Kiemelkedően biztonságos a Lexus UX

Észak-Amerikában máris összetörtek egy vadonatúj Lexus UX-et: a márka első kompakt szabadidőjárműve remekül teljesített az amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet legfrissebb töréstesztjén.

Ahogy Európában az Euro NCAP, úgy Észak-Amerikában az IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, közlekedésbiztonsági biztosító intézet) az a szervezet, amely szabványos és igen szigorú vizsgálataival minősíti az új gépkocsik utasvédelmi képességeit. A szervezet 2006-ban vezette be a Top Safety Pick (TSP) besorolást, amely a biztonsági szempontból különösen ajánlott járműveket jelöli.

A frissen bevezetett Lexus UX könnyedén teljesítette a minősítés minden feltételét. Jó eredményt ért el mind a hat törésbiztonsági teszten (vezető- és utasoldali részleges átfedéses frontális ütközés, fél-átfedéses frontális ütközés, oldalütközés, tetőbeszakadás vizsgálata, valamint a fejtámasz által nyújtott védelem). A modell balesetmegelőző funkciói ugyancsak kiemelkedő teljesítményt mutattak: a szériafelszerelés részét képező Lexus Safety System+ 2.0 rendszer gyalogos- és kerékpáros-felismerő szolgáltatást, a teljes sebességtartományban üzemelő adaptív tempomatot, sávkövető, illetve aktív sávelhagyás-gátló szolgáltatást, továbbá jelzőtábla-felismerést  és intelligens automata távfényvezérlést tartalmaz. Mivel utóbbi szintén megfelelő teljesítményt nyújtott a teszten, a Lexus UX kiérdemelte a 2006 óta minden évben odaítélt Top Safety Pick besorolást.

A szintén idén bevizsgált Lexus ES még ennél is magasabb, Top Safety Pick+ (TSP+) minősítést kapott: ehhez az összes többi paraméter mellett a fényszórónak is kiemelkedően kell teljesítenie a vizsgálaton – ez a hiányosság azonban könnyedén orvosolható, és minimális fejlesztéssel megszerezhető a legmagasabb rang, amint azt a 2018-ban még „csupán” TSP besorolással tesztelt Lexus ES példája is mutatja. Az IIHS az elmúlt évek során a Lexus nyolc típusát (CT ferdehátú, IS, GS, ES szedánok, UX, NX és RX crossoverek, RC kupé) tesztelte; ezek évjárattól és kiviteltől függően egytől egyig TSP vagy TSP+ szintű védelmet nyújtanak utasaiknak.

A Lexus UX még túlságosan új modell ahhoz Európában, hogy az Euro NCAP próbára tehette volna. Eddig a jelenlegi kínálat négy tagja (CT, IS, NX és RX) esett át a független óvilági szervezet összetett tesztjén, amelyen egytől egyig maximális ötcsillagos eredményt értek el. Szintén az adható legmagasabb osztályzatot, öt csillagot kaptak a Lexus típusai az ausztrál és délkelet-ázsiai piacokat felölelő törésteszten (CT, IS, ES, NX és RX), ahogy Japánban (CT, IS) is az autópiac legbiztonságosabb típusai közé tartoznak a Lexus modellek.

A Lexus ES részleges átfedéses töréstesztjét az alábbi videón tekintheti meg: https://youtu.be/ckCMrFyERFk

A Lexux UX töréstesztjéről egyelőre nem tett közzé videót az IIHS.

Fotók: Lexus, iihs.org