Kivételes menetdinamika

Honda Power Charger

A Honda Power Charger névre keresztelt házi töltőpont minden elektromos Hondába képes életet lehetni, és a kapcsolódó okostelefon-alkalmazással távolról is vezérelhető.

Ez a váltakozó áramú, 7,4 kW-os, 32 A-es készülék falra szerelhető vagy padlóra állítható, s igen hatékony, tudniillik a Type2 csatlakozással 4,1 óra alatt képes 100%-ra tölteni a Honda e-t. Ezt az időtartamot onnan számolják a Honda munkatársai, mikor a műszerfalon megjelenik az alacsony töltöttségre figyelmeztető ikon.

A Honda Power Charger házi töltők telepítésében a megújuló energiaforrások vezető európai szolgáltatójaként ismert Vattenfall is részt vesz. A kiépítést speciálisan felkészített alvállalkozók végzik, akik az Egyesült Királyságban és Németországban kezdik meg a munkát, majd egyéb országokra is kiterjesztik tevékenységüket.

Közös fejlesztésű városi töltők az Ubitricityvel

Azokon a területeken, ahol korlátozott a házi vagy kereskedelmi töltők kihelyezésének lehetősége, a Honda lámpaoszlopokba épített töltőkre vonatkozó elképzelése valósulhat meg. E technikai megoldás legfőbb előnye, hogy a töltőkábelhez társított mobil fogyasztásmérő minden felhasználó esetében egyedi elszámolást teszi lehetővé, az EV-tulajdonosoknak nem szükséges minden szolgáltatóval külön szerződést kötnie. Az ubitricity tesztelési céllal kialakított töltőpontjai sikeresen vizsgáztak Berlinben és Londonban, így a jövőben további berendezéseket helyeznek ki szerte a kontinensen.

Honda Power Manager Prototype

A Power Manager Prototype névre keresztelt, kétirányú rendszerrel az elektromos autók is bevonhatók az „okos” elektromos közműhálózatok működésébe. A japán vállalat rendszerének alkalmazásával nemcsak összegyűjthető és tárolható az elektromos energia, hanem hatékony és intelligens formában, az aktuális igényeknek megfelelően osztható el az – akár megújuló energiaforrásból származó – áram a közüzemi, az otthoni és az irodai hálózatok, valamint az elektromos autók között.

Ezek a fejlesztések integrálják az elektromos járműveket a közműhálózatba, tehát adott esetben az autó akkumulátoraiban tárolt energiával működtethetők az otthoni eszközök, sőt az áram feltölthető a lakossági rendszerbe. Ráadásul a töltő figyeli, hogy mikor csökken az áram iránti kereslet, illetve ezáltal az ára, és ezekben az időszakokban igyekszik energiával felduzzasztani az akkumulátorcsomagot.

Ezt a rendszert a kétirányú energiaelosztó specialistájával, az EVTEC-kel közösen dolgozta ki a Honda.

Moixa

A Honda az angol Moixával is szorosan együttműködik. Az okos energiagazdálkodási rendszerekre szakosodott vállalat fejlesztéseivel nemcsak összegyűjthető és tárolható az elektromos energia, hanem intelligens módon, az aktuális igényeknek megfelelően el is osztható a közüzemi, az otthoni és az irodai hálózatok, valamint az elektromos autók között.

A Power Managerrel stabilizálhatók a közüzemi hálózatok, hiszen a rendszer mindig igazodik az elvárásokhoz, azaz áramszolgáltatásra és -felvételre egyaránt alkalmas, egyszersmind haszonszerzési lehetőséget kínál az elektromos autók tulajdonosainak, ugyanis a nagy energiaigényű időszakokban feltölthetik, azaz eladhatják az áramot. Megtehetik például, hogy míg alszanak olcsó, „éjszakai” árammal töltik fel járművüket, majd nappal, mikor nagyobb az igény a fogyasztók részéről, magasabb áron visszatöltik az energiát a közműhálózatba.

Az okos rendszernek hála a Honda EV-tulajdonosok a My Honda+ alkalmazással, a tarifák figyelembe vételével előre beprogramozhatják, hogy mikor szeretnék tölteni autójukat, s azt is láthatják, mennyi idejük van még töltésre, mielőtt újra útra kelnének.

A fejlesztések integrálják az elektromos járműveket a közműhálózatba, egyszersmind ultragyors energiaátvitelt szavatolnak az autók és a hálózat között. Mindez azt jelenti, hogy a V2X kapcsolatok tovább bővülnek, jön ugyanis a vehicle-to-grid (V2G, jármű-közműhálózat) reláció, azon belül pedig a vehicle-to-load (V2L, jármű-áramfeltöltés) és a vehicle-to-home (V2H, jármű-otthon-energiaellátás). A cél, hogy az EV-k akkumulátorai segítsenek optimálissá tenni az energiafelhasználást.

Elektromos járművekre szabott energiaárak

A Honda és a Vattenfall együttműködésének keretein belül köttethetnek meg az első rugalmas tarifával kecsegtető energiaszolgáltatói szerződések, melyek kifejezetten az elektromosautó-tulajdonosok igényeihez igazodnak. Ezek elsőként az Egyesült Királyságban és Németországban lesznek elérhetők, s a Honda által fejlesztett Power Manager hatékonyságát hivatottak fokozni.

A 2019. október 23-án aláírt szándéknyilatkozat értelmében a két vállalat közösen dolgozza ki és viszi piacra a rugalmas energiaszerződéseket, amelyek lehetőséget adnak az EV-tulajdonosoknak, hogy azokban az időszakokban töltsék járműveik akkumulátorát, amikor a legkevésbé terhelt a közműhálózat, azaz a lehető legolcsóbb az áram. A kifejezetten EV-tulajdonosoknak szánt, kedvezményes tarifák még népszerűbbé tehetik a megújuló energiaforrásokat (pl. szél- és vízenergia), ezáltal beteljesülhet a Honda munkatársainak fenntarthatóságról szőtt álma.