Magyar mérnökök is fejlesztik a Bosch automatizált vezetést támogató kameráját

Az automatizált vezetés lépésről lépésre egyre több támogatást nyújt a sofőröknek, jövőbeni célja pedig, hogy a jármű végül átvehesse a teljes irányítást. Sőt, még ennél is több: „Az embernél jobb vezetővé kívánjuk fejleszteni az autókat, így növelve a közúti közlekedés biztonságát. Más szavakkal: a technikának még az embernél is megbízhatóbban kell működnie” – jelentette ki Harald Kröger, a Bosch igazgatótanácsának tagja.

Csakis olyan automatizált jármű választhatja a mindenkor megfelelő vezetési stratégiát és közlekedhet biztonságosan, amelyik minden pillanatban megbízhatóan tudja, mi történik a környezetében. A Bosch – egyebek mellett – ultrahang-, radar- és videó-technika segítségével működő szenzorokat alkalmaz a környezet érzékelésére. A kamerák azért is alapvető fontosságúak az automatizált vezetésben, vezetéstámogató rendszerekben, mert felépítésük és működésük a legközelebb áll az emberi szemhez.

A Bosch sikerrel fejlesztette magasabb szintre az autók kameratechnikáját, és új megoldása már az idén megjelenhet a gépkocsikban. Az egyedülálló többcsatornás megközelítés és az egyes objektumok felismerésében alkalmazott mesterséges intelligencia (AI) együttesével a környezet érzékelése minden eddiginél megbízhatóbbá, a közlekedés pedig biztonságosabbá válik. A hazánkban is jelen lévő német világcég ennek jegyében piacvezetői pozícióra törekszik és mércéül kíván szolgálni a kameratechnikában.

Az autóknak a vezetéstámogató rendszerek és az automatikus vészfék-berendezések működése, valamint az automatizált vezetés közben is minden objektumot pontosan látniuk kell a környezetükben. Emellett villámgyorsan fel kell ismerniük, melyek közülük relevánsak a vezetési stratégiájuk szempontjából. Az autónak azt is azonnal meg kell határoznia, hogyan reagáljon a számára meghatározó objektumokra: fékeznie kell-e vagy kikerülni őket, netán át is hajthat rajtuk? E követelmények jegyében fejlesztette ki a Bosch az MPC3 mono-videokameráját – amely az emberi szemtől eltérően működik.

A látás és a látottak felismerése ugyanis az ember számára két meglehetősen eltérő folyamat. Még ha szemünk kétségkívül csodálatos alkotás is, gyenge pontjaink is mutatkoznak a vizuális érzékelésben: csupán mert látunk valamit, korántsem jelenti, hogy érzékeljük is és fel is ismerjük. Számos baleseti résztvevő idézi fel például az ütközést követően, hogy elnézett ugyan a másik fél irányába, mégsem látta. Becslések szerint a közúti balesetek fele erre a jelenségre vezethető vissza. A Bosch új kamerája e tekintetben egyértelműen felülmúlja az emberi szemet: nem fárad el, és sokórás vezetést követően is pontosan úgy működik, mint az első pillanatban.

Az új technológia nagy erőssége a megbízható objektum-felismerésben rejlik – mégpedig a Bosch többcsatornás (multi-path) módszerének köszönhetően. Ehhez egyebek mellett mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaztak a tervezők, a többi között arra is megtanították a kamerát, hogy akár útburkolati jelek hiányában is megbízhatóan megállapíthassa az út szélét. A kamera alapú intelligencia a Bosch szaktudására épül és a japán Renesas vállalat V3H chipjébe integráltan működik. Egyaránt továbbfejleszthetők vele a már rendelkezésre álló vezetéstámogató rendszerek, illetve bővíthető alkalmazási területük. A vaddal ütközések megelőzésére például bizonyos állatfajokra is kifejleszthető az automatikus vészfékezés funkciója. A kamera a részlegesen takart gyalogosokat is felismeri, ezért használatával a vészfékezés megbízhatósága is növelhető. A Bosch újítása emellett a közlekedési táblák felismerését is javítja: az új kamerák ugyanis az optikai jelfelismerés segítségével megbízhatóan olvashatják le a szöveget és a számokat a közlekedési táblákról, a műszeregységen jelenítve meg információikat az autósok számára.

A különleges kamerák fejlesztésében egy nemzetközi szakembergárda tagjaként a Bosch Magyarországon dolgozó mérnökei is részt vesznek. A vállalat Budapesti Fejlesztési Központjának munkatársai a hardver- és szoftverfejlesztésben, valamint a rendszerszintű tesztelésben érintettek: a közlekedési táblák felismerésén alapuló funkció, a sávtartás, az intelligens fényszóróvezérlés, a vészfékezés és a videó alapú intelligens tempomat (ACC) megvalósításához járulnak hozzá.

Emellett a Bosch magyarországi központjában dolgozó mérnökök szimulációs teszteket végeznek, illetve ellenőrzik a rendszer helyes működését tesztautók segítségével. A kamerák elektronikáját a Bosch hatvani telephelyén gyártják majd.  

A mesterséges intelligenciával működő új kamera győztesként végzett a vállalat belső fejlesztési versenyén.