Magyarországon a hamis futásteljesítményű autók 21%-kal drágábban kelnek el, mint amennyit érnek
A magyarországi használtautó-piacról elmondható, hogy komoly hiányosságokkal küzd az átláthatóság terén, tekintve, hogy szép számban futnak olyan járművek az utakon, amelyek kilométerórája nem a valóságban megtett távolságot mutatja.
A carVertical legfrissebb kutatásából kiderül, hogy a manipulált futásteljesítményű autók 21%-kal drágábban kelnek el, mint amennyit ténylegesen érnek. Ez azt jelenti, hogy sok magyar vásárló jócskán ráfizet, amikor használt járművet vesz, és nem is sejti, hogy csalás áldozata lett.
A hamis futásteljesítményű autók ára országonként változik
A sofőrök általában előnyben részesítik a kevesebb utat megtett autókat, mert abban bíznak, hogy azok jobb állapotban vannak és nem igényelnek komolyabb javításokat. Egy sokat futott járműre nehezebb vevőt találni, hacsak nem engedünk jelentősen az árból. Ez az oka annak, hogy a csalók előszeretettel tekerik vissza az autók kilométeróráját, és miután így mesterségesen megnőtt a használt jármű értéke, jóval nagyobb profitot tesznek zsebre.
Magyarországon a futásteljesítmény manipulálása után átlagosan 21%-kal nő egy használt autó értéke. Ez azt jelenti, hogy a magyar sofőrök bizonyos esetekben több mint ötödével fizetnek többet a jármű valós értékénél, ami több százezer forintos veszteséget jelenthet nekik.
Hazánkban még így is jobb a helyzet, mint az Egyesült Királyságban (29%), Olaszországban (29%) vagy Litvániában (25%), ahol a 15 vizsgált ország közül a legmagasabb az átlagos értékhamisítás.
A spektrum másik oldalán Ukrajna (17%), Lengyelország (19%) és Románia (20%) áll. Az ezekben az országokban mért számok azonban még mindig viszonylag magasak, ami azt jelzi, hogy a tisztességtelen gyakorlat egyhamar nem fog veszíteni népszerűségéből.
Minél újabb az autó, annál nagyobb a veszteség
A kilométer-számláló hamisítását tekintve az autó kora közvetlenül összefügg azzal, hogy milyen anyagi kár érheti a vásárlót. Egy 15 éves, manipulált futásteljesítményű autó esetében figyelemre méltó, hogy a csalással átlagosan 27%-kal növelhető a jármű értéke.
Jól szemlélteti a helyzetet, hogy a vevő – tudtán kívül – minden 100 000 visszatekert kilométerért mintegy 2000 euróval fizet többet. Így, ha a kilométerszámláló 200 000 kilométert mutat a tényleges 400 000 km helyett, akkor lehetséges, hogy a vevő akár 4000 euróval is többet ad ki egy járműért.
Bár ez az értéknövekedés rendkívül magasnak tűnhet egy 2008-as modell esetében, ezek a számok a carVertical platform eredményein alapulnak, ahol a felhasználók jellemzően több prémium járművet és kevesebb olcsóbb járművet ellenőriznek.
„Minél drágább egy hamisított futásteljesítményű autó, annál több pénzt veszít rajta a vevő. Ez rávilágít a járműelőzmények ellenőrzésének fontosságára a jármű megvásárlása előtt. Utólag már túl késő lehet, mert az eladótól általában nem könnyű visszaszerezni a pénzt” – árulja el Matas Buzelis, autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.
A kilométeróra hamisítása másképp érinti az egyes autómárkákat
Különböző autómárkák esetében a futásteljesítmény meghamisítása eltérően befolyásolja a jármű értékét. A Mazda és Dacia autók értéke 15%-kal, míg a Land Rover járműveké 27%-kal nőhet.
Dacia típusú járművek vásárláskor a vevő akár 2000 euróval is többet fizethet minden 100 000 visszatekert kilométer után. Más márkájú autóknál azonban ez a veszteség még ennél is nagyobb lehet.
A Renault járművek iránt érdeklődők 100 000 megtett kilométerenként akár 2300 eurót, az Opelek esetében 2200 eurót, a Škodáknál pedig akár 4200 eurót is veszíthetünk. A prémium járművek vásárlói fizetik a legtöbbet minden 100 ezer megtett kilométerért: az Audi esetében a veszteség 6000 euró, a Volkswagennél 4500 euró, a BMW-nél 7000 euró, a Mercedes-Benznél pedig 10 600 euró is lehet.
A kilométeróra-csalásoknak a járművek értékére gyakorolt hatása nagyon különböző – bizonyos márkákat és korcsoportokat nagyobb anyagi veszteség ér. A magyarországi és határainkon túli vásárlók számára ezért az alapos járműtörténet-ellenőrzés továbbra is létfontosságú lépés, amely védelmet nyújthat a potenciálisan költséges kilométeróra-átverések ellen.