Lopott autók TOP10-es listája

A vezess.hu  idén is kikérte az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK) a tavalyi gépjárműlopással kapcsolatos adatokat. Eszerint összesen 561 darab gépjárműre, ebből pedig 351 személyautóra adtak ki körözést tavaly. Évtizedes összevetésben kimondottan alacsony számok, ám a mögöttünk álló időszakban gyakorlatilag évről évre megtapasztalt látványos csökkenés megtörni látszik.

2007-ben csak személyautóból még 7584 darabot lovasítottak meg a bűnözők, majd többévnyi tartós csökkenés után 2010-re 5864-ig ment le a szám, aztán két évig ismét növekedett a tolvajlás mértéke, 2012-ben immár 6920 autót vittek el. 2015-ben kedvezőbb volt a kép, 2414 személyautóra adtak ki körözést, 2019-ben pedig már csak 503 személyautóra. Az ORFK most kiadott friss táblázataiból a kedvező összkép mellett ugyanakkor az is kiolvasható, hogy néhány márka tulajdonosai mégiscsak izgulhatnak.

2021-ben Magyarországon Simsonokra adott ki a rendőrség a legnagyobb számban körözést. Az egyik hirdetési újság által 63 darab eladásra kínált Simsonra 72 lopás jut, míg Opelből 6140-et kínálnak, közben 60-ra adtak ki körözést tavaly.

Ismeretlen a robogók és nagymotorok aránya az eltűnt Yamaháknál, Suzukiknál, Apriliáknál és a többi márkánál.

2021-ben körözött személyautók TOP10-es listája: 

  1. OPEL 56
  2. SUZUKI 47
  3. VOLKSWAGEN 40
  4. FORD 24
  5. RENAULT 20
  6. PEUGEOT 17
  7. MERCEDES 15
  8. TOYOTA 14
  9. ŠKODA 14
  10. AUDI          14
  11. FIAT 14

Ám ha összevetjük az adatokat az egy esztendővel korábbi számokkal, máris kibukik egy pár változás 2020-ról 2021-re:

  • megugrott például a Volkswagenek lopása (29 vs. 40),
  • eközben kevesebb, mint felére esett a Fordok eltűnése (56 vs. 24)
  • 15 százalék felett nőtt a Suzuki személyautók körözése (40 vs. 47)
  • és újra ott van a Lada a top 20-ban.

Összességében szerencsére alacsony számokról beszélünk, ezért a pár darabos változásokból nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. A Ford-tulajdonosoknak azért mindenképpen jó hír a százalékosan igen jelentős javulás.

A kedvező folyamatok elindulása után már az évtized közepén indokolt volt feltenni a kérdést: minek köszönhető az autólopások visszaesése? Igencsak nehezen megválaszolható kikezdhetetlenül, hogy miért nem követnek el valakik egy bűncselekményt, ennek egyik lehetséges oka például az, ha az erre szakosodott bandák tagjait leülteti a rendőrség. Sok ilyen sztori volt az elmúlt öt-hat-hét évben, ritkán varrt műbőrből focit ennyi tolvaj a rácsok mögött, mint manapság.

Ok lehet az is, hogy 2014 áprilisában felállt az autótolvajok elleni önálló nyomozócsoport az ORFK-n. Többek között elérték, hogy bűncselekménynek számítson a hazai jogrendszerben, amikor egy gépjármű komputerében átírják az alvázszámot. Sikerült több „harkályt” – alvázszámok átütőit – lefülelniük, kulcsmásolókat, számítógépeseket vontak eljárás alá, felszámoltak több illegális nyomdát a BRFK társosztálya és a NAV bevonásával. Ezekben mások mellett hamis forgalmik és matricák is készültek.

Mindezek az ügyek talán el is vesznek különféle rendőrségi adatbázisokban, akad azonban egy tényleg kézzelfogható adat. Meg lehet nézni, hogy az eltűnt és körözés alá vont járművek közül mennyit talál meg utólag az ORFK, ez a nyomozás-eredményességi mutató.

Mindig is borzasztó nehéz dolguk volt ezen a területen a rendőröknek, ősidők óta az egyik leggyakoribb sorsa a lopott autóknak nálunk az alkatrészre bontás.

Az évtized elején meglehetősen szerény számokat tudott felmutatni a rendőrség, 2011 és 2013 között tulajdonképpen stagnált az adat (7,5 százalék, majd 6,4, aztán 8 volt). Ezt követően kezdték el célirányosan, központi egységként a munkát 2014-ben. Az első teljes évükben, 2015-ben már 17,6 százalék lett az eredményességi mutató. Úgy, hogy a csapatnak nem is ez lett a feladata, sokkal inkább a csoportok felszámolása és a megelőzés.

Azóta még jobb a helyzet, 2020-ban a körözött gépjárművek esetén már 42 százalék volt az eredményességi mutató, míg a személyautóknál valamivel ennél is magasabb, 43,6 százalék. Ez persze még mindig azt jelenti: a lopott autóknak több mint a fele nem kerül elő többé – derül ki az anyagból.

Egyről azonban nem szabad megfeledkezni: ellophatatlan autó nincs, ezért érdemes védelemre, a riasztásra áldozni, mert egy profi, ránézésre felméri mivel van dolga, és két autó közül azt viszi el, amelyikkel kevesebb a gondja és gyorsabban végez.