Már több mint nyolcvan éve sikeresek az Opel kompakt autói

1979-1984: Opel Kadett D – a fronthajtású A háború utáni

Kadett negyedik generációja új kompaktautós időszakot vezetett be az Opelnél: az 1979-es IAA-n debütált a márka első fronthajtású modellje, a modern formájú Kadett D. Helykihasználása meggyőző volt: noha 3998 milliméteres hossza 12,6 centivel volt kisebb az elődnél, a belső tér hosszabb, tágasabb lett, felülmúlva nem egy vetélytársát. Ám nemcsak a hajtásmód és a futómű (hátul csatolt lengőkaros) szakított a hagyományokkal, hanem az 1,3 literes, 60 és 75 lóerős, felülvezérelt motor is. Ezenkívül a karosszéria jelezte a korszakváltást: az 1425 litert elérő raktérfogatú Caravant kivéve mindegyik lejtőshátú volt. 1983 januárjában következett a sportos Kadett GTE, mint élvezetes GTI-vadász. 187 km/órás csúcssebességét az 1.8-as négyhengeres motor 115 lóerejének köszönhette. Ehhez illett a feszesebb és leültetett futómű, az új kormánycsillapító és a belső hűtésű első tárcsafék. 1979-től 1984-ig összesen 2,1 millió Kadett D készült.

1984-1991: Opel Kadett E – az aerodinamika világbajnoka

A második, 1984-től 1991-ig gyártott fronthajtású Kadett „1984 Év Autója” lett, egy abszolút sikertípus. 3.779.289 példánnyal az addigi legkelendőbb Opel, a mérnökök nagy dobása, aerodinamikai világbajnok. Az előd műszaki alapjára építettek új, lejtőshátú karosszériát. Már a Kadett D is a kompaktok legjobbja volt 0,39-es alaktényezővel, de az új modell jóval felülmúlta: 1200 órányi szélcsatornás munka után szenzációs 0,32-t ért el. Sőt, a sportos GSi 0,30-cal és 0,57 négyzetméter hatásos felülettel a világ legáramvonalasabb limuzinjának számított. A vevők hamarosan fellelkesültek az új forma iránt, 1987-ban Európa-szerte 625 ezer Kadett E-t vásároltak. A Caravan régóta a rakodhatóság mestere, és 1985 őszétől először jön ki a Kadett C-vel lépcsőshátú változat. A GSi végérvényesen ikonná nemesül, amikor 1987-től 150 lóerős, 16 szelepes motorral hagyja állva vetélytársait.

1991-1997: Opel Astra F – a bestseller

Kereken 4,1 millió Astra F készült 1991 és 1997 között, ez minden idők legnagyobb darabszámú Opelje. Korszerű design, tágasság, komfort és környezetkímélet állt a fejlesztés középpontjában. A Kadett utódja nagy-britanniai testvérmodelljének nevét vette át – ott már 1980 óta a negyedik generáció futott Vauxhall Astraként. Biztonságát az első üléseknél övfeszítő, állítható övmagasság, előrecsúszást gátló ülésváz és az összes ajtó dupla acélcsöves oldalvédelme fokozta. Először tartozott valamennyi motorhoz katalizátor.

1998-2004: Opel Astra G – a sokoldalú

1998 tavaszán kupészerű háromajtós, ötajtós limuzin és Caravan kivitelben rajtolt az Astra. Idővel lépcsőshátú négyajtós, kupé és kabrió követte. Progresszív, egyéni design, dinamikus hajtó- és futómű, csaknem megduplázott hajlítási és csavarási merevség jellemezte az Opel Astra teljesen újonnan fejlesztett második generációját. Értéktartásához főképp a teljesen horganyzott karosszéria járult hozzá, az aktív biztonsághoz pedig az átlátszó üvegű, 30 százalékkal erősebb H7-es fényszórók mellett a fehér lapról tervezett DSA-futómű (Dynamik Safety Action). Komfortot ötvözött agilis és biztos vezethetőséggel, teljes terhelésnél is. A kereken tíz centiméterrel megnyúlt tengelytáv jóvoltából nőtt a hátsó lábtér és 370 literrel bővült a csomagtartó. 2004-ig összesen 3,95 millió Astra G készült.