Másképp is lehet elektromos rollerezni



Hogyan illeszkedjünk be elektromos rollerrel a városi közlekedésbe?

A rollerekre vonatkozó KRESZ-szabályok még mindig nem tiszták, de lassan kialakul a helyük a magyar városok közlekedési rendszerében. Mire érdemes addig is odafigyelnünk, hogy megelőzzük a baleseteket és várjuk a bírságot?

FOTÓK >>>

Ma már Budapesten is mindennapos látványt jelentenek a rollerezők, ahogyan az út mentén parkoló zöld járgányokat is megszokhattunk. Minek köszönhető, hogy a magyarok is ennyire megszerették ezt a közlekedési módot?

„Amikor az ember rááll a rollerre, azonnal megszületik egy életérzés. Felfedezünk egy olyan lehetséges, ami korábban ismeretlen volt. Hamar rá lehet szokni a rollerezésre: akik kipróbálják, gyakran nyaralni is magukkal viszik, majd az egész családnak vesznek, és 5-15 km-es viszonylatokban városi ingázásra van szükség, esetleg az alkalmazottak mozgatását is így oldják meg a cégükön belül a nagyobb telephellyel rendelkező vállalkozók , mára már rengeteg manual minta van ”-mondja Róth Csaba, az E-TWOW elektromos rollerek hivatalos hazai forgalmazója.

Az e-rollerek által képviselt mikromobilitás fejlődését lehet elérni a Covid is, mivel a vírusveszély idején az emberek nem akarták összezsúfolódni a tömegközlekedési eszközöket. A piac már csak azért is szépen növekszik, mert egyre több akar lenni változtatni, egészségesebben, környezetbarátabb módon, például tisztább levegőjű városban élni – vélekedik Róth.

De milyen szabályok vonatkoznak az e-rollerekre?

Az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól megtudhattuk: hogy a legtöbb másik országban, az e-rollerekre vonatkozó szabályokat nálunk is kidolgozzák.

„A kölcsönzős rollerek tömeges elterjedése óta romlott az eszközök megítélése, mivel hirtelen sokan kezdtek el használni őket, akik soha többé nem rollereztek. Ez például ronthatja a közlekedési morált, főleg, hogy a kölcsönzős felhasználók nem mindig ugyanazon az útvonalon közlekednek, így nagyobb eséllyel találnak magukat ismeretlenek, veszélyes helyzetek. Pedig ez a rollerezőkön múlik, nem magán az eszköz ” – mondja Sugár István közlekedésmérnök, elektromos roller szakértő.

Sugár szerint olyan utat jár most be az e-roller, mint annak idején a kerékpár, aminek 20-30 évvel ezelőtt szintén be kellett ágyazódnia a városi közlekedés szövetébe. A roller hirtelen robbant be, ezért fontos mielőbb megtanulnunk, hogyan használjuk a helyeket, és ebben a kölcsönzőben, vagy a forgalmazóknak van felelősségük van.

„Fontos, hogy mi, e-rolleresek új elemek vagyunk a közlekedésben, így az autósok például a zebrán is meg fognak lepődni rajtunk. A zebrán éppen ezért egy gyalogos tempójában haladjunk át, így ilyen lábbal rollerezzünk, vagy toljuk az eszközt. Ugyanígy kell viselkedni a járdán is. Egy kis méretű elektromos rollerrel az ember nem lóg ki a tömegből, és nem foglal több helyet, mint egy gyalogos ” – teszi hozzá Sugár István, aki szerint mindez a rollerező jól felfogott érdeke is, mivel fix szabályozás hiányában a rendőr bármikor megbüntetheti.

„Ha egy könnyű elektromos rollerrel a kerékpársávot a biciklihez hasonlóan használ, a járdán sétatempóban haladok, sisakot veszek hozzá, nem száguldozom cikázva, és nem veszélyeztetem a többi közlekedőt, akkor a rendőr nagy valószínűséggel nem fog megbüntetni (2021. 07. 27-én nincs még érvényes szabályozás) ” – mondja Róth Csaba, aki a gyerekeknek csak mindenképp kötelezővé tenné a sisakot, 12 év alatt pedig nem is engedélyezik az elektromos rollerek használatát. A Futurer nemsokára éppen ezért Rollersulit indít, ahol bárki megtanulhatja a biztonságos rolleres közlekedés alapjait.

„A tesztpontunkon ingyenesen kipróbálhatóak a rollerek. Missziónknak tekintjük, hogy megfelelő módon beilleszkedjenek a városi közlekedésbe ”-mondja Róth, aki szerint az E-TWOW rollerek óriási előnye, hogy extrém módon terhelhetőek: hosszú távon elbírnak egy 100 kilós felnőttet is, alig kell őket szervizelni, általában akár 4 000-5 000 kilométert is megtesznek minden műszaki probléma nélkül. Így gyakorlatilag a 3 év jótállás nem kihívás egy E-TWOW esetben.

„Az igazi, könnyű, városi felnőttroller szerint mindenképp teljesen összecsukható, és 15 kiló alatti. Csak felkapod, magaddal viszed a kocsiba, a lakásba, a tömegközlekedésre, a munkahelyedre. A több ezer wattos, robogó súlyú rollerektől jogosan félnek az emberek, egy ilyen könnyű darabról még elég leugrani, és könnyen megelőzhető az esetleges balesetet ” – zárja Sugár István.

Egyre többen szeretnének kerülni a szűnni nem akaró dugókat, a parkolási nehézségeket és élhetőbbé tenni a várost. A Futurer szakemberei 2014 óta rengeteg tapasztalat gyűjtöttek ahhoz, hogy át tudják adni az ennek eléréséhez hatékony módot, illetve a szükséges tudást bárkinek, aki úgy dönt, rollerezne. És hogy mi a tanulság? Közlekedj okosan!

https://tesztalelkemindennek.hu/2020/06/10/gyorsabban-mint/