Lukyanuk vezet Ingram előtt a Rally Hungary-n

*Az orosz Lukyanuk életben tartja esélyét a bajnoki címre, Habaj kiesett a szezonzárón

*A legjobb magyarként Turán Frigyes a harmadik helyről várja a folytatást

*Sokan kiestek, köztük a tavalyi és az idei magyar bajnok, Herczig dolgát pedig 3 defekt nehezítette

Alexey Lukyanuk továbbra is versenyben van azért, hogy megvédje Európa-bajnoki címét, miután az első helyen zárta az idényzáró Rally Hungary szombati napját Citroën C3 R5-ösével.

Az orosz 44.4 másodperces előnnyel tért vissza szombat este a nyíregyházi szervizparkba – egy igazán eseménydús, komoly kihívást jelentő nap végén.

A szombati hat gyorsasági szakaszból négyet megnyert, az ötödiken elszenvedett defektje után sem esett vissza, és a mezőny éléről várhatja a folytatást. Ettől függetlenül úgy tűnik, hogy Chris Ingram magabiztosan halad pályafutása első FIA ERC-bajnoki címe felé.

„Nem tudjuk, hogy jobb volt-e az élről rajtolni vagy sem, de ez a verseny így is egy nagy lutri a tapadás és a körülmények miatt – mondta Lukyanuk. – Néha véletlenül rátaláltunk ugyan a tapadásra, de extrém körülmények vannak, és nem kifejezetten kellemesek. Már most a holnap miatt aggódunk, amikor esni fog, hiszen szárazon is csúsztak az utak.”

A nehéz szakaszokon sok volt a defekt, kicsúszás, így igazán változatosan alakult a Rally Hungary, amely 2003 óta az első Európa-bajnoki futam Magyarországon.

Lukasz Habajnak speciel nem hozott szerencsét, mert bár bajnokaspiránsként érkezett Nyíregyházára, előbb a shakedown-on csúszott az árokba, ami miatt csak a 17. pozícióban rajtolhatott, majd pedig szombaton kiesett, és nem is szuperralizik, hiszen számára elúszott az esély a végső sikerre.

Az Európa-bajnoki pontverseny összetett éllovasa, Chris Ingram azonban felzárkózott a második helyre – anélkül, hogy fikarcnyi kockázatot is vállalt volna a nap folyamán.

„Minden verseny nehéz, de ez még a szokásosnál is nehezebb – nyilatkozta Ingram, aki éppen hogy lecsúszott a junior ERC-bajnoki címről, most azonban megszerezheti az abszolút elsőséget. – Egyelőre minden a tervek szerint alakul, nem kockáztatok, mert nincs rá szükség. Nem kell nyernem az Európa-bajnoki cím megszerzéséhez. Elképesztő egyébként, hogy milyen sok ember van a pályák szélén, itt tényleg szeretik az emberek a ralit.”

A magyar versenyzők közül Turán Frigyes áll a legjobb helyen az összetettben – a nap utolsó gyorsasági szakaszán felkapaszkodott a képzeletbeli dobogóra! S ha már sikerült, szeretné is megtartani ezt a pozíciót.

„Jól taktikáztunk, okosan felépített napon vagyunk túl – mondta Turán. – Nagyon élveztük az egész napot, talán azért is, mert szeretjük a nehéz körülményeket. Már igazán rám férne a siker, úgyhogy szeretném megtartani a pozíciómat, a magyar értékelésben vezetünk, az Európa-bajnokiban harmadikok vagyunk, nem is reménykedtem ilyen helyezésben. S hogy mi lesz ha holnap esik? Feltesszük az esőgumit…”

Velenczei Ádám az abszolút hatodik helyen áll (amit kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhet), s bár az Európa-bajnoki mezőnybe nem nevezett, nincs oka a szégyenkezésre, az eredménye akkor is figyelemre méltó.

„Nagyon rosszul indult számunkra a verseny, mert az első gyorsaságin rögtön kaptunk egy defektet, de szerencsére utána rendeztük a sorainkat, és attól kezdve már minden rendben volt – mondta Velenczei. – Nagyon nehéz volt a sáros pályákon autózni, de igyekeztünk, és a körülményekhez képest nagyon jól állunk: másodikok vagyunk a magyar értékelésben és hatodikok az Európa-bajnokiban. Persze, nagyon hosszú még ez a verseny, éjszakára mondja az esőt, ráadásul holnap következik a legnehezebb gyorsasági szakasz, a telkibányai. Nekünk elsősorban a magyar vetélytársakra kell figyelni, hiszen a bajnokságban lehetünk még másodikok is, de negyedikek is, úgyhogy fegyelmezetten autózunk majd.”

A négyszeres abszolút bajnok Herczig Norbert az ERC-mezőny egyik állandó magyar tagja, de eddig nem éppen úgy alakult számára a Rally Hungary, ahogy tervezte.

„A huszonhárom év alatt nem történt velem olyasmi, mint ma: egy nap alatt három defektet kaptunk – ráadásul miközben általában szoktam tudni, hogy hol kapom ezeket, most elképzelésem sincs róla… – mondta Herczig. – Kicsit úgy érzem magam, mint az ökölvívó, aki harcol, kap egy pofont, padlóra kerül, feláll, megint kap egy pofont, megint padlóra kerül, feláll, majd jön a megváltó gong, esetünkben a nap vége. De most egy kicsit megpihenünk, felállunk és megyünk tovább. Hazai pályán ugyanis kutya kötelességünk ezt tenni.”

Sajnos nagy magyar vesztesei is voltak a napnak: a magyar bajnoki címet korábban elhódító Vincze Ferenc sokáig a második (!) helyen állt, ám előbb egy defekt miatt visszacsúszott, majd a versenyautója motorja kezdett melegedni, úgyhogy ki is állt. A tavaly a bajnoki címet éppen itt, Nyíregyházán elhódító Hadik András pedig sajnos lecsúszott az útról a napi utolsó, már sötétedés után megtartott szakaszon, és nem tudta befejezni a napot. Az ERC-mezőny másik állandó magyar tajga, ifj. Érdi Tibor a harmadik szakaszon esett ki, mert odaütötte az autója elejét és eltört a bal első lengőkar. A gyorsaságin megpróbálta megjavítani, de sajnos nem tudta, úgyhogy nem maradt más lehetősége, mint a szuperrali szabály adta lehetőséget kihasználva vasárnap újra elrajtolni.

RALLY HUNGARY, AZ ERC-SOROZAT 8. FUTAMA, NYÍREGYHÁZA

Abszolút sorrend 7 gyorsasági szakasz után: 1. Alekszej Lukjanjuk, Alekszej Arnautov (orosz, Citroën C3 R5) 1:06:39.4, 2. Ingram, Whittock (brit, Škoda Fabia R5) 44.4 másodperc hátrány, 3. Turán, Bagaméri (magyar, Škoda Fabia R5) 1:05.6 perc h., …6. Velenczei, Zsiros (magyar, Citroën C3 R5) 4:24.6 p h., 7. Herczig, Ferencz (magyar, Volkswagen Polo R5) 4:25.0 p h.