Lexus RZ 450e menetteljesítmények

  • Az RZ teljesítményét a Lexus Driving Signature filozófia határozza meg a magabiztosság, az irányíthatóság és a kényelem jegyében
  • A Lexus először kombinálta az e-Axle elemeket a DIRECT4 összkerékhajtással
  • Az e-TNGA platformra épülő, kiemelkedően merev karosszéria precíz, gyors reakciókat biztosít
  • A mechanikus összeköttetést nélkülöző, steer-by-wire kormányrendszerrel szerelt One Motion Grip 2025-ben mutatkozik majd be az RZ-ben

A Lexus Driving Signature

A Lexus Driving Signature megvalósítása volt az elsődleges cél az RZ menetdinamikai képességeinek fejlesztése és az autó alapvető jellemzőinek kialakítása során – a magabiztosság, az irányíthatóság és a kényelem biztosítása volt a legfontosabb minden körülmények között. A BEV modellek sajátos tulajdonságaiból származó előnyöket – mint a gyors reakciók és a kiemelkedő pontosság – még tovább erősítették a mérnökök. Ennek elérése érdekében a Lexus segítségül hívta az elektromos járműtechnológiák terén szerzett sokéves úttörő tapasztalatát, amelyek az eredeti, 2004-es hibrid RX 400h modellig nyúlnak vissza.

A Lexus gondoskodott arról, hogy az autó mindig a vezető szándékainak megfelelően reagáljon, így a vezetés kényelmes és izgalmas – még azok számára is, akik nem korábban nem vezettek BEV modelleket. vezetni. Ennek eredménye, hogy a Lexus Driving Signature filozófia egy új, BEV dimenzióval bővült, amelyet a kifinomult, lineáris és nyugodt reakciók, az irányítás érzése és a járművel való szoros kapcsolat testesítenek meg. Ezek a tulajdonságok határozzák meg az új Lexus modellek karakterét is.

Ezek vonatkoznak a „The Natural” koncepcióra is, amelyet Takashi Watanabe főmérnök és csapata álmodott meg az autó fejlesztése során. A természetes vezetési élményre összpontosítottak: az autó a vezető kívánságainak megfelelően viselkedik, köszönhetően az opcionális One Motion Grip kormányrendszernek és a precíz DIRECT4 összkerékhajtásnak. Különös figyelmet fordítottak arra, hogy a vezető kiváló kilátással rendelkezzen, valamint az autó pontos visszajelzéseket és minden körülmények között stabilitást biztosítson.

Karosszériafelépítés

Az RZ BEV-specifikus platformja eleve erős alapot biztosít ahhoz, hogy egy kiemelkedő merevséggel rendelkező járművet építsenek rá. Számos fejlett technológiát alkalmaztak a mérnökök, beleértve a lézervágást és a lézerhegesztést a küszöbelemeknél, valamint az extra erősítéseket az illesztéseknél a torzulás csökkentése vagy megelőzése érdekében. A lézerhegesztés lehetővé tette a vastagabb küszöbelemek használatát, szükségtelenné téve a ponthegesztéshez elengedhetetlen részeket. Más pontokon széles körben alkalmazták a szerkezeti ragasztót (összesen 1,79 m), a lézerhegesztést és a rövid osztású hegesztést (példátlanul nagymértékben), hogy növeljék az illesztési területet és nagyobb merevséget kapjanak.

A hátsó ajtónyílások minden sarkában nagy szilárdságú habot használnak, hogy megerősítsék a deformációra különösen érzékeny területeket. Ez egyben csökkenti a zajt és a vibrációkat is. Az autó hátsó része dupla gyűrűs vázzal rendelkezik, amely segíti visszanyerni a stabilitást kanyarodás vagy sávváltás után.

Elöl a merevítők és a hűtő vastagabb tartóelemei csökkentik az oldalirányú deformációt. A merevséget a felfüggesztés toronymerevítői, valamint az első és hátsó lengéscsillapítók tovább növelik.

A vezető is érezheti az autó merev szerkezetéből adódó előnyöket a kiváló egyenesfutásnak, valamint a precíz irányíthatóságnak és kormányreakcióknak köszönhetően, melyek hozzájárulnak a Lexus Driving Signature filozófiához hű kiváló kezelhetőséghez és magabiztossághoz.

Tömegcsökkentő felépítés

Az autó szerkezetének megerősítése növeli a tömegét is, ami viszont hatással van az energiafogyasztásra és a menetdinamikára. Ennek ellensúlyozására a Lexus különleges anyagokat és egyedi módszereket alkalmazott a váz tömegének csökkentésére, növelve ezzel a hatótávolságot a karosszéria merevségének befolyásolása nélkül. Az autó feljebb helyezkedő alkatrészei esetén élvezett elsőbbséget a tömegcsökkentés, így megőrizve az alacsony súlypontot és megelőzve a kanyarokban tapasztalható karosszériadőlést.

Például könnyű, 1470 MPa-os acélt használtak fel a tető középső részében megerősítésére, valamint fércelt anyagot az első és a középső oszlop megerősítésére. A motorháztető alumíniumból készült, az ajtóknál és a kerékjáratoknál található díszlécek, valamint a hátsó ajtó betétjei pedig könnyű, öntött műgyantából vannak, így kevesebb anyagot használnak, de merevek és könnyűek maradnak.

Zaj- és rezgésszabályozás

Bár az akkumulátoros elektromos hajtáslánc kevesebb zajt bocsát ki, mint a belső égésű motorok, csendes működése feltűnőbbé teszi az út és az autó környezetének neszeit. Az RZ mérnökei és tervezői prioritásként kezelték annak biztosítását, hogy az utastér megfelelően nyugodt és csendes legyen. Ehhez három részből álló stratégiát alkalmaztak: szabályozták a zajokat, megakadályozták, hogy azok bejussanak a kabinba, illetve különös figyelmet fordítottak a hátsó üléseken tapasztalható hangokra.

A zaj- és rezgéscsökkentő intézkedések közé tartozik a motorháztető körkörös tömítése, amely megakadályozza a légáramlást a réseken keresztül, csökkentve a zavaró hangokat. Ugyanígy az RZ utasterében a műszerfal vastagságát is felülvizsgálták, hogy csökkentsék a perifériás részek közötti távolságot, és jobb zajszigetelést és hangelnyelést érjenek el.

A nagy tetőfelület az egyik elsődleges zajforrás utazás közben. Ennek megoldására egy rezgéscsillapító lemezt alkalmaztak, amely merevebbé teszi a tetőszerkezetet, és jelentős hatást gyakorol a zajokra és rezgésekre is. Az egyéb intézkedések közé tartozik az első és a középső oszlopok alján lévő habbevonat, az első és hátsó ajtók akusztikus üvegezése, valamint a bélések és a szigetelőanyag elhelyezése a burkolatokban, a műszerfalban, a motorháztetőben, a légterelőknél és a kerékjáratokban.

Az RZ-ben az aktív hangszabályozás új verziója található, amely térhangzás segítségével zajszűrő frekvenciákat juttat be az utastérbe az audiorendszer hangszóróin keresztül.

Hatékony és kompakt elektromos e-Axle

Az RZ az első sorozatgyártású modell, amelyben helyet kapott a Lexus új e-Axle megoldása, amelyet kifejezetten a BEV modellekhez terveztek. Ez egy kompakt, moduláris csomag, amely egy motorból, egy hajtóműből és a hajtott kerekek között elhelyezett PCU-ból (Power Control Unit) áll. Az RZ elöl és hátul is rendelkezik egy-egy e-Axle egységgel, amelyek a DIRECT4 összkerékhajtás-vezérlőrendszerrel (részletek lent) együttműködve a körülményeknek megfelelően állítják be a jármű hajtását, tapadását és erőeloszlását. Az e-Axle megoldások csendesek, hatékonyak és precíz adják át a teljesítményt.

Az első elektromotor 150 kW-ot, a hátsó pedig 80 kW-ot ad le, így összesen 230 kW összteljesítménnyel rendelkezik a rendszer. Az RZ kiváló energiahatékonyságot tud felmutatni, hiszen fogyasztása a kombinált WLTP ciklusban 16,8-187,7 kWh/100 km között mozog a kerékmérettől és az adott példány felszereltségétől függően.

Kompakt méreteik – rövid első e-Axle és alacsony hátsó e-Axle – hozzájárulnak az autó helykihasználásához, hiszen több teret engednek az utastérben, alacsonyabb csomagtérpadlót tesznek lehetővé, valamint több helyet biztosítanak az elektromos járművek akkumulátorának padló alatti elhelyezéséhez.

DIRECT4 összkerékhajtás-vezérlés

A DIRECT4 egy exkluzív Lexus technológia, egy olyan intelligens rendszer, amely folyamatos és zökkenőmentes egyensúlyt biztosít az első és a hátsó tengely nyomatékeloszlásában. Az eredmény pedig nyugodt menetdinamika és stabilitás, míg az intuitív kezelhetőség erősíti a vezető és a gép közötti kapcsolatot.

A rendszer ECU (Engine Control Unit) érzékelőket használ arra, hogy összegyűjtsön és értékeljen számos különböző adatot – beleértve a jármű sebességét, a kormányzási szöget és a G erőket – majd ezekre reagáljon. Ezekből a bemeneti adatokból kiszámítja és azonnal alkalmazza a megfelelő nyomatékot minden e-Axle esetén, hogy így maximalizálja az adott útfelületen elérhető tapadást. Az első/hátsó forgatónyomaték-eltolódás ezredmásodpercek alatt állítható – gyorsabban, mint bármely mechanikus rendszer esetén.

Előnyei különböző körülmények között is tapasztalhatók: –

  • Indulás – a hajtóerő biztonságosan jut el mind a négy kerékhez
  • Egyenesfutás – a jármű állandóan stabil marad
  • Belépés egy kanyarba – az irányváltás zökkenőmentes
  • Kormányzás kanyarban – a kormányzás jó visszajelzéseket ad
  • Kigyorsítás a kanyarból – a vezető könnyen tarthatja a megfelelő ívet
  • Kilépés a kanyarból – magabiztos, közvetlen gyorsulás

Az első/hátsó hajtónyomaték egyensúlya az ideális teljesítmény elérése érdekében van beállítva. A különböző vezetési helyzetekben való eloszlás részleteit az alábbi táblázat mutatja.

Vezetési helyzetNormál nyomatékeloszlásPotenciális nyomatékeloszlásCél
Elindulás60 : 4020 : 80A nyomatékot hátrafelé viszi a tapadás és a stabilitás fokozása érdekében.
Egyenesfutás70 : 3040 : 60A nyomatékot az egyenesfutás stabilitásának optimalizálása és a hatékonyság javítása érdekében osztja el.
Kanyarodás75 : 2520 : 80Kanyarban nagyobb nyomatékot küld hátrafelé a rendszer, hogy magabiztosan tudja követni az ívet és a kanyarból való kilépéskor jó gyorsulásérzetet biztosítson.