Közlekedésbiztonság és innováció

Morenth Péter bő egy éve vette át a 11 éve alapított Magyar Gumiabroncs Szövetség – az angol megnevezés (Hungarian Tire Association) rövidítése alapján HTA – elnöki tisztségét. Az iparág megújulási képességéről, lobbizásról és intelligens abroncsokról beszélgettünk.

  • Magyarországon az iparág 7 vállalata – az Apollo, a Bridgestone, a Continental, a Goodyear, a Hankook, a Michelin és a Pirelli – jelenti a HTA hátterét, akik egymás versenytársai is a piacon. Elnökként hogyan tudja a különböző érdekeket közös nevezőre hozni?
  • A felsorolt cégek vezetői ismerik és elismerik egymást. A vállalatokat irányító szakemberekkel rendszeresen találkozunk, ha máshol nem, akkor a HTA szokásos rendes találkozóin. Azt gondolom – és ez a kezdetektől így van – hogy arra kell fókuszálnunk, ami a közös nevező: a környezetvédelem, a fenntarthatóság, a K+F kiemelt jelentősége, az energiaárak robbanása és a közlekedésbiztonságért tett erőfeszítéseink. Meggyőződésem, hogy együtt sokkal többet tehetünk ezekért az ügyekért, mintha külön-külön törekednénk ezen célok elérésére.
  • Mit tudnak kezdeni az olyan külső hatásokkal, mint az energiaár-robbanás vagy egyes nyersanyagok beszerzési forrásainak átmeneti elérhetetlensége?
  • A hatékony energiafelhasználás mindig is napirenden volt. Az említett K+F nem csak az új abroncsok kifejlesztését jelenti, hanem azt is, hogy folyamatosan tökéletesítik magát a gyártás folyamatait is. Ebbe beletartozik a logisztika optimalizálása, az energiafelhasználás csökkentése, az elhasznált abroncsok újrahasznosítási arányának növelése is, és szerencsére még sorolhatnám. Említette, hogy a hét nagyvállalat egymás konkurense. Ez pontosan így van, és ennek egyik legfontosabb hozadéka, hogy feszes tempót diktálnak, amikor egyre hatékonyabb termelési rendszereket alakítanak ki, és egyre jobb termékeket dobnak piacra. Mindennek a fogyasztó, vagyis gyakorlatilag az egész társadalom a haszonélvezője. A ma gyártott abroncsok – bár ez ránézésre nehezen észrevehető – sokkal jobb technikai paraméterekkel rendelkeznek, mint az akárcsak tíz éve gyártott termékek. Visszatérve a kérdésre: a HTA tagjai világcégek, ennek megfelelően kiterjedt kapcsolatrendszerrel, diverzifikált beszerzési hálózattal rendelkeznek, és annak képességével, hogy miként lehet átcsoportosítással, hatékonyságnöveléssel kivédeni a külső hatások egy részét. Az iparág rugalmasságát jól példázza, hogy a Covid teremtette válsághelyzeten is úrrá tudott lenni.
  • Milyen fő trendeket lát a gumiabroncs gyártás területén?
  • Az ágazat folyamatosan fejlődik az alternatív hajtási megoldások, például az elektromos járművek növekvő népszerűsége és a gumiabroncsok környezetbarátabbá tételére irányuló erőfeszítéseknek köszönhetően. Az egyik fő trend az elektromos járművek várható széleskörű elterjedése, aminek következtében a gumikereslet megváltozhat. Ezeknek a járműveknek ugyanis más paraméterű abroncsokra van szüksége, mint a belső égésű motorral hajtott járműveknek. Hogy csak egyetlen szempontot emeljek ki: minden korábbinál fontosabb az alacsony gördülési ellenállás – támogatva ezzel a hatótáv növelése érdekében hozott erőfeszítéseket , hiszen a sokszáz kilós akkumulátorok miatt a járművek tömege még a személyautók esetében is közelíti a két tonnát. Egy másik fontos trend a fenntarthatóság, amelynek következtében az abroncsgyártók folyamatosan keresik a megoldásokat az abroncsok ökológiai lábnyomának csökkentésére. Ennek érdekében új, környezetbarát anyagokat is használnak az abroncsok előállításához, és fejlesztik azok újrafelhasználhatóságát is. Az is valószínűsíthető, hogy a technológiai fejlődésnek köszönhetően növekedni fog az intelligens abroncsok szerepe; ezekbe a termékekbe szenzorokat építenek be, amelyek információt szolgáltatnak a jármű állapotáról és vezetési stílusáról, kommunikálnak az autó vezérlőegységével, segítenek javítani a biztonságot és a hatékonyságot, hozzájárulva ezzel az életciklusuk optimalizálásához. Azt gondolom, hogy egy abroncs-technológiai forradalom küszöbén állunk, és néhány éven belül már valóban okos-abroncsokról beszélhetünk.
  • Miközben a gumiabroncsipar jövője nagymértékben függ az energia- és környezetvédelmi szabályozásoktól, illetve a technológiai fejlődéstől, vigyázó szemüket a piacra is kell vetniük.
  • Abszolút, a vásárló ezen a piacon is király, az értékesítési trendek elemzése minden nagyvállalat, sőt minden vállalkozás életében kiemelt jelentőségű. Az igények változására jó példa a SUV-ok iránti töretlen érdeklődés, ami a nagyobb méretű abroncsok irányába módosítja a keresletet. Nyilván a felhasználók számára lényeges az ár, amit az abroncsért kifizetnek, de a tudatos fogyasztók számára egyre fontosabb a fenntarthatóság és az energiahatékonyság is, ennek megfelelően a gumiabroncsgyártók folyamatosan keresik azokat a megoldásokat, amelyek segítenek csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást és növelni az autók hatékonyságát. A gyártók számos új technológiát – például 3D-nyomtatás, mesterséges intelligencia – is bevonnak, mert ezek új lehetőségeket kínálnak a gumiabroncsok fejlesztésére és gyártására. Összességében azt látom, hogy a gumiabroncs iparjövője biztató, ám a környezet folyamatosan változik a piaci igények és a környezetvédelmi szabályozáshoz igazodva. Az ágazat képes lesz alkalmazkodni a változásokhoz, és a fejlődés iránya is egyértelmű: környezetbarátabb és intelligensebb gumiabroncsok irányába haladunk. Ennek például olyan hozadéka lehet, hogy a már ma is ritka defektek száma tovább csökken, vagy például az, hogy az abroncs figyelmezteti a vezetőt, illetve teherautók esetében a diszpécsert, hogy nyomásprobléma van a bal hátsó tengelyre szerelt ikerkerekek egyikével. A HTA honlapján már mi is beszámoltunk arról, hogy ezek a technológiák részben már most is elérhetőek, és meggyőződésem, hogy hamarosan széles körben, minden fogyasztó számára elérhetőek lesznek, csökkentve ezzel a járművek fogyasztását és a balesetek számát, egyszersmind növelve az abroncsok élettartamát.
  • Ha a fogyasztói trendekről beszélünk, megkerülhetetlen a kérdés: mi a véleménye a négyévszakos abroncsokról?
  • Tagadhatatlan, hogy a négyévszakos gumiabroncsok kényelmes megoldást kínálnak, mert nem kell szezononként átállni téli és nyári gumiabroncsokra. Az ilyen abroncsok olyan anyagokat tartalmaznak, amelyek egyaránt lehetővé teszik a hideg és meleg időjárási körülmények közötti vezetést; bizonyos korlátokkal téli útviszonyok közötti vezetésre is alkalmasak, és elfogadható teljesítményt nyújtanak nyári időszakban is. Meg kell azonban jegyeznem, hogy a téli körülményekre optimalizált abroncsok jobb tapadást, fékezési képességet és irányíthatóságot biztosítanak. A HTA-t alkotó tagvállalatok közül többen gyártanak négyévszakos abroncsot, és ezek minősége évről-évre jobb, de annak, aki télen rendszeresen autóba ül, a hegyekbe is elutazik, és általában is igaz rá, hogy a hazai 15 ezer km-es éves átlagot meghaladó távolságot tesz meg, annak az optimális biztonságot és teljesítményt nyújtó, külön téli és nyári abroncsgarnitúra használatát javaslom. Ha valaki úgy dönt, hogy négyévszakos abroncsokat vásárol, érdemes figyelnie a minőségre, és olyan márkát választani, amely régóta a piacon van, megbízható referenciákkal és kiépült szervizpartneri hálózattal rendelkezik. Szeretném eloszlatni azt a téves képzetet, hogy a négyévszakos abroncsokkal nem kell törődni. Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak „csereérettre”, 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak – erre egyébként kiváló alkalom a szezonális csere. Emellett a rendszeres centrírozást sem érdemes elhanyagolni.
  • A HTA egyik feladata a kapcsolattartás a szaktárcával, illetve a döntéshozó szervezetekkel. Magyarul lobbiznak, de mit jelent ez ténylegesen?
  • Remélem, a lobbizást abszolút pozitív értelemben érti! Nos, folyamatosan egyeztetünk a szaktárcával, vagyis az Energiaügyi Minisztériummal a formálódó újrahasznosítási koncepcióról, nemcsak mint a 6600 főt foglalkoztató, a magyar GDP 2%-át előállító gumiabroncs-iparág szócsöveként, de úgy is, mint társadalmilag elkötelezett szervezet. A HTA megalakulása óta tagja az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségének (ETRMA), és a tagságunkat is arra használjuk, hogy széles körű ismeretterjesztést folytassunk a gumiabroncs-iparról és a gyártott termékekről annak érdekében, hogy a magyarországi gumiabroncs használatot tudatosabbá tegyük. A járművek abroncsa nem csupán egy alkatrész, hanem egy olyan alkotóelem, amelynek tudatos használata, cseréje és karbantartása a teljes társadalom életére pozitív hatással van. Elkötelezettségünk, céljaink immár 11 éve változatlanok: biztonságosabb közlekedés, fejlettebb közlekedési kultúra, a környezetünk fokozott védelme. Az Európai Bizottság Európa mozgásban elnevezésű intézkedéscsomagjában szereplő tervek alapján 2050-re szinte megszűnhetnek a halálos balesetek és a súlyos sérülések az EU-ban. A mobilitás a szívügyünk, de az emberéletnél semmi sem fontosabb. Ezen dolgozunk.

Rozsnyai Gábor