Lejtmenetben a használtimport
A tavalyi második félévben 2,8 százalékkal csökkent a használt autó import az előző év azonos időszakához képest. Ezzel megtört egy fél évtizedes tendencia, és várhatóan tisztulni fog a használt autók szabadpiaca is.
Az egész éves használtimport azonban így is 2,2 százalékkal 158 790-ra nőtt, de a második félévben – a szigorodó jogszabályok és a magas euró árfolyam következtében – már négy, csökkenő tendenciát mutató hónapot is rögzítettek, így ebben az időszakban összesen 2,8 százalékkal esett az import.
„Várhatóan 2019-ben is folytatódik a használtautó import csökkenése, így kevesebb ismeretlen előéletű, rossz állapotú jármű érkezhet hazánkba. A csökkenő tendenciát már előre vetítették az új szabályozások, ami azért öröm, mert kevesebb magyar vásárló járhat pórul használt autó vásárlásakor, ugyanis számos visszaélés történt ezen a területen az elmúlt időszakban” – mondta Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója, hozzátéve, hogy a közeljövőben visszaszorulhatnak az ÁFA befizetésével kapcsolatos anomáliák is. Az erre különösen fókuszáló NAV az utóbbi időben nem egy olyan társaságot leplezett le, amelyek sokmilliárd forintos kárt okoztak a költségvetésnek.
A használimport kedvenc márkái
A Datahouse adatai szerint – a korábbiakhoz hasonlóan – 2018-ban is a használtimport 60 százalékát a 10 évesnél idősebb gépkocsik tették ki. Az 5 éves, vagy annál fiatalabb járművek aránya pedig mindössze 20 százalék volt. A legnépszerűbb szegmensnek az alsó-középkategória (42.778 autó), a felső-középkategória (28.258 autó) és az egyterűek (27.776 autó) kategóriája számított, míg az SUV-k aránya 15.336 autóval megközelítette a 10 százalékot.
A márkák sorrendjében a Volkswagen (19.345 autó) végzett az élen, az Opel (17.211 autó) és a Ford (15.169 autó) előtt, a prémium márkák versenyét – összesített ötödik helyével – az Audi (9.758 autó) nyerte, megelőzve a hatodik BMW-t (9.684) és a hetedik Mercedest (9.308 autó). A legkeresettebb típusnak 2018-ban az Opel Astra bizonyult (5.867 autó) a Ford Focus (5.575 autó) és a Volkswagen Golf (5.452 autó) előtt.
Kinek az érdeke?
„Az autósok és a tisztességes kereskedők számára az a fontos, hogy a használtautó piac megtisztuljon a csaló kereskedőktől és a rossz minőségű autóktól. Ezért kiemelkedő lépés volt az, hogy kötelezővé tették a külföldi autók eredetiségvizsgálatát is, hiszen ez jelentősen szűri a beáramló kocsikat” – jelentette ki Frank György, aki szerint újabb fontos lépcsőfok, hogy a hazai kocsik esetében már komplett kortörténethez férhetünk hozzá ingyenesen a Belügyminisztérium internetes jármű szolgáltatási platformján, ami a magyar piacot teheti majd biztonságosabbá.
„Azt tapasztaljuk, hogy a hazai vásárlók is elkezdték keresni a megbízható, szabályosan működő, jó esetben garanciát biztosító kereskedőket, mert Magyarországon forgalomba helyezett, illetve használt, ismert előéletű gépkocsikat szeretnének vásárolni” – tette hozzá a Das WeltAuto márkaigazgatója.
A használtimport toplistája kategóriánként (Forrás: Datahouse)
Kiskocsik (2018, darab)
Opel Corsa – 2791
Volkswagen Polo – 2075
Honda Jazz – 2010
Alsó-közép kategória (2018, darab)
Ford Focus – 5575
Volkswagen Golf – 5339
Opel Astra H – 2938
Felső-középkategória (2018, darab)
Volkswagen Passat – 4993
BMW 3 – 3026
Audi A4 – 2873
Nagykategória (2018, darab)
Audi A6 Limousine – 1501
BMW 5 – 1002
Mercedes E-osztály – 677
Prémium (2018, darab)
Mercedes S-osztály – 261
AUDI A8 – 159
BMW 7 – 153
Egyterű (2018, darab)
Opel Zafira – 2740
Opel Meriva – 2584
Volkswagen Touran – 1476
SUV (2018, darab)
Mercedes M-osztály – 847
Mitsubishi Outlander – 823
Toyota RAV4 – 727