Légrugózási tippek a helyes felszereléshez

Egyre népszerűbbek a gyári légrugózással szállított autók. Mindeközben a független autóműhelyek is egyre gyakrabban szembesülnek a légrugózással. Ahogy az innovatív technológiák esetében gyakran előfordul, még a tapasztalt autóipari szakemberek is gyakran félnek a légrugós rendszereken való munkától. A „Suspension Fundamentals – powered by BILSTEIN Academy” (Közvetlen link) videósorozat legújabb epizódjában a BILSTEIN megmutatja, miért nem olyan nagyok a kihívások – és ismét egy kis csemegét kínál az autóipari szakemberek számára. A következő szövegben minden lényeges információt megtalál.

Különösen az olyan prémium beszállítók, mint a Mercedes-Benz, a BMW és hasonlók, egyre gyakrabban szerelik fel járműmodelljeit kényelmes légrugózással. Néha légrugózást szerelnek fel mind a hátsó, mind az első tengelyre. Másoknál csak a hátsó tengelyen van légrugózás a szintszabályozás érdekében. Az autóműhelyek számára ez a fejlesztés új célcsoportokat és új lehetőségeket jelent.

A légrugózás beszerelése komolyabb probléma nélkül

Az olyan termékekkel való munkavégzés, mint a BILSTEIN „B4 légrugós modul” vagy „B3 légrugó”, különleges követelményeket igényel. Pedig ha a mechanikusok és a mechatronikai mérnökök betartanak néhány alapvetést, a légrugózás alkatrészeinek cseréje minden nagyobb gond nélkül elsajátítható.

A légrugós modul belsejében számos olyan alkatrész dolgozik, amelyek már ismerősek a hagyományos lengéscsillapítókból. Nem meglepő, „mert az alapvető feladatok ugyanazok”, ahogy azt Mustafa Yavuz, a BILSTEIN műszaki támogatásától hangsúlyozza. Nem kell túlságosan félni a légrugózástól: „Mert az alkatrészek okosan és biztonságosan vannak megszerkesztve” – mondja Yavuz. „Csak tudnia kell, hogy milyen tesztlépéseket alkalmazunk.”

Légrugózás lépésről lépésre

A hibák felmérése és azonosítása némileg eltérően történik, mint a hagyományos felfüggesztési rendszerrel kapcsolatos problémák esetén. Mivel a légrugós modul zárt alkatrészként van kialakítva, ellentétben az ismert, nyitott lengéscsillapítós és külön rugós felfüggesztési rugóstagokkal, az olajszivárgás általában nem észlelhető. Ez még fontosabbá teszi a további ellenőrzéseket. Különösen egy próbaút a zajok és a vezetési stabilitás ellenőrzésére. Ezenkívül az autóipari szakemberek működtethetik a mágnesszelepeket, hogy ellenőrizzék ezen alkatrészek állapotát.

Példa: Az AirMatic Mercedes E-Class 211-es sorozat légrugójának cseréje

A BILSTEIN speciális beszerelési idomszereket szállít bizonyos B3 légrugókhoz, például a Mercedes Benz E-Class 211-es sorozatához AirMatic-szal. Ez még könnyebbé teszi a telepítést. Az E-osztály légrugós felfüggesztésének cseréjéhez a hátsó tengelyt el kell távolítani. A régi légrugó eltávolításához és az új beszereléséhez a műhelyeknek szigorúan követniük kell a beszerelési utasításokat, amelyekben a BILSTEIN megfelelő illusztrációk segítségével lépésről lépésre végigvezeti az autóipari szakembereket a helyes beszerelésen.

Egy értékes tipp Mustafa Yavuztól: „Amit személy szerint mindig javaslok: ne engedje le teljesen a járművet az emelőről, hanem fokozatosan tegye le. Mielőtt teljesen leengedné, a nyomásnak fel kell nőnie. A motort is be kell indítani, mert így a kompresszoron keresztül kapom a jelet, ha van elég levegő a rendszerben.”

Veszélyes játék az interneten vásárolt olcsó légrugós modulokkal

Rainer Popiol, a BILSTEIN Akadémia vezetője arra figyelmeztet, hogy az autóipari szakembereknek biztosítaniuk kell a kétes internetes forrásból származó olcsó légrugós modulok széles kikötőhelyét. Gyakran verhetetlenül olcsók. De az alacsony ár általában a biztonság rovására megy – és gyakran bumerángnak bizonyul. Ha olcsón vásárol, gyorsan kétszer vásárol. Legalább.

„Természetesen a BILSTEIN Akadémián is vásárolunk ilyen olcsó termékeket, majd elemezzük, hogy pontosan mi is van mögöttük” – mondja Popiol. A riasztó az, hogy ezek gyakran régi, kiselejtezett légrugós modulok, amelyeket kívülről feldíszítettek, és „újszerűnek” tették. Belül viszont csak a szükséges mértékben javított régi alkatrészek és használt, változó futásteljesítményű lengéscsillapítók dolgoznak. Ezenkívül a mágnesszelepek gyakran nem működnek vagy hiányoznak, így az aktív rendszer passzívvá válik. Ezért óriási biztonsági kockázatot jelent az autósok számára, és nagy a veszélye a műhelyeknek, hogy az ügyfelek bosszankodnak.

Az olcsó légrugós modulok kívülről gyakran tökéletesnek tűnnek. De valójában nem olyan felújított eredeti alkatrészekről van szó, mint az új, hanem használt alkatrészekről, amelyekben az egyes alkatrészeket kicserélték, vagy amelyekből hiányoznak is.

Emiatt az autóipari vállalkozásoknak kizárólag a BILSTEIN-re kell hagyatkozniuk. Rainer Popiol így magyarázza az indoklást: „Légrugós modulokat gyártunk eredeti felszerelésekhez. És pontosan ez a szabvány és ez a minőségi követelmény az eredeti cserealkatrészeinkkel szemben is.”

Más szóval, az autóipari szakemberek mindig profitálnak a BILSTEIN minőségből – és most ismét biztosíthatnak maguknak egy kis finomságot. Az érdeklődők itt rögzíthetik BILSTEIN ülésvédőjüket, ha feliratkoznak a lengéscsillapító specialisták hírlevelére, és elárulják, mi hívta fel a figyelmüket a „Felfüggesztés alapjai” legújabb epizódjára.