Leleplezték az akkumulátoros elektromos nagyméretű SUV Lexus RZ-t
A ma Európában közel 100%-ban öntöltő hibrid elektromos Lexus 2030-ra 100%-nan akkumulátoros elektromos autókat értékesít majd a kontinensen, a japán luxusautómárka pedig meg is tette az oda vezető út fontos mérföldkövét azzal, hogy bemutatta második akkumulátoros elektromos modelljét, és egyben az első Lexust amely a márka vadonatúj dedikált BEV platformjára épül. A Magyarországon ugyancsak idén forgalmazni kezdett UX 300e kompakt akkumulátoros elektromos crossover után a Lexus kínálatában megjelenő nagyméretű akkumulátoros elektromos SUV, az RZ 450e fejlett technológiákat vonultat fel, melyek tovább erősítik a Lexus Driving Signature filozófia által képviselt vezetési élményt és teljesítményt. A hamarosan rendelhető modellhez még idén elérhető lesz az opcionális világelső egymozdulatos, steer-by-wire kormányzás az úgynevezett yoke, azaz felső karima nélküli volánnal. A méretben az év elején ugyancsak idén új generációval debültált NX és a nagyméretá RX közé érkező RZ 450e vadonatúj e-Axle egységekkel és innovatív DIRECT4 összkerékhajtási rendszerrel rendelkezik. Az RZ-ben a Lexus közismert futurisztikus formavilágának evolúcóját képviselő Lexus „Next Chapter” formanyelv kihasználja az akkumulátoros elektromos modellekben rejlő lehetőségeket, beleértve a Lexus jellegzetes orsóformájának új megoldását. A teljes mértékben a pilótára koncentráló vezetőtérről a Lexus Tazuna koncepció evolúciója gondoskodik, miközben az olyan új technológiák, mint az elhomályosítható panorámatető vagy az infra fűtőpanel, még tovább fokozzák a kényelmet az utastérben. Az RZ mindezeken túl a legfejlettebb vezetéstámogató és biztonsági rendszerek egész sorát kínálja, beleértve a biztonságos kiszállást segítő rendszert, amely megakadályozza az ajtónyitást, ha a hátulról érkező autó vagy kerékpáros miatt az veszélyes lenne.
Az RZ 450e egy vadonatúj, akkumulátoros elektromos SUV, és egyben a Lexus első olyan modellje, amelyet már az alapoktól kezdve tisztán elektromosnak terveztek. Nem csupán egy olyan járműről van szó, amely egyszerűen lecserélte a hagyományos erőforrást egy akkumulátoros elektromos hajtásra: az RZ 450e ennél sokkal tovább megy, kiaknázva azt a rengeteg, izgalmas lehetőséget, amely az új technológiákban rejlik, ezzel a Lexus Electrified filozófiája mentén tovább fokozva a teljesítményt és a vezetési élményt.
„Az lebeg a szemünk előtt a jövőre nézve, hogy az elektromos technológiát a járművek alapvető teljesítményének javítására használjuk fel, ezzel a jövő generációi számára is biztosítva a vezetés élményét.” – avat be Takashi Watanabe főmérnök.
Az RZ mindenekelőtt egy vérbeli Lexus, amely őrzi magában a márkára jellemző kiváló teljesítményt és részletgazdag kidolgozást. A gyártó kihasználta az elektrifikáció terén szerzett rengeteg tapasztalatát, hogy egyesíteni tudja az akkumulátoros elektromos hajtáslánc előnyeit a Lexustól megszokott vezetési élménnyel és minőséggel. Ez érhető tetten például a fejlett hajtásrendszerben is, olyan részletek képében, mint az opcionális, mechanikus összeköttetés nélküli kormányzás az egymozdulatos yoke kormánnyal, vagy éppen az elöl és hátul e-Axle egységekkel együttműködő új, Lexus DIRECT4 összkerékhajtási rendszer. A kiemelkedő vezethetőséget és a kiváló reakciókészséget az új, dedikált elektromos platform biztosítja, amely lenyűgöző merevséggel, alacsony súlyponttal és hosszú tengelytávval járul hozzá az autó kiemelkedő képességeihez. Az erőteljes, finomhangolásának köszönhetően hosszantartó teljesítményt kínáló lítium-ion akkumulátor az utastér alatt, a padlóban kapott helyet. A platform és az akkumulátoros elektromos hajtáslánc új távlatokat nyit és szabadságot ad a formatervezők számára. Az autó megjelenése újraértelmezi a Lexus jellegzetes orsó formájú hűtőmaszkját, míg a nyitott és világos utastér megoldásai egyaránt kínálnak letisztult egyszerűséget és igazi luxust, kifejezve ezzel a Lexus Omotenashi vendégszeretetét és Takumi kézművességét. Zéró károsanyag-kibocsátásával az RZ segíti a Lexust a karbonsemlegesség és a fenntartható mobilitás felé vezető úton. Nem csupán az autó által vezetés közben nyújtott teljesítményen van a hangsúly, hiszen az újdonság teljes életciklusára odafigyelt a Lexus, kezdve az alkatrészbeszerzéstől a gyártáson és a birtokláson át egészen az esetleges selejtezésig. A Lexus Motomachi üzemében, ahol az RZ gyártása folyik majd, a legnagyobb károsanyag-kibocsátással járó folyamatoknál már új módszereket használnak. Az RZ a következő lépés a Lexus stratégiájában, amelynek végeredményeképp Nyugat- és Közép-Európában 2030-ra 100 százalékban BEV modellekből áll majd a márka kínálata. Az új modellre hamarosan előfoglalási lehetőséget kínál a Lexus, az első példányok pedig 2022 végén jutnak majd el az európai tulajdonosokhoz.
Drámai külső formaterv
A Lexus megragadta a BEV modellek által kínált formai szabadságot, hogy olyan járművet hozzon létre, amely jelentősen eltér a hagyományos autóktól, és a Lexus „Next Chapter” formanyelvét képviseli. Ez a stílusszemlélet egyedi megjelenést és arányokat biztosít, amelyeket a jármű dinamikus teljesítménye ihletett. A formai filozófia lényeg az „akadálytalan E-mozgás”, amely a BEV modellek jellegzetesen erőteljes karakterét és kiváló gyorsulási képességét kívánja kifejezni. A végeredmény pedig egy új, egyszerű forma, amely képes megragadni a technológiai evolúció, a funkcionalitás és a teljesítmény lényegét.
Az orsóformájú hűtőrácstól a különleges orrkialakításig
Az RZ orrkialakítása rögtön egyértelművé teszi, hogy egy akkumulátoros elektromos modellről van szó. A belső égésű erőforrás hiányában a tervezők lejjebb húzhatták az autó frontrészét és csökkenthették a légbeömlők számát. Az orsóformájú hűtőrács az elmúlt évtizedben a Lexus egyik jellegzetes stíluselemévé vált, ám mivel az RZ esetében nem volt szükség ekkora légbeömlőre, a karakteres elemet a karosszéria részévé tették, ezzel megőrizve a márka identitását. Az autó megjelenését az teszi igazán egyedivé, hogy a hűtőrács helyén lévő elem a karosszéria színében pompázik, míg a két oldalán fekete szín biztosítja a kontrasztot. A jóval nagyobb formai szabadságnak köszönhetően szélesebb első kerékjárati ívekkel válhatott még erőteljesebbé az autó kiállása. Ezt a hatást az opcionális kéttónusú fényezés fokozhatja tovább, amely a tető fekete színét az első gépháztetőre is kiterjeszti. Az új első fényszórók tökéletesen illeszkednek az orsószerű orrkialakításba. Különösen vékony kialakításukkal a jellegzetes L alakot formázó nappali menetfények még nagyobb hangsúlyt kapnak, míg a tompított fényszórók és az irányjelzők kevésbé szembetűnők.
Erőteljes sziluett
Az autó profilja hátrafelé haladva igazán kifinomult sziluettet rajzol ki. Az élesre húzott frontrész erőt sugall és mozgásra ösztönöz, míg a masszívabb hátsó kialakítás az autó SUV tulajdonságait hangsúlyozza ki, mint a kiváló helykínálat és lenyűgöző menetképességek. A hosszú, 2850 milliméteres tengelytáv szintén nagy hatással van az összképre, hiszen alacsony súlypontot és kiváló súlyeloszlást ígér. A kerekeket – amelyek alapfelszereltségként 18 colos, de a magasabb szinteken akár 20 colos keréktárcsákkal vannak szerelve – gyakorlatilag kitolták az autó sarkaiba.
Látványos hátsó formák
Az akkumulátoros elektromos karakterhez az RZ hátsó kialakítása is hozzájárul, köszönhetően a látványos, csúcstechnológiát sugalló megoldásoknak. A megosztott hátsó légterelő még organikusabbá teszi az újdonság megjelenését, és hozzájárul a stabilitáshoz is. Az autó teljes szélességében végighúzódó fényív a Lexus formanyelvének jellegzetességévé vált. Az RZ esetében ezt élesre, alul és felül egyaránt a lehető legvékonyabbra húzták, ezzel a letisztultság és a pontosság benyomását keltve.
A Lexus Driving Signature
Az RZ menetteljesítményeinek és karakterisztikájának kialakítása során a Lexus Driving Signature filozófia megszilárdítását tartották szem előtt a tervezők – a cél a magabiztosság, a jó irányíthatóság és a kényelem biztosítása volt, legyen szó bármilyen szituációról. A BEV modellek erősségeit kihasználva pedig még tovább tudtak lépni, kihozva a maximumot a gyors reakciók és a precizitás terén. A Lexus kiemelt figyelmet szentelt annak, hogy az autó mindig a vezető szándékának megfelelően reagáljon, ezzel egyaránt kényelmessé és izgalmassá téve a használatát. Takashi Watanabe főmérnök az úgynevezett „Természetes” teljesítménykoncepcióra épített az autó fejlesztése során. Arra koncentrált, hogy a vezetési élmény természetesnek hasson, és az RZ pontosan a vezetőjének szándékait kövesse az opcióként elérhető, világelsőként bemutatkozó egymozdulatos, steer-by-wire kormányzáson és a DIRECT4 összkerékhajtáson keresztül. Kiemelt figyelmet fordítottak arra is, hogy az autó mindig jó kilátással és pontos visszajelzésekkel szolgáljon pilótájának, valamint minden pillanatban ellenőrzés alatt legyen a jármű viselkedése.