Legyen „lengéscsillapító nyomozó” a BILSTEIN-nel
A lengéscsillapítók gyakran fokozatosan veszítenek teljesítményükből, aminek következtében sok vezető észre sem veszi a kopást. A rugók és a felfüggesztés perifériáinak rejtett sérülései extrém helyzetekben, például hirtelen elfordulás esetén növelik a balesetek kockázatát. Ráadásul a hibás lengéscsillapítók akár 20 százalékkal is megnövelhetik a féktávot, nő az aquaplaning veszélye, az ABS és az ESP kevésbé hatékonyan működik. További kockázati tényező, hogy 2022-ben például Németországban rekordkort, átlagosan 10,1 évet ért el a járműállomány. A műhelyeknek ezért alaposan meg kell vizsgálniuk ügyfeleik autóit. Ezzel nem csak a nagyobb közúti biztonsághoz járulhatnak hozzá, hanem további eladásokat is generálhatnak. „20 000 kilométerenként el kell végezni egy speciális felfüggesztési ellenőrzést a műhelyben” – magyarázza Mustafa Yavuz, a BILSTEIN műszaki támogatásától.
Évente mintegy 13 millió lengéscsillapítóval a BILSTEIN a világ egyik legnagyobb beszállítója, és évtizedek óta a prémium szegmensben számos autógyártó eredeti beszállítója. A vezető szerepre vonatkozó igény a világ első, 1954-ben bemutatott egycsöves lengéscsillapítóján alapul. A fejlesztés során szerzett szaktudásnak és az OE szektor átfogó technológiatranszferjének köszönhetően a műhelyek és ügyfeleik is profitálnak az utángyártott BILSTEIN alkatrészekből, amelyek 100% OE minőség a funkcionalitás és a minőség tekintetében.
Átfogó termékportfólió speciális igényekhez
A műhelyek széles termékportfólióval rendelkeznek, tökéletes ár-teljesítmény aránnyal a javításokhoz és frissítésekhez. A B4 OE cserelengéscsillapítók és légrugós modulok mellett különösen érdemes megemlíteni a továbbfejlesztett B6 és B8 OE cserelengéscsillapítókat. A nagyobb csillapítási erő optimális vezetési biztonságot és kényelmet biztosít a sportos vezetéshez, vontatáshoz és sok más mindennapi helyzetben. A B3 acél- és légrugók az első választás az OE cseréjéhez, a B1 termékcsalád pedig olyan perifériás alkatrészeket foglal magában, mint a porvédők, ütközők, felső tartók és légkompresszorok. Az új BILSTEIN B6 Camper és B6 Camper Advanced megállja a helyét a virágzó lakóautó-piacon. Jelentősen javítják a menettulajdonságokat, a biztonságot és a kényelmet. Végül, de nem utolsósorban a BILSTEIN B12, valamint a B14 és B16 coilover felfüggesztések speciális igényekre kaphatók, versenypályán is használhatók.
Hibaelhárítás: A részletek elengedhetetlenek – tippek műhelymunkákhoz
Sokféle sérülés, például törött rugók, helytelenül meghúzott csavarok és anyák vagy sérült stabilizátorok már a szemrevételezés során is feltűnnek. Továbbá előfordulhat, hogy a lengéscsillapítók túl nagy feszültséggel voltak felszerelve, vagy szivároghatnak, és így elvesztették csillapítóerejüket. Az első jel általában a könnyű olajköd. Ezen túlmenően a porvédő csövek, ütközők, gumihüvelyek és műanyag elemek is hátrányosan érintik. Az alacsony hőmérséklet különösen az anyagok törékennyé válását vagy megrepedezését okozza fagyos körülmények között. Ezenkívül ellenőriznie kell a perselyeket, a gumi-fém csatlakozásokat, a gömbcsuklókat és a felfüggesztési tartókat, hogy nem koptak-e vagy sérültek-e. Ugyanez vonatkozik a kerékcsapágyakra is: túl sok a holtjáték? A felfüggesztés hirtelen gerjesztései, pl. a kátyúk miatt különösen végzetesek a már meglévő károsodások esetén. A légrugós autók sem kivételek: egyrészt hagyományos lengéscsillapítókkal is rendelkeznek, másrészt a vezetékek és a légrugós fújtatók szivároghatnak. Míg bizonyos mértékű szivárgást a kompresszor kompenzál, ez a többletmunka hosszú távon károsíthatja azt.
A rutinellenőrzésektől eltekintve a hibaelhárítás bonyolult, ha az ügyfél nem definiált felfüggesztési zajra panaszkodik, de a tesztvezetés során alig észlelnek valamit. Más esetekben a kopott alkatrészt gyorsan azonosítják az okként, és kicserélik. De miért szembesül az ügyfél egy idő után újra ugyanazzal a problémával? Néha a valódi ok máshol keresendő, és a lengéscsillapító hibája vagy az abroncs fogazatú kopása egy másik hiba következménye. Ezért a műhelyeknek általában a következő kérdéseket kell feltenniük maguknak a felfüggesztés diagnózisa során: Hogyan válik észrevehetővé a hiba? Hogyan hatnak egymásra a felfüggesztés alkatrészei? Hány évesek az egyes részek? Lehetséges, hogy egy használt alkatrész már a beszereléskor elromlott? A hiba vonatkozhat már elvégzett javításokra? Betartották a karbantartási időközöket? A hiba hirtelen vagy fokozatosan jelentkezett? A probléma balesethez kapcsolódik? Ezen előzetes megfontolások után hasznos, ha a valószínű okoktól a valószínűtlennek tűnő okok felé halad.
Műszaki kihívások a légrugós rendszerekkel
Hasznos tipp a BILSTEIN Akadémiától: Míg a „lengéscsillapító tesztpad” ideálisan kiegészíti a hagyományos felfüggesztések szemrevételezését, óvatosság javasolt, ha aktív vezérlésű légrugózásról van szó, mert ilyenkor gyakran „fantomhibákat” jeleznek. A BILSTEIN szakértője, Alexander Kranz a műszaki támogatástól a következőket magyarázza: „Mivel a jármű ténylegesen leállt a próbapadon végzett szimuláció során, a rendszerek általában a legmagasabb komfort üzemmódba kapcsolnak, amelyet csak alacsony sebességre terveztek. Mivel azonban a teszt a normál vezetést szimulálja, a kerekek gyorsabban szállnak fel. Ez ahhoz a téves feltételezéshez vezet, hogy a felfüggesztés hibás.” Ha további kérdése van a felfüggesztés diagnosztikájával kapcsolatban, forduljon segítségért a műszaki támogatáshoz: Tel. +49 (0) 2333 791-4222 vagy e-mailben a technik@bilstein.de címre.