Kínában is autonóm mobilitási kutatásokat folytat a Toyota

A japán autógyártó a kínai Pony.ai vállalkozással kezd együttműködésbe az önvezető technológiák kutatása és fejlesztése terén.

A Toyota a kínai autonóm mobilitási piac egyik vezető szereplőjét, a Pony.ai start-up vállalkozást választotta technológiai fejlesztési partneréül. Az együttműködő felek hamarosan megkezdhetik közúti tesztjeiket Pekingben.
Kína a világ legnagyobb újautó-piacaként megkerülhetetlen tényező valamennyi, az automobilizmus jövőjét érintő kutatás és fejlesztés terén. Az ország autóipara számára a mobilitás új generációs fejlesztései – az elektromos közlekedéstől kezdve az önjáró gépjárművekig – jelentik a nagy áttörés lehetőségét, hiszen ezekben az ipari szegmensekben egyenlő esélyekkel indulhatnak az egyébként évszázados tapasztalatokkal rendelkező autógyártókkal.

Az ország ma még jelentős elmaradásokat mutat az infrastruktúra, a technológia és a jogalkotás terén, ezt a KPMG 2018-as tanulmánya is jelezte1, ám ahogy az elektromos közlekedésben, úgy itt is gyorsan az élvonalba emelkedhetnek. A McKinsey piackutatása szerint rövid időn belül az autonóm járművek uralhatják Kína közlekedését: iparági szereplők szerint tíz éven belül a közösségi közlekedésben 69, az áruszállításban 67 százalékkal részesedhetnek az emberi felügyeletet nem igénylő gépkocsik, de még a magánvásárlók körében is 38 százalékra teszik az autonóm járművek elterjedését – magyarul tíz családi autóból négyet robotsofőr fog vezetni a 2030-as évekre2.

Ezt a fejlődési hullámot igyekszik meglovagolni a Toyota is, amely a világ több pontján – Japántól Izraelen át az Egyesült Államokig – jelenleg is végez autonóm mobilitási kutatásokat és kísérleteket, 2020-ban pedig Japánban forgalomba kívánja hozni első, részlegesen önjáró típusát. A vállalat a kínai piacon máris komoly sikereket elért Pony.ai start-upot választotta együttműködő partneréül: a cég 2018 végén kezdte meg PonyPilot névre keresztelt robottaxi-szolgáltatásának kísérleti üzemét a 13 milliós Kanton városában, és ezzel Kínában elsőként biztosítottak autonóm személyfuvarozó szolgáltatást a nagyközönség részére. A Pony.ai, amely idén júniusban Kaliforniában is engedélyt kapott robottaxik üzemeltetésére, nemcsak az egyik legnagyobb szereplő az autonóm mobilitás kínai piacán, de a legértékesebb is: becsült piaci értéke eléri az 1,7 milliárd dollárt.

Az együttműködés elsődleges célja, hogy „biztonságos mobilitási szolgáltatásokat” nyújtsanak „mindenki számára”. A Pony.ai által fejlesztett technológiákkal – lásd videó -felvértezett első kísérleti jármű, egy Lexus RX prémium crossover hamarosan megkezdi közúti tesztjeit Peking utcáin. A Toyota más kínai partnerekkel, így a Geely autógyártóval és a Baidu internetes óriással is együttműködik az önvezető járművek fejlesztése terén: a partnerek Apollo néven ismert, közös projektje olyan, nyílt forráskódú önvezető platform létrehozását tűzte ki céljául, amelyet többek között a Toyota e-Palette új generációs autonóm jármű fejlesztése során is felhasználhatnak.


Fotók: Toyota, Lexus, kr-asia.com, Koji Uema

  1. https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/nl/pdf/2018/sector/automotive/auton…
  2. https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights…