Luxusjármű a munkagépek között

Rég várt kényelmi szolgáltatásokkal szerelte fel a platós Land Cruiser 79 csúcs-haszonjárművet a Toyota. A funkcióbővítéshez kozmetikai beavatkozás is társult; az így nyert limitált kiadás igazi kincs az offroad-piacon – sajnos, csak jobb kormányos kivitelben.

Futóművében és felszereltségében egyaránt komfortosabb lett a világ legrobusztusabb haszonjárműve. Ezzel párhuzamosan a terepképességei is javultak a Toyota Land Cruiser 79-esnek.

A Toyota Land Cruiser 70-es szériája 1984-ben mutatkozott be. Azóta érdemi módosítások nélkül tartja pozícióját a piacon, és számít a legkiválóbb strapabíró munkaeszköznek azokon a piacokon – Latin-Amerikától Afrikán át Ausztráliáig –, ahol az embereknek nem csupán a megélhetése, de sokszor az élete is azon múlik, mennyire megbízható a terepjárójuk. Ha 35 év alatt nem is vált elavulttá az autó, a vásárlók egy része ma már többet vár el munkagépétől, mint egy emberöltővel ezelőtt. Ezért a Toyota egy limitált széria erejéig modern kényelmi funkciókkal szerelte fel elpusztíthatatlan klasszikusát.

A Land Cruiser 79 modellből – azaz a széria platós tagjából – kifejlesztett különkiadás a világ egyik legősibb és legszárazabb sivatagáról, az Afrika délnyugati partvidékén húzódó, 2000 kilométeres Namibról kapta a nevét. Ezen a szinte teljesen lakatlan tájon teljesen magára van utalva az utazó, a rendkívüli távolságok miatt pedig nemcsak megbízhatónak, de komfortosnak is kell lennie a választott járművének. Ezt vadonatúj fejlesztésű futóművel biztosítja a Toyota: a két merevtengelyes, elöl csavarrugós, hátul laprugós gyári kialakítás megmaradt, de megnövelték a hasmagasságot, és komfortosabb lengéscsillapítókat szereltek be. Ezzel terepen nem romlottak az LC79 menettulajdonságai, aszfalton viszont kényelmesebb lett a rugózása.

Az autó továbbra is nélkülözi azokat a modern elektronikus segédrendszereket, amelyek terepen megkönnyítenék a pilóták dolgát – azokon a tájakon, ahol boldogulnia kell, inkább az „ami nincs, az nem is romolhat el” elvet vallják (ezért is kell kézzel állítani a külső tükröket). Helyette három zárható differenciálmű és a széria 225/95R16 helyett 265/75/R16 méretű Cooper Discoverer S/T Maxx abroncsok segítik az előrejutást. A széria abroncsoknál hét százalékkal nagyobb térfogatú gumik nem csak a stabilitást fokozzák, a homokos talajon alkalmazandó, alacsony nyomású üzemben még jobb tapadást biztosítanak.

A terepképességeket kiváló terepszöget nyújtó, fém első és hátsó lökhárítók javítják; elöl az elakadt járművek megtolását segítő babákkal és fényszóró-, valamint hűtővédő ráccsal kiegészítve. A funkcionális módosítások sorát a 4.5 literes, 202 lóerős, 430 Nm forgatónyomatékú V8-as dízelmotor lélegzését biztosító, magasra vezetett sznorkel biztosítja.

A Land Cruiser Namib Edition nemcsak ütőképesebb, de tetszetősebb is lett: egyedi hűtőmaszkján a szokásos márkalogó helyett hatalmas felirat hirdeti hovatartozását, a ragyogó megjelenésről két nagy fényerejű, kiegészítő reflektor gondoskodik.

A dupla fülke módosítása során szintén a végtelennek tűnő – adott esetben valóban hetekig tartó – utazások igényeit tartották szem előtt a tervezők. Az üléskárpit a lehető legstrapabíróbb kivitelű, a légkondicionálóból pedig külön csatornát vezettek a központi padlókonzolba: egy sivatagi expedíció során nem elsősorban az üdítőitalokat kell hidegen tartani, hanem a gyógyszereket vagy ellenmérgeket, így ez a megoldás ténylegesen életmentő lehet.

Szintén szimpatikus fejlesztés a tetőkonzol, amelyre modern LED térképolvasó fényeket szereltek. Ezek egyrészt erősebb megvilágítást biztosítanak, másrészt kevesebb energiát fogyasztanak. A konzolon kiegészítő tárolórekeszeket is találunk, egy speciális horog pedig a walkie-talkie headset zsinórjának a rögzítésére szolgál: így vészhelyzetben akkor is a kormány elengedése nélkül tarthat kapcsolatot a mentőszolgálattal a sofőr, ha térerő híján az alapfelszerelésként kínált audiorendszer Bluetooth mobiltelefon-kihangosítójának nem veszi hasznát.

Műszaki adatok

Toyota Land Cruiser 79 duplafülkés pickup (alapmodell)

Méretek és tömegek
Teljes hosszúság 5220 mm
Teljes szélesség 1790 mm
Teljes magasság 1960 mm
Megengedett legnagyobb össztömeg 3300 kg
Menetkész tömeg 2255 kg
Legnagyobb vontatható tömeg 3500 / 750 kg
Szállítható személyek száma 3500 / 750 kg
Hajtáslánc
Motor 4.5 literes 32 szelepes V8-as dízelmotor közös nyomócsöves befecskendezéssel
Erőátvitel ötfokozatú kézi sebességváltó
Hajtásképlet állandó összkerékhajtás
Legnagyobb motorteljesítmény 151 kW (202 LE) 3400/percnél
Legnagyobb forgatónyomaték 430 Nm 1200-3200/percnél
Üzemanyag-fogyasztás, vegyes ciklus 10,6 l/100 km
CO2-kibocsátás, vegyes ciklus szerint 281 g/km
Üzemanyagtartály térfogata 130 liter
Futómű
Fékrendszer elöl-hátul belső hűtésű tárcsafék
Felfüggesztés elöl csavarrugók, merev tengely, kanyarstabilizátor hátul laprugók, merev tengely
Fordulókör (keréknél mérve) 14,4 m
Szabad hasmagasság 283 mm
Terepszögek (elöl/hátul) 35/29
Legnagyobb gázlómélység 700 mm (10 km/h-nál)
Segédrendszerek
Audiorendszer 6,1 colos érintőképernyő, Bluteooth, hangvezérlés, vezeték nélküli zenei streaming, USB csatlakozó, 2 darab hangszóró, CD/rádió
Aktív biztonsági rendszerek kipörgésgátló, ABS, vészfékrásegítés, tempomat, elektronikus fékerő-elosztás, visszagurulás-gátló, VSC menetstabilizáló
Passzív biztonsági rendszerek 2 darab légzsák
Vezetőtámogatás tolatókamera, indításgátló

Fotók: Toyota, Cornel van Heerden