Lerakta a magyarországi hidrogén alapú társadalom alapjait a Mirai hazai bemutatása
Mától Magyarországon is megrendelhető a világ első sorozatgyártású hidrogén üzemanyagcellás személyautója, a melléktermékként tiszta vizet kibocsátó Toyota Mirai vadonatúj, második generációja. A Toyota Mirai magyarországi bemutatását és az első példány forgalomba helyezését a Linde által telepített első, egyelőre nem közforgalmú magyarországi hidrogén töltőállomás átadása tette lehetővé. A hidrogén üzemanyagcellás technológiában rejlő potenciál messze túlmutat a közúti közlekedés, tömegközlekedés és áruszállítás megreformálásán, új alapokra helyezheti a vasúti, vízi és légi közlekedést épp úgy mint az épület energetikát – ezért is beszélnek a szakértők a kőolaj alapú társadalomról a hidrogén alapú társadalomra való fokozatos átállásról. Magyarország első forgalomba helyezett és immáron megrendelhető hidrogén üzemanyagcellás elektromos autójaként a Toyota Miraira óriási szerep hárul majd a technológia hazai megismertetésében és népszerűsítésében. A 2014-ben bemutatott első generációt 2021-ben leváltó vadonatú modellben az üzemanyagcellás rendszert teljesen újratervezték, az összes fődarab tömegét és méretét jelentősen csökkentették. Az új platform lehetővé tette egy további (harmadik) hidrogéntartály beépítését. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a hatótávolság 30 százalékkal, kb. 650 kilométerre növekedjen, az utántöltés pedig kevesebb mint öt perc alatt megvalósítható, ezzel Toyota Mirai kínálja a legélhetőbb abszolút zöld opciót a közlekedésben. A gazdaságossági jellemzők mellett a Toyota mérnökök és formatervezők ugyanakkor a formatervre és a vezetési élményre összpontosítva még emocionálisabbá a Mirai kisugárzását, így az autó méltán lehet a jövő abszolút zöld meghajtásának hírnöke.
A jövőbeni hidrogénalapú fenntartható társadalomban a hidrogén egy nagy mennyiségben rendelkezésre álló, hatékony energiahordozó
és energiatároló lesz. Ez az anyag képes elősegíteni a zéró karbonkibocsátású mobilitást, ráadásul nemcsak közúti járművekben, hanem vasúton, a hajózásban, a repülésben, az iparban, az üzleti életben és az otthoni felhasználásban is. A hidrogén fenntartható módon tárolja a megújuló energiát, és bárhová elszállítható. A Toyota 1992-ben kezdte meg a hidrogén üzemanyagcellás elektromos jármű fejlesztését, és 2014-ben mutatta be a Mirai szedánt a világpiacon. Az áttörés kiindulópontját az adta, hogy világszinten a vállalat rendelkezett a legnagyobb tapasztalattal a hibrid technológiában – ez a technológia pedig stabil alapot jelent a legkülönbözőbb elektromos hajtásláncok széles palettájához. A hibrid technológia alapkoncepcióját sikeresen használták fel hibrid elektromos (HEV), konnektorról tölthető hibrid elektromos (PHEV), akkumulátoros elektromos (BEV), és a Miraitól kezdődően üzemanyagcellás elektromos (FCEV) járművekhez. Mindegyik megoldás más-más mobilitási igényhez jelent előnyt: a BEV-k rövidebb utakra és városi környezetbe valók, a HEV-k és a PHEV-k általános használatra és hosszabb távú személyszállításra, az FCEV technológia pedig nagyobb személyautókba, nehézgépjárművekbe és tömegközlekedésben használt járművekbe való.
Világszerte, mindenhol széles körben ismertté és elfogadottá téve a technológiát, több millió tonna széndioxid-kibocsátást váltva ki hibridjeivel. Az új generációs Mirai bemutatásával olyan autó született, amely újabb szintre emeli az FCEV technológiát, és dinamikus, kortárs megjelenésével és élvezetesebb menettulajdonságaival még vonzóbb a vásárlók számára. A teljesen újratervezett üzemanyagcellás rendszernek, a belső egységek intelligens elrendezésének és a hatékony aerodinamikai kialakításnak köszönhetően a hatótávolság megnövekedett, és akár 650 km is lehet. Mindez úgy, hogy az autó tiszta vízen kívül semmilyen anyagot nem bocsát ki. A közel negyed évszázadnyi sorozatgyártás alatt a Toyota több mint 18 millió hibrid autót értékesített
Növekvő üzemanyagcella-eladások
Az új Mirai modellel az eddiginél komolyabb, nagyobb piaci elérést és jelenlétet céloz meg a Toyota, ennek megfelelően az üzemanyagcella-gyártás is emelkedőben van a márkánál. A 2020. decemberi Kenshiki Fórumon elhangzottaknak megfelelően, a Toyota Motor Europe várakozásai és piaci előrejelzései alapján (lásd lejjebb), a cég az üzemanyagcellás rendszerek iránt igény tízszeres növekedésére számít már rövid távon is. A Mirai új generációjának sikereihez a friss modell korábbinál nagyobb teljesítménye és elődjénél közel 20 százalékkal kedvezőbb ára is komolyan hozzájárul. A hidrogén gáz elérhetősége az ellátó infrastruktúra fejlődésével párhuzamosan egyre javul, a töltőállomások száma folyamatosan emelkedik, és több piacon kormányzati, állami támogatás is segíti a tiszta autózás új válfajának terjedését.
„A Toyota nagy jövőt és lehetőségeket lát a hidrogénben, mint üzemanyagban. Célunk nemcsak a mobilitás fejlesztése, hanem ezzel párhuzamosan a közlekedési környezetterhelés jelentős csökkentése is az üzemanyagcellás elektromos autók sorozatgyártása és terjesztése révén. A hidrogénből elektromos áramot előállító cellával hajtott elektromos autók hatótávja hosszú, tankolásuk gyors, és működésük közben kizárólag vízgőzt bocsátanak a környezetbe. Hatalmas lehetőségek rejlenek ezekben tiszta üzemű a járművekben. A Toyota 2014-ben mutatta be a Mirai első generációját, a világ első, kereskedelmi forgalomban is megvásárolható üzemanyagcellás autójaként. A cél már akkor is az volt, hogy a márka ezzel a lépéssel megnyissa az utat a jövő hidrogénalapú energiatermelésre épülő társadalmának építése előtt. Eddig több mint 12.000 Mirai talált gazdára világszerte, mintegy szimbolikus első lépésként megnyitva az utat a hidrogén általános használata, és vele az üzemanyagcellás autók terjedése felé. Az infrastruktúra vártnál lassabb fejlődésével együtt az üzemanyagcellás autók iránti kereslet is lassabban bővült az elmúlt években, és ezen a téren még ma is van hová fejlődni. A vásárlói visszajelzések alapján a hatótáv növelése mellett a hátsó ülések kényelmének fokozása is különösen fontos szempont volt az új Mirai fejlesztése során. Az üzemanyagcellás autók iránti vásárlói igények felkeltésének és növelésének fontos feltétele a menetjellemzők javítása mellett a járművek még vonzóbbá tétele annak ellenére is, hogy az utántöltő infrastruktúra egyelőre korlátozott. Meghallgattuk korábbi vevőinket, és az ő igényeik alapján alaposan átterveztük a Mirait. A cél az volt, hogy a célcsoport izgalmasnak, vonzónak találja az új modellt. A jelmondatunk ez volt: “élvonalbeli technika az élvezetes jövőért”, ami annyit tesz, hogy az autó legyen stílusos egyéniség, és keltsen érzelmeket. Az új Mirai a lehető legfejlettebb biztonsági rendszerekkel érkezik. Olyan autót akartunk készíteni, amit az emberek mindig örömmel vezetnek majd; egy autót, ami mutatós és vonzó, és amelynek menetdinamikája és készséges gázreakciói azonnal mosolyt csalnak a vezető arcára. Szeretném, ha a vásárlók azt mondanák, hogy ’Azért választom a Mirait, mert egyszerűen kell nekem ez az autó, ami ráadásul még FCEV is’. Nagyon remélem, hogy az új Mirai révén fontos segítséget nyújthatunk a hidrogénalapú társadalom megszületéséhez.” – avat be Yoshikazu Tanaka, a Toyota Mirai főmérnöke.
Tiszta üzemanyagcellás autózás – több érzelemmel
A korábbinál érzelemdúsabb formák környezetvédelmi értékein túl is izgalmassá és vonzóvá teszik a Mirait. A karosszéria áramvonalas, az autó alacsony, széles, és így különösen stabil hatást kelt. Az utastér kialakítása vezetőközpontú és barátságos, finom tapintású anyagokkal, felületekkel és hangulatvilágítással. Az új Mirai fejlesztőinek egyik fő célkitűzése volt, hogy több érzelmet vigyenek az autóba, kifejezetten annak érdekében, hogy az új modell ne csak különleges és gazdaságos hajtáslánca, de megjelenése és vezetési élménye miatt is vonzó legyen. Az elődénél sokkal modernebb és feltűnőbb megjelenésű karosszéria alapja a Toyota új GA-L jelű platformja, amely szerkezetében is a lehető legtöbbet hozza ki a hidrogénhajtásból.
Folyt. köv.!