A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelt
Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2017. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról havonta és időarányos összehasonlításban
Hónap: november
MGE 2017. évre vonatkozó piaci előrejelzését az alábbiak szerint kommunikálta:
Idő arányosan: egész év I.negyedév 2.negyedév 3. negyedév havi átlag
Személygépkocsik 112 000 25 500 51 000 84 000 9 330
Kishaszon járművek 19 000 5 500 11 000 16 500 1 833
Nagyhaszon járművek 5 500 1 375 2 750 4 125 458
Motorkerékpárok 2 400 600 1 200 1 800 200
Autóbuszok 500 125 250 375 42
Előre jelzésünk az év eleji gazdasági környezetre vonatkoznak. Tartós változás esetén az előrejelzéseket év közben módosítjuk.
Új személygépjárművek és kishaszon járművek első forgalomba helyezése és két hónapon belüli kivonása:
2017 Nov |
Tárgyhó forgalomba helyezés piac |
Tárgyhó forgalomba helyezés piac változás |
Tárgyhó kivonás utáni piac |
Tárgyhó kivonás utáni piac változás |
Kumulált új autó forgalomba helyezés |
Kumulált új autó forgalomba helyezés változás |
Kumulált kivonás utáni piac |
Kumulált kivonás utáni piac változás |
db |
% |
db |
% |
db |
% |
db |
% |
|
Személygépjármű |
12368 |
30.9% |
11155 |
46.2% |
105421 |
21.4% |
90207 |
25.1% |
Kishaszon jármű |
2114 |
13.5% |
1991 |
19.6% |
17606 |
-6.8% |
15584 |
-6% |
2017 Nov |
Tárgyhó |
Tárgyhó változás |
Kumulált |
Kumulált változás |
db |
% |
db |
% |
|
Motorkerékpár |
107 |
55.1% |
2243 |
7.6% |
Nagyhaszon jármű |
547 |
-22.5% |
5335 |
10% |
Autóbusz |
47 |
67.9% |
546 |
51.2% |
Közúti nehézpótkocsi |
366 |
-35.2% |
3744 |
9.1% |
(A % értékek a tárgyévet megelőző év azonos időszakával való összehasonlítást mutatják.)
Forrás: DataHouse Kft.
Személyautók: A novemberi és az összesített forgalomba helyezési eredmények azt mutatják, hogy immár trendszerűen a piac meghaladja várakozásainkat, ennek megfelelően. Jó az a trend, hogy az exportált autók aránya nem változik, azaz a további szolgáltatások (szerviz, javítás) igénybevételére több autó marad az országban. A magán vásárlók visszatérése folytatódik, immáron eléri a 40%-ot, miközben valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egy-három autós céges vásárlások) magán vásárlásnak tekinthetők.
Kishaszonjárművek: A kishaszon jármű piac novemberben ismét visszaesést mutat. A havi változásokat, nagyban befolyásolják a nagyobb állami flotta eladások. Az NHP kifutása előtt tavaly év végén előrehozott vásárlások történtek, amelyek egy lukat okoztak a haszonjármű értékesítésben. Sokat javítana a helyzeten, ha a vegyeshasználatú kishaszonjármű ismét visszakerülhetne a palettára. E mellett ez a kategória nagymértékben támogatná a kis-, és középvállalatokat, ami a kormányzat deklarált célja is.
Nagyhaszonjárművek: A nagyhaszon járműveknél az év eleji visszaesés megfordult és növekedést mutat az első tizenegy havi adat. Annak ellenére, hogy a nagy flotta tulajdonosok némileg növelték a flottacserék idő intervallumát, ami kisebb csúszást okoz a forgalmazásban, a stabil növekedési ütem helyreállt, a hólabda mérete stabilizálódott, a piac előzetes elvárásaink felett teljesít.
Autóbuszok: Az autóbusz piac igen kis mérete miatt tud jelentős havi eltéréseket mutatni, itt az a fontos, hogy éves szinten növekedést látunk, mivel a buszpark nagyon öreg
és így lecserélésre szorul. Éves előre jelzésünket november végére a piac már túllépte, így biztosan magasabb lesz az év végi eredmény a várakozásoknál. Fontosnak tartjuk, hogy az emberek szállítását szolgáló buszpark jelentősen megfiatalodjon és korszerűbb legyen, érje el legalább az áruszállításra használt gépjárműpark átlagos műszaki színvonalát és korát.
Motorkerékpárok: A piac továbbra is igen gyenge, annak ellenére is, hogy a százalékos
növekedés szépnek látszó számot mutat és így az összesített értékesítés immár pozitív a tavalyihoz képest. Ennek a járműfajtának az értékesítését
fokozottabban befolyásolja az időjárás szezonalitása. Továbbra is azt gondoljuk,
hogy létfontosságú lenne a robogó azonosítás megoldása, a regisztrációs adó
kiigazítása a közlekedési céllal és nem hobbira szolgáló motorok esetében,
valamint a 125 ccm robogók „B” kategóriás jogosítvánnyal való vezethetőségével
kapcsolatos procedúra könnyítése. Fontos tudni, hogy a kétkerekűek nagyobb
darabszámú használata jelentősen csökkentheti a dugókat, vagyis könnyítheti az
autósok és minden más közlekedő életét, miközben csökken a
környezetszennyezés.
Közúti nehéz pótkocsik: Jelentős az összefüggés a pótkocsik és a tehergépkocsik forgalmazása
között, nem beszélve a műszaki és avulási okok miatti cserékről. Ezek miatt a
nehéz pótkocsik forgalmazása szépen fejlődik. Összességben a piac tavaly
nagyot nőtt (kb. 20%), ezért kisebb nagyságrendű piaci növekedés várható az idén.
A növekedés egyik oka az alacsony piaci kamat, amely miatt a fuvarozók kicserélik
flottájukat újabb típusokra, bátrabban vágnak bele flottacserékbe. A másik ok a
fuvarmegbízások növekedése és néhány új piaci szereplő megjelenése.
Úgy látjuk, hogy ez a pozitív tendencia az év hátralévő részét is jellemezni fogja.