Magyarországon az építőipar cégei látják legpozitívabban a dízelek jövőjét

A különböző ágazatok közül az építőipar cégei a legoptimistábbak a dízel hajtású autók sorsával kapcsolatban – derült ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásából. Ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy ezek a cégek főként teherautókat használnak, melyek jelentős többségét dízelmotor hajtja, és jelenleg nem látnak gazdaságosabb alternatívát ennek helyettesítésére.

Egyes iparágakban a jövőben is egyeduralkodók maradnak a dízel járművek, míg a vállalatok között a 151-250 főt foglalkoztató cégek bíznak leginkább a dízelmotoros flottaautókban – olvasható a GKI reprezentatív magyarországi felmérésében. A kutatás többek között kitért a károsanyag-kibocsátás csökkentő intézkedésekre, s így a motorok fejlesztési folyamataira is, melyet jellemzően a dízel-tulajdonosok pozitívabban, a nem dízellel közlekedők pedig negatívabban értékelnek. A gázolajjal hajtott teherautókkal rendelkező vállalkozások nagyobb arányban tapasztalták a hatékonyság növekedését a motorok esetében, mint az egyéb hajtású járművel rendelkezők. Ezzel párhuzamosan a dízel személyautó-tulajdonosok is pozitív változást látnak: a 150 fő alatti vállalatok inkább elégedettek a motorok hatékonyságával, habár az e feletti méretkategóriába tartozók enyhén kritikusan értékelik ezt a területet. Az is kiderült továbbá, hogy a feldolgozóiparon kívül minden ágazat pozitívabban vagy semlegesen viszonyul a motorok fejlesztésének eredményeihez. Régiók szerinti bontás alapján Észak-Magyarország és Dél-Dunántúl kiemelkedő optimizmusról tett tanúbizonyságot a hatékonyság növekedésével kapcsolatban.

A gépjármű-beszerzési igények alapján éles különbség figyelhető meg a személygépjárművek és a tehergépjárművek preferált hajtásával kapcsolatban. Míg előbbiek esetében a többség a benzineseket részesíti előnyben, addig utóbbi esetében jelentős a dízel dominanciája.

A kutatás eredményei alapján a tehergépjárműveknél a dízel egyeduralma a jövőben is fennmarad. A legtöbb építőipari vállalat például elképzelni sem tudja a jövőt gázolajas járművek használata nélkül. Szintén népszerű a dízel a nagy flottakezelők körében, többnyire a 151-250 fős vállalkozásoknál. Ugyanakkor a szektor szereplői –főként a 150 fő alatti cégek – a hibrid és az elektromos technológiák irányában is nyitottak.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. a dízel autókkal kapcsolatos attitűdökről, illetve a jövőbeli vásárlási tervekről összesen 1052 (feldolgozóiparral, építőiparral, kereskedelemmel és üzleti szolgáltatásokkal foglalkozó) vállalatvezetőt kérdezett meg 2018 októberében. A reprezentatív kutatásban résztvevő vállalatoknak összesen 2006 dízel személygépkocsija és 5633 tehergépjárműve volt.