Lángra kapott a hamisított fékbetét

Januárban a pénzügyőrök sok egyéb hamisított termék mellett egy prémium-márka védjegyével ellátott hamis felniket is lefoglaltak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A koppintott felni ugyan nem okoz balesetet, de a hamis autóalkatrészek és illegális szoftverek nemcsak a szoftverek jogtulajdonosainak okoznak kárt, hanem komoly közlekedésbiztonsági kockázatot is jelenthetnek.

A tavalyi első háromnegyed évben csupán a repülőtéren 374 alkalommal akadtak fenn hamis autódiagnosztikai eszközt és autóalkatrészt tartalmazó küldemények az ellenőrzéseken. A januári akció előzménye pedig az volt, hogy a vámosok látókörébe kerültek a Kínában feladott küldemények.

„Az autógyártók az új modellek tervezésével együtt tervezik a beépülő alkatrészeket, mégpedig azzal, hogy tartóssági és minőségi szempontból egyaránt kielégítsék a márka előírásait. Viszont dzsungelbe indul, aki kézen-közön importált, nem eredeti alkatrészt vásárol, mert annak előállítói ezeket a szempontokat sok esetben nem veszik figyelembe, hiszen az előállítás költségeire fókuszálnak, és kevésbé arra, amit a jármű gyártója a tervezés során meghatározott” – mutatott rá Kiss Pál, a Porsche Hungaria szervizértékesítési igazgatója.

A piacon rengeteg hamisított alkatrészt lehet kapni, mégpedig olyanokat, amelyek úgy néznek ki, mintha olyan neves gyártó termékei lennének, amely az autógyár beszállítója is egyben. Már régen nem arról van, szó, hogy a hamisítók pontosan lemásolják az eredeti alkatrész dobozát, hanem maga a termék is egy rendkívül pontos másolat. Ismeretes, hogy Kínában a legmodernebb svájci órák másolatai is kaphatók néhány ezer forintért, de ha az órás kinyitja, elájul attól, amit belül lát.

Csak a laborban derült ki az igazság

Hasonlóan jártak a Volkswagen gyár szakemberei is, amikor egy gyanús Volkswagen olajszűrőt laboratóriumi vizsgálatra küldtek, mivel megbontás nélkül nem lehetett megállapítani, hogy hamisított vagy sem, mert minden külső jegye megegyezett a gyári alkatrészével. A laborban aztán – roncsolással – szétszedték, és kiderült, hogy a benne lévő szűrőpapír mennyisége és minősége jelentősen elmarad a kívánalmaktól.

Az alkatrész hamisítás nagyban megy, mert nagy üzlet, viszont nagy veszélyt is jelent, ezért csak megbízható helyen szabad vásárolni. Ellenkező esetben úgy járhatunk, mint az, aki olyan hamis fékbetétet vásárolt, ami a negyedik-ötödik fékezés után egyszerűen lángra kapott.

A közlekedés biztonsága szempontjából különösen rizikósak a fékalkatrészek, a motorra nézve pedig az olajszűrő és a levegőszűrő, vagy a hengerfejtömítés lehet veszélyes – hangsúlyozta Kiss Pál, hozzáfűzve, hogy arra is volt példa, hogy ripityára tört a hamisított gyújtógyertya, aminek egy darabja beleesett a hengerbe.

dasblog.hu