Komoly tervekkel vág neki a 2024-es Tereprally Világbajnokság első fordulójának számító Dakarnak a címvédő Toyota

A kétszeres Dakar címvédő TOYOTA GAZOO Racing bemutatta a 2024-es Dakaron rajthoz álló új, frissített versenyautóját, amellyel a 2023-as szezont megnyerő versenyistálló a Tereprally Világbajnokság 2024-es szezonjában is versenyez majd. A W2RC kategóriában induló autó Hilux-szal öt páros méreti meg magát, akik közül két páros újoncnak számít. A GR DKR Hilux EVO T1U névre keresztelt versenyautó számos finomítást, többek között szélesebb karosszériát és frissített felfüggesztést kapott. A friss fejlesztéseket három dél-afrikai pilóta közreműködésével a Dél-Afrikai Tereprally sorozatban is tesztelik, a legkeményebb körülmények között próbára téve a most már bioüzemanyaggal működő autót.

A TOYOTA GAZOO Racing (TGR) 2024-ben a Dakar győztes autójának frissített változatával indul, amely a GR DKR Hilux EVO T1U nevet kapta – ez a név tükrözi az autó frissítését és az új W2RC-kategóriát is. A csapat öt párost indít a 2024-es Dakaron, köztük két újonc versenyzőt, akik először indulnak a világ legkeményebb autóversenyén. Ez lesz a legnagyobb csapat, amelyet a TGR valaha is indított az ikonikus Dakar Rallyn, Giniel de Villiers páratlan tapasztalatát vegyítve Lucas Moraes és Seth Quintero tagadhatatlan tempójával. Végül, de nem utolsó sorban a csapat azt is megerősítette, hogy mind Lucas, mind Seth a navigátoraikkal együtt részt vesznek az FIA Tereprally Világbajnokság (W2RC) 2024-es szezonjában. A Dakar lesz a 2024-es W2RC 1. fordulója, és mint ilyen, kritikus verseny lesz a TGR két W2RC párosa, Lucas Moraes és Armand Monleon, valamint Seth Quintero és Dennis Zenz számára.

A Dakar után további négy forduló vár majd a pilótákra és a versenygépekre:

  • Abu Dhabi Desert Challenge (2024. február 25-március 2.)
  • BP Ultimate Tereprally Portugáliában (2024. április 2-7.)
  • Desafio Ruta 40 Argentínában (2024. június 2-8.)
  • Marokkó Rally (2024. október 5-11.)

Míg ez a két csapat a Dakar Rally után a W2RC-ben küzd majd a győzelemért, addig a három dél-afrikai pilóta a rendkívül versenyképes és izgalmas Dél-Afrikai Tereprally sorozatban (SARRC) indul, amely egyben a GR DKR Hilux EVO T1U fejlesztésének fő tesztprogramjaként is szolgál. Lucas Moraes volt a Dakar 2023 felfedezettje, aki a rally nagy részében a második helyen haladt egy privát nevezésű Toyota Hiluxszal, de végül az összesített harmadik helyet szerezte meg – ezzel a Dakar Rally történetének egyik legsikeresebb újonca lett. Idén a fiatal brazil a spanyol Armand Monleonnal áll rajthoz, aki kezdetben motorral indult a Dakaron, majd előbb SSV-re váltott, most pedig a tereprally csúcsára tért át.


A teljes szezonban Seth Quintero és navigátora Dennis Zenz lesz a társaságuk. Seth-et a tereprally csodagyerekként jellemezték, és a jelenlegi feltörekvő versenyzők egyik legnagyobb tehetségeként tartják számon. Tagadhatatlan tempója, valamint a fiatalságát meghazudtoló tapasztalata az egyik legérdekesebb versenyzővé teszi őt a mezőnyben, és a TGR izgatottan várja, hogy mit tud elérni a gyors, fiatal pilóta az új GR DKR Hilux EVO T1U volánja mögött. Seth mellett a német Dennis Zenz lesz a navigátor az autóban, és alig várják, hogy teljesítsék a negyedik közös Dakarjukat.
Mindkét fiatalos páros a 2009-es Dakar Rally győztes Giniel de Villiers által a csapat rendelkezésére bocsátott tapasztalatokra fog támaszkodni. Giniel páratlan rekordot tudhat magáénak a versenyen, hiszen eddig 20 Dakaron vett részt. Tizenkilencszer végzett az első 10-ben, nyolcszor állt dobogón és tizenötször volt a legjobb 5-ben. Partnere ismét a dél-afrikai Dennis Murphy lesz, ahogyan a 2022-es Dakaron is. A páros 2022-ben a SARRC bajnoki címet is együtt nyerte meg.


Csatlakozik hozzájuk a fiatal versenyzőszenzáció, Saood Variawa és navigátora, Francois Cazalet. Saood a TOYOTA GAZOO Racing SA színeiben versenyez a dél-afrikai globális túraautó-bajnokságban, és a dél-afrikai SARRC-csapat tagjaként egy Toyota Hilux T1+-t is vezet. Fiatal kora ellenére (Saood mindössze 18 éves, és a Dakar Rallyn valaha indult legfiatalabb gyári versenyzők közé tartozik) a johannesburgi versenyző nagy tapasztalattal rendelkezik, és alig várja, hogy 2024-ben először indulhasson a Dakar Rallyn. Édesapja, Shameer két Dakart is teljesített ugyanannak a csapatnak a tagjaként, és Saood nagyon szeretne apja nyomdokaiba lépni.
A csapat utolsó tagjai Guy Botterill és navigátora, Brett Cummings. Cummings ismerős arc a csapatban, mivel általában Henk Lategan társa szokott lenni, aki az év elején Dél-Afrikában történt súlyos balesetet követő vállsérülése miatt nem tud versenyezni. Guy első Dakar Rallyjára készül, és reméli, hogy Brett tapasztalata jó szolgálatot tesz majd neki a versenyen. Guy lenyűgöző eredményeket ért el a dél-afrikai rallyversenyeken, és 2023-ban teljes munkaidőben váltott át a tereprally szakágra. Idén második helyen végzett az SARRC-ben, és ezzel alig maradt le a bajnoki címről.

Az új GR DKR Hilux EVO T1U

Az új autó 100 milliméterrel szélesebb, mint elődje, és számos finomítást kapott. A felfüggesztésre külön figyelmet fordítottak, a légkondicionáló egységet pedig a nagyobb hatékonyság érdekében áthelyezték. Ezenkívül az autó új hűtőcsomagot kapott, amely nagyobb redundanciát tesz lehetővé. A Toyota a minőségre, a tartósságra és a megbízhatóságra helyezte a hangsúlyt az új autó fejlesztésénél. Ennek megfelelően az autó egész évben folyamatos fejlesztés alatt állt, és a TGR legénysége közel 30.000 kilométert tett meg a W2RC és a SARRC 2023-as szezonjában a versenyzés és a tesztelés során. További teszteket végeztek a Kalahári-sivatagban, és jelentős számú tesztkilométert tettek meg a Namíb-sivatagban is a Dakar Rallyra, és az azt követő jövő évi W2RC szezonra való végső felkészülés részeként.

Újonnan kifejlesztett bioüzemanyag

Ezzel egyidejűleg a csapat a fenntarthatóbb jövőre vonatkozó terveit is integrálta, szem előtt tartva a Dakar Future projektet. E projekt iránti elkötelezettségének részeként a TGR Dakar Team a Repsollal együttműködve jóval a 2026-os határidő előtt elérte a szükséges célokat. A Repsol 70 százalékban megújuló üzemanyagokat szállít a TGR-nek, olyan fejlett bioüzemanyagokat használva, amelyek a hagyományos benzinhez képest legalább 70 százalékkal csökkentik a széndioxid-kibocsátást. Ezeket a megújuló üzemanyagokat a Repsol madridi technológiai laboratóriumában tervezték és gyártották megújuló hulladékanyagokból, például használt étolajból. Az ISCC EU fenntarthatósági rendszer szerint tanúsított létesítményekben állították elő őket, és a nyersanyagok, valamint a gyártási folyamatok megfelelnek az európai megújuló energiaforrásokról szóló irányelv fenntarthatósági követelményeinek. A TGR az elmúlt 18 hónap során a Repsol széles körű kutatási és fejlesztési partnere volt: először a Repsol Renewable Fuel 70R+ üzemanyagot tesztelte különböző helyszíneken, majd széleskörű teszteket végzett terepen, a Dakar előtti utolsó próbák pedig nemrég fejeződtek be Namíbiában. A csapat által használt keveréket kizárólag a TGR számára állították össze, az FIA előírásainak megfelelően. A Dakar 2024 január 5-én kezdődik, egy rövid prológgal az északi Alula város közelében. A prológot hat kemény szakasz követi, köztük egy innovatív „48 órás Chrono” szakasz, amely lényegében egy meghosszabbított maratoni szakasz. Ezt követi a hagyományos pihenőnap, amelyre ismét a szaúdi fővárosban, Rijádban kerül sor (2024. január 13-án). További hat szakasz vezet vissza az ország északi része felé, mielőtt az esemény január 19-én a tengerparti Yanbu városában ér véget.

A cikknek még nincs vége!
Lapozz a következő oldalakra!