toyota márkaszervizben ingyenesen kijavítsák a hibrid akkumulátor esetleges meghibásodását. A feladat során a zsűri értékelte a hatékonyságot, szakszerűséget, az esetleges plusz hibák észrevételét, ezáltal a Technikusok alaposságát. Olykor ugyanis előfordulhat hogy az időszakos karbantartáson túl diagnosztikai feladata is akad egy technikusnak, melynek során meg kell állapítania egy-egy hibás működés okát. Ebben a témakörben kétféle diagnosztikai feladattal találkoztak a versenyzők: az egyikben egy motor indítási problémát kellett megvizsgálniuk a korszerű diagnosztikai eszközök segítségével és rájönni, hogy a feladatok összeállítói milyen furfangos hibát „építettek” az autóba. Egy másikban a navigációs rendszer és a nemrég bevezetett eCall segélyhívó rendszer GPS-vételével voltak problémák. Ebben a feladatban megbontás nélküli diagnosztikát lehetett csak végezni, vagyis csak a fedélzeti diagnosztikára és a javítási útmutatóra lehetett támaszkodni. A mai gépjármű elektromos rendszerek nagyon sok olyan érzékelővel és beavatkozó egységgel rendelkeznek, melyek cseréje után meg kell tanítani bizonyos alapértékeket a rendszert működtető szabályzóegységnek. Ilyen például az új Corolla intelligens parkolószenzora, mely képes arra, hogy lefékezze az autót a parkolóházban, ha túlságosan megközelítenénk például egy betonfalat. A feladatban egy ilyen parkolószenzorhoz kapcsolódó méréseket és kalibrálásokat kellett elvégeznie a versenyzőknek. A Toyota számára kiemelten fontos Ügyfelei biztonsága. Éppen ezért, amikor felmerül a gyanúja, hogy egy esetleges probléma balesethez, sérüléshez vezethet, akkor a gyár elrendeli az érintett autók visszahívását, melynek során a márkaszervizekben ellenőrzik az adott alkatrészt és szükség esetén cserélik azt. Fontos hangsúlyozni, hogy nem biztos, hogy a visszahívott autók mindegyikében előfordulna a probléma, de a biztonság az első, ezért a Toyota szeretné akár a baleset vagy sérülés lehetőséget is elhárítani azzal, hogy térítésmentesen kicserél egy alkatrészt, melyre egyébként nem volt panasza az Ügyfélnek. Ilyen a légzsák visszahívási kampány is, mely egy gyakori szervizmunka a márkaszervizekben. Biztonsági alkatrészről lévén szó, ennél a visszahívási kampánynál kiemelten kell figyelniük a technikusoknak a csere elvégzésére, így ez is a versenyfeladatok egyike volt. A gyorsaság mellett az volt a fő értékelési szempont, hogy a technikusok mennyire pontosan alkalmazzák a gyár által előírt javítási folyamatot. Természetesen a hibrid technológia sem maradhatott ki a versenyfeladatok közül, habár ezen rendszerek meghibásodási aránya rendkívül alacsony, mely köszönhető annak a tapasztalatnak, amit több, mint 20 év alatt és az immár 15 millió hibrid értékesítése és szervizelése során halmozott fel a Toyota és mely tapasztalatot természetesen visszaforgatja az új technológiák fejlesztésébe. Amennyiben mégis probléma adódik például a hibrid rendszer egyik fő egységével, az áramátalakításokat végző inverter-konverterrel, akkor ma már nem szükséges a teljes egységet cserélni, lévén a gyár az idősebb hibrid modellek esetén biztosítja hozzá a belső alkatrészek cseréjének lehetőségét. Ez a művelet is rendkívül nagy precizitást, a javítási folyamat pontos követését, és rendkívül tiszta munkavégzést kíván. A versenyzők ezeket bizonyíthatták a feladat során, ahol egy szétszerelt inverter-konverter egységet kellett összeszerelniük. Látható, hogy a feladatok igen szerteágazóak voltak, széleskörű elméleti és gyakorlati ismereteket követeltek a versenyzőktől.
Szoros verseny után Németh Zoltán a Toyota Reálszisztéma technikusa szerezte meg a végső diadalt
A 8 versenyzőből három már korábban is szerepelt Év Toyota Technikusa verseny döntőben, öten viszont most indultak először a győzelemért. Mindannyian kiemelkedően teljesítettek a fenti feladatokban, melyet az is nehezített, hogy nem a megszokott helyükön, megszokott szerszámokkal dolgoztak, valamint szigorú zsűri és nézők is figyelték minden mozdulatukat, mely vélhetően kiváltott belőlük némi izgalmat. A versenyt végül rendkívül szoros küzdelemben Németh Zoltán nyerte, aki a Reálszisztéma Autókereskedelmi Kft.-nél, közismertebb nevén a Toyota Budánál dolgozik Vezető Technikusként. Bár már 16 éve dolgozik a cég Budaörsi úti telephelyén, most nevezett először a versenybe. Többek között a 16 év alatt összegyűjtött tapasztalata, a folyamatos önképzés és rendkívül odafigyelő, precíz munkavégzése segítette őt a győzelemhez.
„Mikor a verseny kihirdetésre került, kifejezetten örültem, mert szeretem a megmérettetéseket és ez egy jó lehetőségnek tűnt arra, hogy kiderüljön számomra mennyit is ér a jelenlegi tudásszintem a magyar mezőnyben. Egy ilyen verseny kiváló alkalom arra, hogy az ember fejlődjön és olyan témakörök kapcsán is képbe kerüljön, amelyekkel a mindennapok során ritkábban találkozik. A döntőre igyekeztem felkészülni, elmélyedve a lehetséges témakörökben, különösen figyelve arra, mik a Toyota elvárásai a folyamatok pontos és szakszerű végrehajtása során. Ahogy megszólalt az első sípszó a korábbi izgalom megszűnt és csak az adott feladatra igyekeztem koncentrálni. Így visszagondolva a verseny rutin egy kicsit hiányzott, nem tudtam mire számíthatok egy-egy állomáshelyen. Volt, ami jobban sikerült volt, ami kevésbé, és mivel a résztvevők nagy részét ismertem személyesen, mondhatom elég erős mezőny állt össze, ezért nem éreztem úgy, hogy esélyem lenne a végső győzelemre. Büszke vagyok, hogy végül győztem, izgalommal várom a nyereményutazást. A továbbiakban is igyekszem magam megfelelően szinten tartani, valamint folyamatosan tovább fejlődni.”– fogalmaz az Év Toyota Technikusa címet elnyerő Németh Zoltán.
Németh Zoltán képviselheti a magyar Toyota hálózatot a Japánban, a Toyota otthonában minden évben megrendezésre kerülő Toyota Bajnokok Találkozóján. Itt találkozhat más országok Toyota bajnokaival, továbbá részt vehet Toyota gyár- és múzeum látogatásokon, ahol autentikus formában ismerkedhet meg még jobban a Toyota hagyományaival, vállalati kultúrájával. Kikapcsolódásként nem maradhat ki a programok közül a japán gasztronómia és kultúra megtapasztalása sem.